به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۹

تهدید سه دانشجوی زندانی به صدور حکم سنگین زندان
محاکمه مجید توکلی، بهاره هدایت و مهدیه گلرو در پرونده‌ی تازه
بهاره هدایت، مجید توکلی و مهدیه گلرو، روز گذشته مجددا بدون طی کردن مراحل قانونی و بدون حضور وکیل‌شان محاکمه شدند.
روز گذشته مجید توکلی، بهاره هدایت و مهدیه گلرو که هر کدام به ترتیب دوران محکومیت هشت و نه سال و نیمه و دو سال و چهار ماهه‌ی زندان خود را سپری می‌کنند، به شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه فراخوانده شده تا مورد محاکمه قرار بگیرند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» این سه فعال دانشجویی در حالی به داگاه آورده شده بودند که به خانواده‌ها و وکلای آن‌ها زمان چنین دادگاهی اطلاع داده نشده بود. همچنین از ملاقات آن‌ها با خانواده‌ها و اطرافیان‌شان در دادگاه انقلاب به این علت که «زندانیان امنیتی» هستند و نیاز به مراقب ویژه دارند، ممانعت به عمل آمد.
تارنمای دانشجوی نیوز نیز گزارش داده است که قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از این سه دانشجو خواسته است که با تکذیب بیانیه‌های منتشر شده و نوشته‌هایی که به بیرون از زندان فرستاده‌اند، از سایت ها و عاملان انتشار این مطالب نیز اعلام شکایت کنند. وی اعلام کرده است که در صورت پذیرش خواست مسئولان امنیتی تمامی اتهامات جاری این دانشجویان پایان یافته و پرونده در همین جلسه دادگاه مختومه خواهد شد.
در جلسه دادگاه، توکلی، هدایت و گلرو بار دیگر ضمن رد خواسته قاضی مقیسه اعلام کردند که در دادگاهی که تنها با حضور وکیل برگزار شود از اتهامات خود دفاع خواهند کرد. این سه فعال دانشجویی همچنین روند برگزاری این دادگاه و اظهارات قاضی مقیسه به شدت اعتراض کرده‌اند. در پی این اعتراض ها، قاضی مقیسه با کار بردن الفاظی توهین آمیز مجید توکلی را از دادگاه اخراج کرده و او را تهدید به صدور حکم ۶ سال زندان کرده است.
قاضی مقیسه اعلام کرده است که با عدم پذیرش درخواست او از سوی دانشجویان، جلسه بعدی دادگاه با معرفی وکلای دانشجویان در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد گردید.
افزایش فشار بر دانشجویان زندانی برای تکذیب اظهارات و بیانیه‌های خوددر حالی افزایش می یابد که مهدیه گلرو و بهاره هدایت بیش‌تر از یک ماه است که ممنوع از ملاقات هستند و مجید توکلی به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده است. گلرو و هدایت روز گذشته نیز برای ششمین هفته‌ی پیاپی از ملاقات با خانواده‌های خود محروم شدند.
بهاره هدایت و مجید توکلی پیش از این نیز در تاریخ ۶ دی ماه امسال در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین مجددا مورد بازجویی قرار گرفته بودند. از این دانشجویان خواسته شده بود تا با موضع‌گیری علیه رهبران جنبش سبز و سایت های منتشر کننده نوشته های دانشجویان، از خود رفع اتهام نمایند که این موضوع با واکنش شدید آنها روبه رو شده بود.
بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به حکم سنگین ۹ سال و نیم زندان محکوم شده است. مجید توکلی عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر نیز به ۸ سال زندان و تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شده است. این احکام از جمله سنگین‌تر احکام حبس صادر شده برای فعالین دانشجویی است.
مهدیه گلرو، نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، نیز در تاریخ ١١ آذر ٨٨ بازداشت شد. وی در فروردین سال ٨٩ به اتهام “تبلیغ علیه نظام و تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی”به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.