به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۹

تيراندازی طرفداران مبارک به سوی تظاهرکنندگان در ميدان تحرير
  طرفداران «حسنی مبارک»، رئيس‌جمهوری مصر پنجشنبه ـ‌امروز‌ـ به سوی تظاهرکنندگان حاضر در ميدان تيراندازی کردند که پنج  تن کشته و حدود یک هزار و پانصد تن نيز مجروح شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگيری‌ها در ميدان «تحرير» قاهره همچنان ادامه دارد و شاهدان عينی اعلام كردند كه تيراندازی‌های پراکنده حاميان مبارك به سوي معترضان از ساعت چهار بامداد پنجشنبه آغاز شد.
یک پزشک نيز به خبرگزاری «رویترز» گفته است بیش از یک هزار و پانصد در درگیری‌های دیروز و امروز صبح در قاهره زخمی شده‌اند.
به گزارش شبکه «الجزيره»، درگيری بین طرفداران و مخالفان حسنی مبارک شامگاه چهارشنبه به شدت ادامه داشت و دو طرف به سوی يکديگر سنگ پرتاپ می‌کردند.
طبق اين گزارش طرفداران حسنی مبارک به طرف مخالفان حاضر در ميدان تحرير کوکتول مولوتف پرتاپ می‌کردند و صدای تيراندازی در اطراف اين ميدان به گوش می‌رسید.
«هيلاری کلينتون»، وزير خارجه آمريکا چهارشنبه از دولت مصر خواست تا درباره خشونت‌های روز چهارشنبه تحقیق کرده و مسببان را تحت تعقيب قضايی قرار دهد.
«فيليپ کرولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اعلام كرده كه هيلاری کلينتون چهارشنبه تلفنی با «عمر سليمان»، معاون رئيس‌جمهوري مصر گفت‌وگو و بارديگر تاکيد کرده است که گذار سياسی در مصر باید هم اکنون آغاز شود.
فيليپ کرولی گفت كه کلينتون بار ديگر موضع واشنگتن مبنی بر محکوميت خشونت‌هايی که اتفاق افتاد را تکرار و خواستار تعقيب قضايی مسببان خشونت چهارشنبه شده است.
فيليپ کرولی تصريح کرده است: «ما نمی‌دانيم آنها چه کسانی هستند که اين خشونت‌ها را در خيابان‌های قاهره مرتکب می‌شوند. ولی هرکسی که باشند باید پاسخگو باشند.اين تلاش خيلی روشنی بود برا ی خشمگين کردن تظاهرکنندگان.»
حمله طرفداران حسنی مبارک به مخالفان وی در ميدان تحرير قاهره که از بعد از ظهر روز چهارشنبه آغاز شد، با تاريک شدن هوا شدت گرفت.
به گزارش شبکه الجزيره، نيروهای ارتش حاضر در ميدان تحرير به هزاران هوادار حسنی مبارک که به چاقو و چماق مسلح هستند، اجازه ورود به این ميدان را دادند.
حمله شترسواران حامی مبارک
این شترسواران و اسب سواران باتومهایی به دست داشته که با آن مردم مخالف مبارک را مورد ضرب و شتم قرار می دادند
تصاوير ويدئويی نشان می‌دهد که تعدادی از هواداران حسنی مبارک سوار بر اسب و شتر به مخالفان در ميدان تحرير حمله می‌کنند. شبکه خبری الجزیره: برخی از نیروهای امنیتی حامی مبارک ملبس به لباس شخصی سوار بر دهها شتر و اسب راهی میدان التحریر شدند.
به‌رغم شدت گرفتن درگيری‌ها در ميدان تحرير تاکنون نيروهای ارتش حاضر در ميدان در برابر اين درگيری‌ها موضع بي‌طرفانه‌ای اتخاذ کرده‌اند.
آمريکا که طی نه روز گذشته خواستار پرهيز از خشونت در مصر شده چهارشنبه حمله به تظاهرات مسالمت‌آميز مخالفان را منزجرکننده خوانده و آن را محکوم کرده است.
«رابرت گيبس»، سخنگوی کاخ‌سفيد با اشاره به حوادث روز چهارشنبه گفت: «حسنی مبارک فرصت دارد تا به جهانيان نشان دهد که چگونه فردی است.»
«بان كی مون»، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز روزچهارشنبه گفته حمله به تظاهرکنندگان «غيرقابل قبول» است.
به دنبال شدت گرفتن اعتراضات و همچنين برگذاری تظاهرات ميليونی در مصر حسنی مبارک شامگاه سه‌شنبه در يک برنامه تلويزيونی اعلام کرد که در انتخابات آينده رياست‌جمهوری در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد.