به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۳۰، ۱۳۸۹

  سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در باره ایران:
«سرکوب معترضان، مهم‌تر از برنامه‌اتمی»
دویچه وله: بر اساس سند محرمانه‌، رهبر جمهوری اسلامی ایران ترجیح می‌دهد که پیش از هر چیز اعتراضات داخلی را سرکوب کند. او یرای رسیدن به این هدف حاضر است که از برخی پروژه‌ها برای پیشبرد برنامه‌ی اتمی خود چشم‌پوشی کند. 
روزنامه‌ی "وال استریت ژورنال" در گزارشی، بخش‌هایی از یک سند محرمانه‌ی ۱۶ سازمان اطلاعاتی ایالات متحده در باره‌ی ایران را منتشر کرد.
این روزنامه به نقل از سازما‌ن‌های اطلاعاتی آمریکا می‌نویسد که در اواخر سال‌گذشته‌ی میلادی، آیت‌الله خامنه‌ی تاکید کرده است که برای جمهوری اسلامی، حرکت‌های اعتراضی در داخل به مراتب خطرناک‌تر از تهاجم بیگانگان هستند. به همین دلیل او دستوری صادر کرده است که بر مبنای آن، تمام توان جمهوری اسلامی باید برای برخورد با اعتراضات داخلی به‌کار گرفته شود.
"وال استریت ژورنال" می‌نویسد که در این رابطه، به دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران بودجه‌ی اطلاعات سپاه پاسداران بالا رفته و در مقابل بودجه‌ی برخی پروژ‌ه‌ها برای پیشبرد برنامه‌ی اتمی ایران کاهش یافته است.
پژوهش‌های گروه کارشناسی خامنه‌ای
در سند محرمانه‌ی آمریکایی‌ها همچنین آمده است که بخشی‌از سیاستمداران بلندپایه‌ی جمهوری اسلامی نگرانند که مبادا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، زیان‌های جبران‌ناپذیری به رژیم وارد کنند.
نگرانی این افراد با ادعاهای دیپلمات‌های آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی همخوانی دارد. آنها معتقدند که تحریم‌‌های اقتصادی علیه ایران بزودی نتایج خود را نشان خواهند داد. "وال استریت ژورنال" می‌نویسد که ایران بر اثر تحریم‌ها سالانه چندده میلیارد دلار زیان خواهد کرد.
بر اساس سند محرمانه‌ی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی یک گروه کارشناسی به دستور آیت‌الله خامنه‌ای پژوهش‌هایی انجام داده است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف‌رژیم این است که در زمینه‌ی بهبود وضعیت اقتصادی مردم و ایجاد عدالت ناموفق بوده است.
گروه کارشناسی ایرانی در گزارش خود به رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های سازمان ملل ضربه خورده است، اما دولت با تمام قدرت تلاش می‌کند، بر زیان‌های ناشی از تحریم‌ها سرپوش بگذارد. آنها معتقدند که علاوه بر تحریم‌ها، مهم‌ترین علت وضعیت ناهنجار اقتصادی در ایران، مدیریت ناکارآمد است.
"وال استریت ژورنال" می‌نویسد که دولت ایران بسیاری از آمارهای اقتصادی را پنهان می‌کند زیرا مایل نیست که کشورهای تحریم‌کننده از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور آگاه شوند.
ایران و جنگ‌افزار اتمی
به گزارش "وال استریت ژورنال" سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی فعالیت خود را در زمینه‌ی پژوهش‌های اتمی و تلاش برای دستیابی به بمب اتمی ادامه می‌دهد اما هنوز قادر به ساختن جنگ‌افزار اتمی نیست.
به این ترتیب، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به نتایجی دست‌یافته‌اند که پیشتر سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی به آنها رسیده بودند. اروپایی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی هنوز تصمیم نهایی برای تولید بمب اتمی را نگرفته‌اند اما در تلاشند که شرایط تولید آن را فراهم ‌کنند.