به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۹

مبارک با خانواده  قاهره را به نقطه نامعلومی ترک کرد
تظاهرات میلیونی در خیابانهای مصر
در هجدهمین روز تظاهرات مصر میلیون ها تن از مردم در قاهره و شهرهای دیگر مصر دست به تظاهرات زده و به عدم برکناری مبارک اعتراض می‌کنند. همزمان شورای عالی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای
از اصلاحات سیاسی حمایت کرده و خواهان بازگشت مردم به خانه‌هایشان شده است. صد‌ها هزار تن از مردم مصر در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و علیه حسنی مبارک، رئيس جمهور این کشور، شعار سر می‌دهند.

صدها تن از مردم مصر نیز در برابر ساختمان کاخ ریاست جمهوری در قاهره تجمع کرده و خواستار کناره‌گیری سریع رئیس جمهور از قدرت شدند. شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، ارتش تا کنون علیه تظاهرکنندگان دست به اقدامی نزده است.
تظاهرکنندگان شعار سر می‌دهند: «مبارک، برو بیرون». دست کم ۶ خودروی زرهی ارتش مصر، از جمله ۳ دستگاه تانک، در بیرون از این ساختمان مستقر شده‌اند.
احمد فاروق، یکی از اعضای متعلق به جنبش‌های جوانان که از جمله خواستار آغاز اعتراض‌ها از ۲۵ ژانویه شده بود، به خبرگزاری رویترز گفت: «توده‌های میلیونی که پس از اتمام مراسم نماز جمعه تظاهرات خواهند کرد ساختمان کاخ ریاست جمهوری را تصرف خواهند کرد».
وی همچنین گفت: «ارتش در حال حاضر منفعل است و علیه هیچ کدام از ما اقدامی نکرده است».
در عین حال شورای عالی نیروهای مسلح امروز با انتشار بیانیه‌ی شماره‌ی ۲ با اشاره به اوضاع کنونی و واگذاری اختیارات ریاست جمهوری به عمر سلیمان، معاون رئيس جمهور، حمایت خود از اجرای برخی اصلاحات در کشور را اعلام کرد.
در این بیانیه همچنین آمده است که ارتش از لغو حالت فوق‌العاده پس از پایان یافتن شرایط کنونی حمایت خواهد کرد، اما از مردم می‌خواهد که خیابا‌ن‌ها را ترک کنند.

خبرنگار شبكه العربيه در ارتباط مستقيم با قاهره اعلام كرد كه حسني مبارك درحال حاضر قاهره را به همراه خانواده براي گذراندن دوره نقاهت به مقصدي نامعلوم ترك كرده است.
راندا در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا مبارك قاهره را ترك كرده يا مصر را تصريح كرد كه اين يك شايعه نيست و در حال حاضر هواپيمای مبارك از فرودگاه "ماظه " پرواز كرد.
فرودگاه ماظه يك فرودگاه نظامي در شرق قاهره است.