به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۹، ۱۳۸۹

ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد در بازداشت خانگی
 محافظان عزل شده‌اند
منابع مطلع، اوضاع محل سکونت موسوی و رهنورد را مبهم و به شدت نگران‌کننده توصيف می‌کنند.
مساله‌ی خوراک آنها مبهم است و از چند روز گذشته مواد غذايی آنها توسط نيروهای امنيتی تامين می‌شود  و اين بر نگرانی‌ها درباره‌ی ايشان می‌افزايد.
حصر خانگی مهندس ميرحسين موسوی و دکتر زهرا رهنورد که از روز ۲۵ بهمن آغاز شده است، از روز ۲۷ بهمن ماه کامل شده و با قطع آخرين ارتباطات محدود آنها، هيچ اطلاعی از وضعيت و سلامتشان در دست نيست. اکنون محافظان موسوی از محافظت وی عزل شده و نيروهای امنيتی جای آنها را گرفته‌اند.
گزارش خبرنگاران کلمه حاکی است محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ايشان قرار دارد، اکنون توسط نيروهای جديد امنيتی که مشخص نيست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نيست کجا هستند. کيوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا يک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، ديگر در آنجا حضور ندارد.
همچنين چنان که در اخبار نيز آمده است، ابتدای کوچه‌ی بن‌بست اختر در خيابان پاستور که منزل ميرحسين موسوی در آن واقع است، همچنان با يک اتومبيل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با ديوار و کيوسک نگهبانی در تماس است و هيچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود.
شاهدان عينی به کلمه گفته‌اند که اين اتومبيل ون، سرنشينانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پياده می‌شوند و فرد را مورد بازجويی قرار می‌دهند. شيشه‌های اين ون کاملا سياه است و درون آن اصلا ديده نمی‌شود.
دختران موسوی و رهنورد که تا پيش از اين هر روز با آنها ديدار حضوری و يا حداقل تماس تلفنی داشته‌اند، اکنون علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هايی که به عمل می‌آورند، قادر به کسب هيچ‌گونه خبری از وضعيت پدر و مادر خود نيستند و ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ی نزديک شدن به محل سکونت والدين‌شان را به آنها نمی‌دهند. ماموران امنيتی به دختران موسوی گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند، اما از ارائه‌ی هرگونه کارت، نامه و حکم در اين باره خودداری می‌کنند.
منابع کلمه، شمار نيروهای امنيتی را که اکنون در اطراف کوچه و خيابان محل سکونت موسوی و رهنورد مستقر هستند، نمی‌توانند برآورد کنند، اما می‌گويند که نيروهای امنيتی به تعداد زياد در خيابان پراکنده هستند؛ به طوری که حتی رفتگرهای خيابان پاستور نيز با سرنشينان اتومبيل ون مستقر مقابل خانه صحبت می‌کنند و به شکل پنهانی از مراجعه‌کنندگان به کوچه عکس‌برداری می‌کنند.
منابع مطلع، اوضاع محل سکونت موسوی و رهنورد را مبهم و به شدت نگران‌کننده توصيف می‌کنند. مساله‌ی خوراک آنها مبهم است و از چند روز گذشته مواد غذايی آنها توسط نيروهای امنيتی تامين می‌شود و اين بر نگرانی‌ها درباره‌ی ايشان می‌افزايد.
به گزارش منابع متعدد خبری، در روزهای گذشته گروههای ناشناخته چندين بار به اطراف منزل موسوی هجوم برده‌اند. حمله‌های گروههای فشار به کوچه‌ی باريک و خانه در حالی اتفاق می‌افتد که پاستور يک منطقه‌ی ممنوع امنيتی است و افراد بدون مجوز و هماهنگی حق ورود به آن را ندارند. بنابراين اين سوال مطرح می‌شود که اين گروههای خودسر چگونه در منطقه‌ای که ادارات بسيار خاص دولتی و سپاه در آن قرار دارند، امکان حضور پيدا می‌کنند و آيا افرادی که چنين جوازی را برای گروههای خودسر صادر کرده‌اند، ممکن است جواز کارهای نامعقول و خطرناک ديگر را نيز به زودی صادر کنند؟
اينکه چه کسی دستور داده که محافظان موسوی عزل و از محل خود بيرون رانده شوند و يا نگهبان سر کوچه برداشته شود و چرا؛ و اينکه آيا ممکن نيست که برنامه‌ی ناشناخته و خطرناکی در نبود محافظين برای آنها طراحی شده باشد، از ديگر سوال‌هايی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد.
اين در حالی است که در همه‌ی شش – هفت ماه گذشته، ارتباط ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد با جامعه بسيار دشوار شده بود، به ويژه ميرحسين موسوی در ماههای اخير جز برای ديدار پدر پيرش يا چند ديدار محدود ديگر، امکان خروج از خانه را نمی‌يافت.
همچنين در ماههای اخير اغلب کسانی که به ديدار ايشان می‌رفتند، بازداشت و بازجويی می‌شدند. محدوديت‌ها برای زهرا رهنورد نيز در ماههای اخير شدت پيدا کرده بود، اما وی گاه با سماجت و ابتکارهای شخصی خود، با بسياری از موانع مقابله می‌کرد و با خانواده‌های آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات به ويژه خانواده‌های زندانيان سياسی و خانواده‌ی شهدای جنبش سبز ديدار و از آنها دلجويی می‌کرد.
در اين چند روز، موجی از نگرانی‌ها در ميان هواداران جنبش سبز نسبت به سلامت و شرايط موسوی و رهنورد به وجود آمده است و در همين ارتباط، صدها پيام از سوی خوانندگان کلمه برای اين سايت ارسال شده که خواهان توضيح صريح کلمه در اين باره بوده‌اند.
کلمه در پاسخ به نگرانی‌های علاقه‌مندان ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد ناگزير بايد بگويد: با صدور بيانيه‌ی روز بيست و ششم بهمن‌ماه ميرحسين موسوی، آخرين ارتباط با ايشان نيز از بين رفت. اکنون به نظر می‌رسد تنها مسئول و مطلع از سلامت موسوی و رهنورد، نيروهای امنيتی حکومت هستند.