به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۹

   دمشق از تكرار سناريوي قاهره در هراس است
اصلاحات؛ راه فرار بشار اسد از سرنگوني؟
بشار اسد: «حکومت و مردم سوریه در کنار هم هستند و نارضایتی عمومی ‌وجود ندارد»، اين نخستين واكنش
رئيس‌جمهوري سوريه به ناآرامي‌هاي اخير جهان عرب است و «بشار اسد»، اكنون گویا دریافته است كه پایه‌های حکومت 40 ساله خاندانش متزلزل شده و بی‌سبب نیست که می‌خواهد دست به فعالیت‌های گسترده اصلاح‌طلبانه بزند.
اسد هفته گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه «وال‌استریت ‌ژورنال»، گسترش نا‌آرامی‌ در کشورهای عربی را «شیوع بیماری در منطقه» خوانده و گفت که این بیماری به سوریه نخواهد رسید؛ اما به‌‌نظر مي‌رسد كه او دریافته است پایه‌های فرمانروایی‌اش رو به تزلزل می‌رود و از همین رو دست به اصلاحات گسترده زده تا شاید قدرت خود را از خطر سقوط نجات دهد.
اصلاحات اسد، قرار است از فشار اقتصادی بر قشرهای پایین جامعه با دادن یارانه کاسته شود، قوانین انتخابات محلی تغییر کنند، قانون جدید مطبوعات تصویب و اجرایی شود و سازمان‌های غیردولتی نیز اجازه فعالیت بیشتری بیابند.
اسد در مصاحبه با وال‌استريت ژورنال در حالی از عدم شويع بيماري جهان عرب به سوريه سخن گفته بود كه میلیون‌ها تن از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند اما او به‌خوبي می‌داند كه چگونه بحران موجود در کشورهای عربی را با یارانه‌های دولتی در بخش انرژی یا تحویل ارزاق عمومی ‌به شهروندان کم‌درآمد، دور بزند.