به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۸۹

در «روز خشم» عراقی‌ها ۱۱ نفر کشته شدند

معترضان و ناراضيان عراقی روز جمعه که آن را «روز خشم» نامگذاری کرده بودند، به خيابان‌ها آمده و با پرتاب سنگ با پليس درگير شدند. برپایه گزارش‌های منتشر شده، درگيری معترضان با پلیس دست کم ۱۱ کشته برجای گذاشته است.
به گفته مقام‌های عراقی در زدوخوردهای شهرهای شمال عراق ۹ نفر کشته شده‌اند و در استان انبار نیز دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۵۰۰۰ شهروند عراقی در ميدان تحرير بغداد جمع شدند و با ابراز خشم، سنگ و بطری و لنگه کفش به سوی پليس ضدشورش عراق پرتاب کردند.
پليس حضور سنگينی در مقابل تظاهرکنندگان داشت و گزارش‌ها حاکی است پس از اين که نوری المالکی، نخست وزير عراق تظاهرکنندگان را «شورشيان القاعده و طرفداران صدام حسين» خواند، جمعيت به خشم آمدند و رفت و آمد خودروها هم در پايتخت عراق دچار محدوديت شد.
سازمان‌دهندگان اين تظاهرات در واکنش به خواسته‌هايی چون بهبود خدمات عمومی، کمبود فرصت شغلی و اصلاحات سياسی بيشتر، اين حضور خيابانی را به راه انداختند.
عراق که طبق آمار شفافيت بين‌الملل، مقام چهارم در دولت‌های فاسد در دنيا را دارد، حدود هشت سال است از آمار بالای بيکاری و نيز کمبود برق و آب برای استفاده شهروندان، رنج می‌برد.
صباح السعدی، يکی از نمايندگان پارلمان عراق که در مقابل تظاهرکنندگان ظاهر شده بود، با فريادهای خشم آلود معترضان روبرو شد که فرياد می‌زدند: «چرا نمايندگان پارلمان درآمد ميليونی دارند در حالی که ما هيچ چيز نداريم؟»
گزارش خبرگزاری فرانسه می‌گويد انتظار می‌رفت ده ها هزار تن در اين تظاهرات حضور پيدا کنند ولی با خودداری مراجع تقليد از فراخواندن هواداران خود به خيابان، شمار زيادی به اين اعتراض نپيوستند.
مقتدی صدر که حزب او در دولت ائتلافی حضور دارد، گفت که بايد شش ماه به دولت حاکم فرصت داد تا عملکرد خوبی از خود نشان دهد.
تظاهرات عراق هم در ادامه ديگر اعتراض‌های مردمی در خاورميانه و شمال آفريقا صورت گرفته است و صفحه‌ای نیز برای آن با عنوان «روز خشم» در فيس بوک طراحی شده است تا مردم از طريق آن سازماندهی کنند.
معترضان در مصر در روزی که «روز خشم» نامگذاری شده بود، به شدت اعتراض‌های خود علیه حکومت مبارک افزودند تا اینکه وی را وادار به کناره‌گیری کردند.
بيشتر کسانی که در ميدان تحرير بغداد حضور داشتند، از قشر جوان بودند و بر روی پلاکاردهای آنها نوشته شده بود :«سکوت کافی است، بايد سخن بگوييم.»
یکی از معترضان به نام احمد راعد، ۳۳ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «هشت سال گذاشته و هنوز (حاکميت) هيچ کاری برای ما نکرده است. حرف زدن کافی است، دست به کار شويد.»
از سوی دیگر سازمان گزارشگران بدون مرز به ايجاد محدوديت در جريان اعتراض‌های بغداد برای خودروها اعتراض کرده و گفته با اين کار، خبرنگاران تلويزيونی نتوانستند در نزديکی ميدان تحرير برای مخابره تصاوير مستقر شوند و گزارش مستقيم بفرستند.
محدوديت رفت‌وآمد خودروها در شهرهای سامرا، تکريت، بعقوبه و شهر رمادی به اجرا درآمده است. در جريان درگيری ها در شمال عراق درموصل و الحویجه هفت تن کشته و شماری زخمی برجای گذاشت.
در موصل تظاهرکنندگان برخی دفاتر دولتی را به آتش کشيدند و در الحویجه ساختمان شورای شهر به آتش کشيده شد. گزارش شده است که در جريان ‌ درگيری‌ها در ديگر شهرهای عراق حدود ۱۵ تن زخمی شده اند.