به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۸۹

خوشبینی ها و تردیدهای جهانی پس از استعفای مبارک
کناره گیری حسنی مبارک از قدرت و سپردن اداره امور کشور به شورای عالی نیروهای مسلح مصر واکنش های مختلفی را نزد آگاهان سیاسی و رسانه های بین المللی بدنبال داشته است. مطبوعات جهان با خوش بینی همراه با احتیاط به استعفای حسنی مبارک واکنش نشان داده اند.بسیاری از آنها، با مقایسه نمودن این رویداد تاریخی با فروپاشی دیوار برلین، بر تردیدهائی که بر جهان عرب سایه افکنده است، انگشت نهاده اند.
روزنامه آمریکائی وال استریت ژورنال امروز نوشته است که مصر نخستین گامها را بسوی آزادی سیاسی بر داشته است. این روزنامه همچنین نوشته است که برای تغییردر جهان عرب، این رویداد بهترین فرصت پس از 11 سپتامبر می باشد.
روزنامه تایمز لندن نوشته است هرچند که سقوط حسنی مبارک موجی از شادی، امید و آزادی را به مردم مصر ارمغان داده است، ولی نباید تهدیدها و تردیدهایی که این تغییرات سیاسی میتوانند در منطقه ناپایدار خاورمیانه بوجود آورند، را فراموش کرد.
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف امروز مینویسد که استعفای مبارک میتواند به منزله شروع بحران در مصر باشد و نه پایان آن.این روزنامه ادامه میدهد که همه چیز به این موضوع بستگی دارد که در چنین حالتی، ارتش مصر چگونه از قدرت خود استفاده خواهد کرد.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون مینویسد که ترس و وحشت رژیم های خودکامه و استبدادی خاورمیانه را فرا گرفته است. روزنامه فیگارو در همین زمینه نوشته است که رژیم های مستبد و خودکامه منطقه، راهی به جز تغییر ویا کناره گیری از قدرت ندارند.