به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۸۹

خامنه‌ای وقایع مصر را به انقلاب ایران ربط داد

اخوان‌المسلمین مصر، سخنان خامنه ای را بی‌ربط خواند
 علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران وقایع جهان عرب و به‌ویژه مصر را مشابه انقلاب اسلامی دانست. وی که در ارتباط با «دهه فجر» سخن می‌گفت گفت: «رویدادهای مصر پژواک انقلاب اسلامی است». اخوان‌المسلمین مصر نیز در نخستین واکنش، سخنان رهبر ایران را بی‌ربط خوانده است. این گروه اعلام کرد که «این انقلاب، انقلاب مردم مصر است نه انقلاب اسلامی».
خامنه ای در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته را به زبان عربی ایراد کرد.
وی در پایان خطبه اول نماز گفت: «صحنه دنیای اسلام، امروز مقدمات حادثه‌ای عظیم و سرنوشت‌سازی را شاهد است. حادثه‌ای که می تواند عزت و شرف ملت‌های عرب و اسلامی را به آنها برگرداند.»
سی‌ان‌ان ضمن بازتاب سخنان خامنه ای افزود: «وقایع شمال آفریقا بر پایه نگرش‌های سکولار است. مردم در تونس به دلیل فقر و فساد اداری قیام کردند و در مصر نیز خواستار سرنگونی حکومت هستند. اما رهبر ایران، معتقد است حکومت بن‌علی در تونس وابسته به آمریکا بوده و مبارک نیز نوکر آمریکاست برای همین مردم به آنها معترض بوده‌اند.»
ایلنا در همین ارتباط گزارش داد، رهبری در بخشی از سخنان خود با اشاره به توطئه‌های مختلف دشمنان در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران گفت:
«آخرین نمایشنامه‌ دشمنان فتنه سال گذشته بود و عده‌ای در داخل به‌خاطر حب مقام اسیر این توطئه شدند. بارها گفته‌ام كه طراح و نقشه‌كش اصلی صحنه در بیرون از مرزها بوده است و در داخل برخی با آنان همكاری كردند.»