به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۹

هفت فعال سیاسی و مدنی بازدشت شدند
طی روزهای اخیر محمد حسین شریف زادگان، امید محدث، صدرالدین بهشتی، صالح نقره‌کار، تقی رحمانی، میثم محمدی و دکتر مصطفی میراحمدی‌زاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» با نزدیک شدن به روز ۲۵ بهمن ماه که رهبران مخالفان ایران برای آن روز درخواست مجوز راهپیمایی به دولت ارائه کرده‌اند، موج جدیدی از بازداشت آغاز شده و چندین تن از فعالین سیاسی و مدنی و مطبوعاتی بازداشت شده‌اند. 
ماموران امنیتی شامگاه چهارشنبه،‌بیستم بهمن ماه با ورود به منزل دکتر شریف زادگان، استاد دانشگاه شهید بهشتی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری، مسوول کمیته اقشار ستاد میرحسین بود وی را بازداشت کردند.
به گزارش تارنمای کلمه، هنوز از علت بازداشت و نیز نهاد بازداشت کننده اطلاعی در دست نیست. شریف زادگان همچنین همسر خواهر میرحسین موسوی است و از ابتدای انقلاب در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته و از امنای نظام محسوب می شده است.
همچنین طی روزهای اخیر همراه با موج گسترده بازداشت‌ها، میثم محمدی، روزنامه‌نگار نویسنده و پژوهشگر، از علت بازداشت وی نیز هنوز اطلاعی در دست نیست.
تقی رحمانی، مشاور مهدی کروبی و از فعالان ملی – مذهبی، مصطفی میراحمدی‌زاده، استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم، عضو بنیاد باران و از شاگردان مرحوم آیت الله منتظری نیز شب گذشته بازداشت شده بود.
و همچنین صالح نقره کار، دبیر کمیته حقوق میرحسین موسوی و خواهر زاده زهرا رهنورد نیز نیمه شب گذشته در منزل بازداشت شده است. تارنمای «جرس» گزارش داده است که دستگیری نقره کار همراه با تفتیش چهار ساعته منزل او بوده و هنوز علت این دستگیری مشخص نشده است.
نفره‌کار سال گذشته نیز در جریان حوادث بعد از انتخابات دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر برده بود.
حجت الاسلام دکتر مصطفی میراحمدی‌زاده، استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم، عضو بنیاد باران و از شاگردان مرحوم آیت الله منتظری و از مشاورین شیخ مهدی کروبی نیز بعد از ظهر امروز،‌ پنج شنبه، ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در شهر قم بازداشت و روانه بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان گردیده است.
به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، وی پیش از این نیز در ۷ اسفند ماه ۸۸، با حکم دادگاه ویژه روحانیت، در منزلش بازداشت و پس ۱۸ روز حبس از زندان آزاد شده بود.
گفتنی است، حکم حجت الاسلام میراحمدی در روز پنج شنبه دوم اردیبهشت به وی ابلاغ شد که بر اساس آن به خلع لباس از روحانیت و تبعید به خارج از شهر قم به مدت ده سال محکوم شده بود.
شایان ذکر است سایت‌های منتسب به دولت علت دستگیری وی را هدایت جریانات عاشورای سال گذشته، امضای نامه ۳۸۰ نفره در حمایت از آیت الله منتظری، نامه علیه رئیس جمهور و جلسات متعدد با سران جنبش سبز مطرح نموده بود. اما بنا به گزارش خبری، علت دستگیری وی مباحثه ای در سرکلاس درس با یکی از دانشجویان دانشگاه مفید قم بوده که به آیت الله العظمی منتظری اهانت کرده و انتقادهایی را به شرایط حاکم وارد کرده بود.میر احمدی روز بعد از این جریان دستگیر شد.
در موردی دیگر گزارش‌ها از بازداشت امید محدث، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس خبر می‌دهند. این روزنامه‌نگار نیز سال گذشته در جریان حوادث بعد از انتخابات مدت کوتاهی را بازداشت و در زندان سپری کرده بود. وی فرزند حجت‌الاسلام مجتبی محدث است که چهار سال قبل در سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ جان خود را از دست داد.
صدرالدین بهشتی، فرزند علیرضا بهشتی نیز دیگر فردی است که بعد ظهر امروز، پنجشنبه، در تهران بازداشت شده است. ماموران امنیتی صدرالدین بهشتی را در محل کارش در تهران بازداشت کردهاند. وی در جریان انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران، مشاور ارشد میر حسین موسوی بود.