به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۱۵، ۱۳۸۹

نا آراميها در مصر باعث افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني شد

نگراني از كشيده شدن دامنه ناآراميهاي مصر به ديگر كشورهاي صادركننده نفت مانند عربستان سعودي موجب افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني شده است و بهاي نفت را
در بازارهاي جهاني به دليل ناآراميهاي مصر به حداكثر ميزان خود در 28 ماه اخير رسانده است.
به گزارش پايگاه خبري بلومبرگ، بهاي نفت خام براي تحويل در ماه مارس در ساعت 12 و 56 دقيقه صبح روز چهارشنبه در بازار معاملات تجاري نيويورك به 90 دلار و 70 سنت در هر بشكه رسيد.
ناآراميها در مصر در اوايل هفته جاري بهاي نفت خام برنت را به حدود 100 دلار در هر بشكه رساند.
بهاي نفت خام در تاريخ 31 ژانويه (11 بهمن) 92 دلار و 19 سنت بود.
بهاي نفت برنت براي تحويل در ماه مارس در بازار معاملات آيس فيوچرز اروپا در لندن به 101 دلار و 60 سنت در هر بشكه رسيد. بهاي نفت برنت ديروز با 0.7 درصد افزايش 101 دلار و 74 سنت بود.
نگراني از كشيده شدن دامنه ناآراميهاي مصر به ديگر كشورهاي صادركننده نفت مانند عربستان سعودي موجب افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني شده است.
'استيون چو' وزير انرژي امريكا پيش تر گفته بود هر آشوبي در منطقه خاورميانه به معناي افزايش بهاي نفت است.
مصر از جمله كشورهاي صادركننده نفت اوپك است كه مالكيت و اداره كانال سوئز، آبراهي كه درياي مديترانه را به درياي سرخ متصل مي كند، را در اختيار دارد.
نگراني از بسته شدن كانال سوئز نيز خود از دلايل افزايش بهاي نفت در روزهاي اخير بوده است.
با وجود ناآراميها در مصر و اعتراضات ميليوني مردمي عليه رژيم اين كشور'حسني مبارك' رييس جمهوري مصر در تازه ترين سخنان خود گفته است ، تا زمان برگزاري انتخابات در ماه سپتامبر 2011 (اواسط شهريورماه) از قدرت كناره گيري نخواهد كرد كه اين گفته باعث عصبانيت صدها هزار نفر از مردمي شد كه در ميدان 'تحرير' قاهره خواستار پايان يافتن فوري رژيم وي شده بودند.