به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۹

عایشه قذافی دیگر سفیر حسن نیت برای کشورش در سازمان ملل نیست
تسلط قذافی بر لیبی محدودتر شده است

گزارش ها از لیبی حاکی است که در حالی که مخالفان منسجم تر می شوند، منطقه ای که تحت کنترل دولت سرهنگ قذافی قرار دارد به طور فزاینده ای کوچکتر می شود.
شاهدان عینی می گویند نیروهای وفادار به معمر قذافی به شدت از طرابلس، پایتخت، محافظت می کنند و به حومه پایتخت تانک اعزام شده است.
گفته می شود که در غرب طرابلس، هواداران رهبر لیبی در حال حمله به شهرستان الزاویه هستند اما ظاهرا شبه نظامیان مخالف دولت کنترل شهرستان زواره را که در مرز این کشور با تونس قرار دارد، در دست گرفته اند.
همجنین گزارش رسیده که در مصراته، سومین شهر بزرگ لیبی، نبرد رخ داده است. مصراته در دویست کیلومتری طرابلس قرار دارد.
تصاویر ویدیویی که روی اینترنت منتشر شده، نشان می دهد که شهرستانی در پنجاه کیلومتری غرب طرابلس به دست نیروهای مخالف دولت افتاده است.
در شهر بنغازی، در شرق لیبی، مردم محلی برای تحویل گرفتن سلاح که از قرارگاه های ارتش و پلیس به غارت رفته است، صف کشیده اند تا به آنچه نبرد طرابلس نام گرفته، ملحق شوند.
مقام های ارتشی در شرق لیبی می گویند در حمایت از معترضان، فرماندهی واحدها با یکدیگر متحد شده اند.
سفیر حسن نیت
در همین حال، سازمان ملل متحد می گوید تواقفنامه ای را که بر اساس آن عایشه، تنها دختر رهبر لیبی، سفیر حسن نیت این سازمان شده بود، لغو کرده است.
مارتین نسیرکی، یکی از سخنگویان سازمان ملل، روز پنجشنبه (24 فوریه)، گفت، دلیل این اقدام، سرکوب خشونت بار مخالفان دولت در لیبی توسط نیروهای معمر قذافی است.
سازمان ملل عایشه قذافی را به عنوان سفیر حسن نیت برای لیبی انتخاب کرده بود تا اهداف این سازمان را در مورد مبارزه با فقر در این کشور پیگیری کند و پیش ببرد.
سازمان ملل همچنین می خواسته از طریق عایشه و با دادن این عنوان افتخاری به او، برای موضوعات حساس فرهنگی در لیبی مانند بیماری ایدز و خشونت علیه زنان چاره جویی کند.
عایشه قذافی در تلویزیون لیبی گفت که شنیده است دیگر سفیر حسن نیت برای کشورش نیست اما درک نمی کند که چرا سازمان ملل چنین تصمیمی را گرفته است.