به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۹

گاردین : سعید ملک ‌پور برنامه‌نویس سایت‌های اینترنتی در آستانه اعدام
گاردین : سعید ملک پور، ۳۵ ساله و برنامه‌نویس سایت های اینترنتی، به اتهام ایجاد و ترویج
 سایت های پورن - که خانواده اش معتقدند واهی و ساختگی است- در آستانه اعدام قرار دارد. خانواده او میگوید که حکم اعدام او با استناد به اعتراف‌های به دست آمده از وی پس از شکنجه های شدید صادر شده است. سعید ملک پور، دارای مجوز اقامت دائم کانادا در اکتبر ۲۰۰۸ و پس از ورود به ایران در تهران دستگیر شد و تاکنون در زندان به سر برده است. اتهامات او شامل طراحی و مدیریت سایت های پورن و سکسی، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات اسلامی و تشویش اذهان عمومی میباشد. فاطمه افتخاری، همسر او در مصاحبه ای میگوید که سعید از حکم اعدام صادر شده باخبر شده است و هم اکنون در سلول انفرادی به سر میبرد تا اینکه در صورت تایید حکم توسط دادگاه عالی جمهوری اسلامی، حکم اعدام بر روی او صورت بگیرد. خانم افتخاری میگوید همسرش نرم افزاری برآی آپلود تصویر بر روی اینترنت طراحی کرده و فروخته است که بدون اجازه او برای ایجاد یک سایت پورن مورد استفاده قرار گرفته است.
گروه های حقوق بشری نسبت به افزایش بسیار شدید تعداد اعدام هایی که اخیرا توسط جمهوری اسلامی اجرا میشود، هشدار داده اند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش میدهد که در بازه ۴۰ روزه ۲۰ دسامبر ۲۰۱۰ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۱، ۱۲۱ نفر در ایران اعدام شده اند. گزارش اخیر صادر شده از سوی این کمپین نشان میدهد که از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط هر ۸ ساعت، یک نفر توسط جمهوری اسلامی اعدام شده است. هفته گذشته عباس جفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته بود که ۲ نفر به جرم ایجاد سایت های پورن به اعدام محکوم شده اند. وی نامی از این دو نفر نبرده بود. سعید ملک‌پور در بیش از ۲ سال گذشته در زندان مخوف اوین در تهران نگهداری شده است. او توسط لباس شخصی ها دستگیر و ابتدا برای مدت ۱ سال در سلول انفرادی نگهداری شد، بدون اینکه به وکیل دسترسی داشته باشد. ۱ سال پس از دستگیری، سعید ملک پور مجبور به اعتراف در مقابل دوربین تلویزیون شد و اعترافات او در تلویزیون دولتی ایران پخش شد. او بعدا در نامه ای که از داخل زندان به بیرون فرستاد منکر اعتراف های خود شده و گفته بود که تحت شکنجه های شدید جسمی و روانی مجبور به گفتن آن حرفها شده بوده است. سازمان عفو بین الملل نسبت به اعدام سعید ملک پور ابراز نگرانی عمیق کرده و گفته است که دادگاه او عادلانه نبوده و گزارش هایی مبنی بر اعتراف در نتیجه شکنجه وجود دارد.

اعتراض بيش از ۵۰۰ نفر از دانش‌آموختگان
 دانشگاه صنعتی شريف به حکم اعدام سعيد ملک‌پور

جمع کثيری از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شريف در نامه‌ای اعتراض شديد خود را به حکم اعدام سعيد ملک‌پور، فارغ‌التحصيل اين دانشگاه اعلام کرده‌اند. در اين نامه که تا کنون به امضای بيش از پانصد دانش‌آموخته‌ی دانشگاه شريف و جمع کثيری از هموطنان رسيده است، امضا کنندگان ضمن محکوميت رفتارهای غيرانسانی و غيرقانونی عليه سعيد، اتهامات واهی و بی‌اساس، مجازات بی‌تناسب با جرم ثابت نشده، دسترسی محدود به وکيل، شکنجه، دوره‌های طولانی حبس انفرادی، و فشار برای اعترافات بی‌اساس تلويزيونی، اعلام می کنند که هر گونه اتهام اينترنتی عليه سعيد بايد در دادگاه علنی، با رعايت ضوابط بديهی قانونی با حضور هیأت منصفه، و تحت کارشناسی متخصصان کامپيوتر که از ديدگاه جامعه علمی ايرانی مستقل و آگاه هستند صورت پذيرد. امضا کنندگان که شامل دانش‌آموختگان و اساتيد دانشگاه‌های برجسته‌ی جهان، متخصصين، و برندگان مدال‌های المپيادهای کشوری و جهانی هستند، خواستار رعايت حقوق انسانی و قانونی هموطنان و توقف سريع روند اخير اعدام‌ها می‌باشند.
متن نامه:
ما امضا کنندگان اين نامه، خواستار توقف فوری احکام غيرمنصفانه صادر شده برای سعيد ملک پور، فارغ التحصيل دانشگاه صنعتی شريف هستيم. اتهام سعيد مديريت يک سايت اينترنتی است که از آن به عنوان يک «سايت مستهجن» نام برده شده است. مستند اصلی برای حکم، يکی از صدها برنامه کامپيوتری است که سعيد در طول زندگی حرفه‌ای خود نوشته و بدون اطلاع وی درسايت اينترنتی مذکور استفاده شده است. اين در حالی است که سعيد از کمترين امکانات برای دفاع از خود محروم است؛ تيم بازجويی اجازه استفاده از اينترنت و دست‌رسی به اطلاعات شخصی و حرفه‌ای را از او گرفته‌اند و او حتی فهرست مشتريان سابق خود را در اختيار ندارد. سعيد تنها يک بار قبل از دادگاه برای امضای فرم وکالت و يک بار در طول دادگاه ۱۵ دقيقه‌ای، وکيل خود را حضوری ملاقات کرده و تنها ارتباطش با وکيل منحصر به پيام‌هايی است که هر از گاه از طريق خانواده‌اش منتقل می‌شوند.
ضمن محکوميت شديد رفتارهای غيرانسانی و غيرقانونی عليه سعيد، همچون شکنجه، دوره های طولانی حبس در انفرادی، و فشار برای اعتراف بی‌اساس تلويزيونی، اعلام می کنيم که هرگونه اتهام اينترنتی عليه ايشان بايد در دادگاه علنی، با رعايت ضوابط بديهی قانونی از جمله دسترسی به وکيل و جزييات پرونده، با حضور هيات منصفه، و تحت کارشناسی متخصصان کامپيوتر که از ديدگاه جامعه علمی ايرانی مستقل و آگاه هستند صورت پذيرد . هرگونه آسيب به ايشان بر مبنای دادرسی فعلی محکوم و جنايتی است که مسئوليت آن برعهده مجريان و قضات پرونده است .
باور ماست که مجازات اعدام حتی برای گردانندگان واقعی سايت مذکور ناعادلانه است و حکم صادر شده برای سعيد و تعدد اين گونه احکام نامتناسب با جرايم را در راستای تداوم سياست‌ ايجاد رعب از سوی حکومت می‌دانيم. ما ضمن ابراز انزجار از احکام صادره اعدام در دادگاه‌های کشور، خواستاريم که اين روند متوقف شده و حقوق انسانی متهمان رعايت گردد.

فهرست امضاء کنندگان را می‌توانید اینجا ببینید