به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۹

حسنی مبارک:  قصد کناره‌گیری ندارم

به گزارش خبرگزاری‌ها، حسنی مبارک ضمن اعلام این که دخالت خارجی‌ها در امور داخلی مصر پذیرفتنی
 نیست، وعده داد شش اصل از قانون اساسی مصر تغییر کند. وی همچنین گفت که برخی مسئولیت‌های رییس‌جمهوری به معاون او واگذار می‌شود اما در این خصوص جزییات بیشتری را آشکار نکرد. عدم کناره‌گیری او باعث خشم و ناآرامی جوانان شد.
یکی از استادان دانشگاه آمریکایی قاهره در گفت‌وگوی با صدای آمریکا گفت که تصمیم حسنی مبارک جوانان را شوکه کرد و باعث ناامیدی آنان شده است. سعید صادق، استاد رشته جامعه‌شناسی سیاسی در گفت‌وگو با بخش انگلیسی صدای آمریکا افزود: «تصمیم اخیر شبیه اعلام جنگ کردن با مردم است و می‌تواند کل کشور را به چاهی تاریک سرازیر کند.»
صادق گفت: «سخنان حسنی‌مبارک بیشتر شبیه یک نامه‌نگاری اداری و بروکراسی‌های رایج بود تا واکنش یک سیاستمداری که می‌داند کشورش با بحرانی بی‌سابقه در یک صد سال اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.»
او افزود: «احساس می‌کنم کشور به اعماق تاریکی‌ها سرازیر می‌شود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد پس از آن چه خواهد شد. اما می‌توان حدس زد که بعد از نماز جمعه خشونت و خونریزی رخ دهد.»
حسنی‌مبارک ۸۲ ساله در سخنرانی تلویزیونی، خود را پدر معترضان نامید و از آنان خواست دست از تظاهرات بردارند. وی گفت خون کسانی که در روزهای اخیر کشته شده‌اند به هدر نخواهد رفت و قول داد با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد؛ بنا بر آمار سازمان ملل نزدیک به ۳۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر مصر جان خود را از دست داده‌اند.