به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۹

انتقاد سازمان ملل و پارلمان اروپا
 از نقض حقوق بشر در ایران
خانم "ناوی پیلای"، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی از افزایش چشمگیر اعدام ها در جمهوری اسلامی ایران نسبت به این افزایش در سال جاری میلادی هشدار داد. 
خانم "ناوی پیلای" گفت سازمان ملل متحد از دولت جمهوری مصراً خواسته بود مجازات اعدام را در این کشور متوقف کند اما دولت ایران به جای بذل توجه به این درخواست شمار اعدام ها را افزایش داده و این موجب نارضائی عمیق اوست.
خانم پیلای به ویژه از سه مورد اعدام زندانیان سیاسی به خاطر فعالیت های سیاسی آنان ابراز نگرانی کرد و گفت نارضائی و مخالفت سیاسی جنایتی به شمار نمی رود.
خانم "پیلای" یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون های بین المللی را امضا کرده است که حق آزادی بیان و حق پیوستن به سازمان ها و انجمن ها را برای همۀ شهروندان کشورهای امضا کننده تضمین می کند.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با خاطر نشان کردن این نکته که امروز کشورهای بسیاری در جهان مجازات اعدام را لغو کرده اند از جمهوری اسلامی ایران خواست اجرای این مجازات را به حال تعلیق درآورد.
خانم "پیلای" در بخش دیگری از سخنان خود گفت بسیار نگران سرنوشت کسانی است که در جمهوری اسلامی ایران حکم اعدام برای شان صادر شده و در انتظار اجرای این احکامند.
کمیسیون امورخارجی پارلمان اروپا نیز به نوبۀ خود دیروز (سه شنبه) ضمن محکوم کردن اعدام خانم زهرا بهرامی ، شهروند ایرانی تبار هلند، قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن از اتحادیۀ اروپا خواسته شده است در روابط آتی خود با جمهوری اسلامی ایران و در اعمال مجازات های جدید علیه ایران تنها برنامۀ هسته ای تهران را در نظر نگیرد و به نقض گستردۀ حقوق بشر در این کشور نیز توجه کند.
در این قطعنامه نیز از شمار بالای اعدام ها در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی شده است. از نظر کمیسیون امورخارجی پارلمان اروپا زمان آن رسیده است که استراتژی جامع تری در قبال ایران تدوین و به موقع اجرا گذاشته شود. این کمیسیون در قطعنامۀ خود از وزرای امورخارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیۀ اروپا خواسته است مقامات جمهوری اسلامی ایران را که مسئول نقض گستردۀ حقوق بشر در این کشور هستند مشمول مجازات هائی قرار دهند.