به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۸۹

خرس طلايی جشنواره فيلم برلين برای  اصغر فرهادی

 فيلم جدايی نادراز سيمين به کارگردانی اصغر فرهادی، خرس طلايی جشنواره فيلم برلين را از آن ِِ خودکرد.
شنبه شب در مراسم اختتاميه جشنواره بين‌المللی فيلم برلين، برليناله، فيلم ايرانی «جدايی نادر از سيمين» به کارگردانی اصغر فرهادی توانست عنوان بهترين فيلم اين جشنواره را از آن ِ خود کرده و خرس طلايی جشنواره برلين را تصاحب کند.
گروه بازيگران مرد و گروه بازيگران زن اين فيلم نيز به ترتيب خرس طلايی و عنوان بهترين بازيگر مرد و زن جشنواره بين المللی فيلم برلين را به دست آورد.
اصغر فرهادی، پيش از اين توانسته بود با فيلم «درباره اِلی» خرس نقره‌ای جشنواره فيلم برلين را به دست آورد.
جعفر پناهی، ديگر کارگردان سينمای ايران در سال ۲۰۰۶ برنده خرس نقره ای جشنواره بين‌المللی فيلم برلين برای فيلم آفسايد شده بود.
هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر نقش زن را به گروه بازیگران زن فیلم «جدایی نادر از سیمین» شامل لیلا حاتمی، سارینا فرهادی و ساره بیات اهدا کرد.
گفتنی است لیلا حاتمی در مراسم اهدا جایزه حضور نداشت و سارینا فرهادی و ساره بیات خرس نقره‌ای برلیناله را دریافت کردند.
همچنین خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر نقش مرد نیز به گروه بازیگران مرد فیلم «جدایی نادر از سیمین» تعلق گرفت.

اصغر فرهادی پس از دریافت خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین، در سخنانی از جعفر پناهی، یکی دیگر از کارگردانان ایرانی و از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم برلین یاد کرده و ابراز امیدواری کرد، مشکل جعفر پناهی هر چه زودتر حل شود.جعفر پناهی در اعتراض های پس از انتخابات رياست جمهوری، به ۶ سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از فيلم‌سازی، ۲۰ سال محروميت از فيلم‌نامه‌نويسی، ۲۰ سال محروميت از سفر به خارج از ايران و ۲۰ سال ممنوعيت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.