به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۹

"بازداشت صد ها معترض،
واکنش های جهانی به سرکوب تظاهرات در ایران"
هزاران نفر از مخالفان دولت ایران در حمایت از اعتراضات مردم تونس و مصر روز دوشنبه به خیابان ها آمدند، این
درحالی است که یک خبرگزاری نیمه رسمی در ایران می گوید یک نفر بدست معترضان کشته و چندین تن دیگر مجروح شدند.
سایت کلمه، وابسته به میرحسین موسوی می گويد براساس «گزارشهای تأييد نشده ای» صدها نفر در اين تظاهرات که هزاران فعال در چالش به ممنوعيت دولتی در آن شرکت داشتند، بازداشت شده اند. تا اين لحظه هيچ گزارش رسمی از سوی دولت در مورد تعداد بازداشت شدگان منتشر نشده است.
شاهدان می گویند با نادیده گرفتن ممنوعیت تظاهرات در روز دوشنبه از سوی معترضان، نیروهای امنیتی که بسیاری از آنان سوار بر موتورسیکلت بودند در سراسر مرکز شهر تهران حرکت می کردند.
صدها نفر از ماموران پلیس ضد شورش که پوشش های سیاه به تن داشتند، گاز اشک آور پرتاب کردند و با استفاده از اسلحه های پینت بال سعی در متفرق کردن معترضان داشتند.
خبرگزاری نیمه رسمی فارس، نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد می گوید «فتنه گران» به یک رهگذر در تجمعات تهران شلیک کرده و او را کشتند.
گزارش های رسمی تاکنون بازداشت های صورت گرفته را تایید نکرده است.
سایت کلمه و همچنین سایت سحام نیوز وابسته به مهدی کروبی، یکی دیگر از رهبران اصلاح طلبان، گزارش داده است که ماموران امنیتی خانه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را محاصره کرده و نگذاشتند این دو به تظاهرات ۲۵ بهمن به پیوندند.
مقامات همچنین خطوط تلفن خانه آقای موسوی را قطع کردند. شماری از معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دادند.
دوشنبه شب نیز همچون اعتراضات سال گذشته، شعارهایی از پشت بام های تهران توسط مخالفان دولت سرداده شد.
واکنش های جهانی به تظاهرات روز دوشنبه
هیلری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده « به روشنی و بطور مستقیم» از «آرزوهای مردمی که امروز در خیابان های ایران بودند» حمایت می کند.
خانم کلینتون از دولت ایران خواست تا از نمونه مصر پیروی کند و نظام سیاسی خود را «باز کند.» وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر درخواست دولت آمریکا را برای تغییرات سیاسی دموکراتیک، بدون خشونت، و با رعایت جوانب حقوق بشر تایید کرد.
او اعتراض مخالفان را سندی دال بر «شجاعت» مردم ایران و « ادعا نامه ای علیه نفاق حکومت ایران» دانست.
پیش از این، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات مردم مصر و تونس را بیداری اسلامی خوانده بود. اما دولت ایران سعی کرد که اعتراضات را در داخل سرکوب کند.
دولت ایران همچنین نسبت به هرگونه تجمع معترضان در روز دوشنبه هشدار داده بود.
گزارش های رسیده از دیگر شهرهای ایران از وقوع تظاهرات مخالفان در اصفهان، شیراز و کرمانشاه حکایت دارد.
ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا از مقامات ایرانی خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهند و به مردم اجازه بیان آزادنه دیدگاه هایشان را بدهند.
عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه نیز در سفر به تهران، بدون نام بردن از ایران، از دولت های خاورمیانه خواست به تقاضاهای مردم خود گوش دهند.
سازمان عفو بین الملل نیز روز دوشنبه، سرکوب تظاهرات در ایران را محکوم کرد.