به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۹

  تام دانیلون
انتقاد آمریکا از مخالفت حکومت ایران با راهپیمایی مخالفان

دانیلون می گوید ایران همان کاری را برای مردم خود
ممنوع کرده که برای مصری ها شرافتمندانه می دانست


ایالات متحده بار دیگر از حکومت ایران برای عدم صدور مجوز برای راهپیمایی معترضان در روز ۲۵ بهمن در حمایت از مردم مصر و تونس انتقاد کرده است.
تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه با صدور بیانیه ای از حکومت ایران خواست به مردم این کشور اجازه دهد همانند معترضان مصری از حق جهانی برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز، تظاهرات و ارتباطات برخوردار شوند.
آقای دانیلون گفت: "با اعلام این که به مخالفان اجازه تظاهرات نمی دهند، حکومت ایران آن چیزی را برای مردم ایران غیرقانونی اعلام کرده که ادعا می کرد برای مردم مصر شرافتمندانه است."
پیش تر، یکی از مقام های وزارت کشور ایران صدور مجوز برای راهپیمایی معترضان در روز ۲۵ بهمن را رد کرده بود.
مهدی علیخانی صدر، معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور ایران در گفت و گو با خبرگزاری فارس هدف از درخواست برگزاری راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس را "خوش خدمتی به بیگانگان" دانست.
آقای علیخانی گفت کسانی برای حمایت از مردم مصر درخواست مجوز راهپیمایی کرده اند که "پیش از این مورد حمایت دیكتاتورهایی همچون مبارک بودند."
درخواست راهپیمایی ۲۵ بهمن به طور مشترک از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت ایران مطرح شده است.
کاخ سفید روز جمعه نیز با مقایسه حمایت حکومت ایران از معترضان مصری و نحوه برخورد آن با مخالفان داخلی، جمهوری اسلامی را به "دورویی" متهم کرد.
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا هم در سخنانی از حکومت ایران خواست به معترضان اجازه راهپیمایی مسالمت آمیز دهد و زندانیان سیاسی را آزاد کند.
محمود احمدی نژاد روز جمعه در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران و چند ساعت پیش از اعلام کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر، از حق مردم این کشور برای اعتراض به حکومت این کشور دفاع کرد.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران نیز در نمازجمعه چهارم فوریه، پانزدهم بهمن، با اعلام حمایت از قیام مردم مصر، "بیداری اسلامی" را عامل تحولات شمال آفریقا دانست.
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز هفته گذشته از دولت مصر به خاطر ایجاد اختلال در اینترنت انتقاد کرد و گفت: "جوانان امروز از مسائل سیاسی مطلع هستند و با قطع اینترنت و شبکه ها دردی دوا نمی شود."
فشار بر مخالفان دولت ایران همزمان با نزدیک شدن ۲۵ بهمن افزایش یافته است.
گزارش ها بیانگر حصر خانگی مهدی کروبی و افزایش بازداشت مخالفان است.