به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۹

اطلاعیه مطبوعاتی
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

آزادی تجمعهای مسالمت آمیز در روز ۲۵ بهمن را تضمین کنید
با انتشار اطلاعیه مطبوعاتی ضمن یادآوری سابقه خشونت آمیز حکومت ایران در سرکوب معترضان خود و هم چنین با روند برخوردی که با نزدیک‌تر شدن به ۲۵ بهمن ماه شدت می‌گیرد ابراز نگرانی کرد و از حکومت ایران خواهان تضمین «آزادی تجمعات مسالمت آمیز» با رعایت قوانینی که متعهد به اجرای آن شده است؛ شد.
متن این بیانیه که در وب سایت رسمی مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شده است به قرار زیر است: 

اطلاعیه مطبوعاتی
روز شانزدهم بهمن ماه دو تن از نامزدان معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری طبق اصل ۲۷ قانون اساسی و سایر مقاوله نامه‌های حقوقی جاری، درخواست راهپیمایی در حمایت از جنبش‌های اعتراضی مردمی منطقه در تاریخ ۲۵ بهمن ماه را به وزارت کشور ارایه نمودند.
طبق ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر «هرکس حق آزادی تجمع و ایجاد تشکل مسالمت آمیز را دارد و هیچکس را نباید مجبور به عضویت در یک تشکل کرد.» درقانون اساسی ایران نیز آزادی تشکیل احزاب و راهپیمایی‌ها با شرایطی آمده است. بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی «تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» هم چنین مطابق ماده ۲۲ حقوق مدنی و سیاسی «هر کسی حق اجتماع آزادانه را دارد.» ایران یکی از امضا کنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی مدنی و سیاسی و متعهد به رعایت آن است.
علیرغم صراحت قوانین و مقاوله نامه‌های جاری آنچه که مایه نگرانی است سابقه دولت ایران در برخورد با اعتراضات مردمی به خصوص پس از برگزاری انتخابات بحث برانگیز سال گذشته است. در طی حدود یکسال گذشته دستگاه امنیتی حکومت ایران کوچک‌ترین برنامه معترضان را تحمل ننموده و با حداکثر خشونت نسبت به آن واکنش نشان داده است.
در همین رابطه غلامحسین محسنی اژهای در حاشیه سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران در طی روزهای اخیر ضمن اتهام ایجاد تفرقه به کسانی که درخواست راهپیمایی کردهاند گفت: این یک اقدام سیاسی است اما مردم ایران هوشیار بوده و اگر ضرورت داشته باشد به آن پاسخ می‌دهند!
حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، نیز ضمن جاسوس خواندن رهبران معترضین گفت با هرگونه تحرک مخالفان «به شدت برخورد» خواهد شد.
تنها ساعاتی پس از سخنان فرمانده سپاه تهران موجی از بازداشت‌ها آغاز شد که در این رابطه تاکنون تقی رحمانی از مشاوران مهدی کروبی، محمد حسین شریف زادگان مسوول کمیته اقشار ستاد میرحسین موسوی، صالح نقره کار خواهرزاده زهرا رهنورد، میثم محمدی و امید محدث مدیر و کارمند سایت بنیاد آیت الله بهشتی، دکتر مصطفی میراحمدی زاده، از مشاوران مهدی کروبی، صدرالدین بهشتی فرزند مشاور میر حسین موسوی، فریبا ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار، کوروش زعیم از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی، پیمان عارف فعال حق تحصیل، حسین محمودی عضو جبهه مشارکت به همراه عباس شجاعی، مازیار خسروی و نزهت امیرآبادیان روزنامه نگار و... از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شدند.
هم چنین در راستای ایجاد اختلال در امر اطلاع رسانی و گردش آزاد اطلاعات بعنوان یک رویکرد متداول دستگاه امنیتی فیلترینگ گسترده سایتهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی نیز در دستور کار این دستگاه قرار گرفته و تا کنون علاوه بر بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌ها، سرویس دهندگان پرطرفدار ورد پرس و پیکاسا گوگل نیز از سوی کمیته فیلترینگ جمهوری اسلامی مسدود شده‌اند.
فارغ از عواقب زیانبار ارسال پارازیت بر سلامت شهروندان، ارسال این امواج بر خلاف قوانین بین المللی بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای از روز ۱۹ بهمن ماه مجدداْ آغاز شده است و تلویزیون فارسی بی بی سی نیز در این رابطه اطلاعیه ای را صادر کرده است.
از سوی دیگر علاوه بر بازداشت نزدیکان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران معترضان، محدودیت‌ها به صورت خاص بر مهدی کروبی افزایش یافته و نامبرده در حصر خانگی قرار گرفته است، همچنین کلیه تماسهای تلفنی وی و اعضای خانواده ایشان از سوی دستگاه امنیتی قطع شده است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با استناد به مجموعه حقوق یاد شده و همینطور با یادآوری سابقه خشونت آمیز حکومت ایران در سرکوب معترضان خود و همچنین با روند برخوردی که با نزدیک‌تر شدن به ۲۵ بهمن ماه شدت می‌گیرد حسب رسالت خود نگرانی عمیق خود را از افزایش برخورد‌ها و خشونت‌ها در برخورد با تجمع کنندگان ۲۵ بهمن ماه اعلام می‌کند و از حکومت ایران می‌خواهد ضمن تضمین «آزادی تجمعات مسالمت آمیز» با رعایت قوانینی که متعهد به اجرای آن شده است از اقدامات نیروهای شبه نظامی و لباس شخصی که همواره ابزاری برای سرکوب معترضان بوده‌اند ممانعت به عمل آورد.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۲۲ بهمن ۱۳۸۹ برابر با ۱۱ فوریه ۲۰۱۱