به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۹

معترضان ليبيايي «شوراي ملي موقت» تشكيل دادند

 «مصطفي عبدالجليل»، وزير دادگستري مستعفي ليبي از تلاش براي تشكيل شوراي ملي موقت در اين كشور خبر داد.
به گزارش ايلنا به نقل از الجزيره، عبدالجليل گفت: «شهر بنغازي مركز موقت شوراي ملي خواهد بود تا زماني‌كه شهر طرابلس پايتخت ليبي آزاد شود.»
وي افزود: «تصميم تشكيل شوراي ملي را اعضاي شوراهاي محلي در مناطق شرق ليبي اتخاذ كردند.»
عبدالجليل در گفت‌وگو با الجزيره تصريح كرد: «اين شورا همه مناطق كشور را شامل مي‌شود و بر سر رفتن «معمر قذافي»، رهبر حكومت ليبي هرگز مذاكره نخواهد كرد و او و پسرش «خميس » را به‌علت جناياتي كه مرتكب شدند، مجازات خواهند كرد.»
وي در ادامه گفت: «دولت پيشنهاد شخصيت‌هاي غيرنظامي و نظامي مورد اعتماد را بررسي مي‌كند و امور تمام «مناطق آزاد شده» به مدت سه ماه را اداره خواهد كرد.»
وي ادامه داد كه همچنين انتخابات آزاد، دموكراتيك و شفاف برگزار مي‌شود كه از طريق آن مردم نمايندگان و رئيس‌جمهوري را به شكل دموكراتيك و بر اساس موازين بين‌الملي انتخاب خواهند كرد.
وزير دادگستري سابق ليبي افزود: «با توجه به تعداد ساكنان، قدمت سياسي، تاريخي و اداري كشور بيشتر وزراتخانه به بخش غربي كشور اختصاص داده خواهد شد. بخش‌هاي ديگر كشور نيز در اين حكومت سهيم خواهند بود.»
وي افزود: «دولت انتقالي، قانون اساسي، پرچم و سرود جديدي را بلافاصله پس از آزادي تمام كشور براي خود تعيين مي‌كند. در اين حكومت، اسلام اصل است و به تمام اديان نيز احترام گذاشته مي‌شود.»
«ابراهيم دباشي»، نماينده معاون رئيس هيئت ليبي در سازمان ملل كه از رژيم قذافي كناره گرفت، بلافاصله پس از اعلام ايده دولت انتقالي از آن حمايت كرده است.
در همين حال، يكي از ساكنان شهر «الزاويه» در 50 كيلومتري غرب طرابلس گفت: «مزدوران وابسته به قذافي ميدان شهداي اين شهر را با توپ مورد حمله قرار دادند و 50 تن را كشته و 50 نفر ديگر را زخمي كردند. همچنين مزدوران رژيم قذافي بيش از 30 نفر را به نقطه نامعلومي منتقل كردند.»
بنا بر گزارش‌هاي منتشر شده، شهر الزاويه در اختيار انقلابيون است ولي بخش‌هايي از اطراف آن در دست مزدوران قذافي است. هنوز اين خبر مورد تائيد قرار نگرفته است.
در شهرهاي ساحلي «صبراته» و «صرمان» در اثر تيراندازي افراد وابسته به قذافي به شهروندان ده‌ها نفر زخمي شدند كه حال بسياري از آنها وخيم گزارش شده است.
در شهر طرابلس رژيم قذافي اقدام به مسلح كردن هواداران خود كرده و گشتي‌هاي مسلح را در سطح شهر و اطراف آن مستقر كرده تا از هر حمله‌اي جلوگيري كند.
همچنين به‌دنبال به گلوله بستن تظاهركنندگان در پايتخت توسط مزدوران قذافي، هفت ليبيايي كشته و ده‌ها تن ديگر زخمي شدند.
در شهر «تاجورا» واقع در شرق طرابلس تظاهركنندگان با استفاده از سنگ و درخت موانعي را در خيابان‌ها ايجاد كردند و روي آنها شعارهايي عليه قذافي نوشتند. در همين شهر تشييع جنازه يكي از كشته‌هاي انقلاب تبديل به تظاهرات بزرگ عليه اين رژيم شد.
شهر «زواره» در 120 كيلومتري غرب طرابلس، همچنان به هم ريخته است و اين شهر به‌رغم عقب‌نشيني نيروهاي مزدور قذافي همچنان تحت كنترل حكومت ليبي است.
در همين حال استراليا اعلام كرد كه تحريم‌‌هايي را عليه قذافي و 22 تن از نزديكان وي اعمال خواهد كرد. اين تحريم‌ها شامل ممنوعيت سفر قذافي و نزديكانش به استراليا و نيز ممنوعيت‌هاي مالي است.
كشورهاي انگليس، آمريكا و فرانسه نيز سفارتخانه‌هاي خود را در ليبي بستند.