به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۱

من به عنوان یک پزشک قسم خوردم و حاضر نیستم
چنین چیزی را امضا کنم
در سومین سالگرد فاجعه کهریزک که منجر به درگذشت محمد کامرانی ، امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و رامین آقازاده قهرمانی شد، سایت عصر ایران با صالح نیکبخت وکیل خانواده جوادی فر در باره پرونده کهریزک و احکام صادره برای متهمان آن گفت و گو کرده است.
 





نیکبخت در این گفت و گو ضمن اعلام اینکه این پرونده همچنان مفتوح است زوایایی از فشار مرتضوی دادستان سابق تهران برای منحرف کردن این پرونده و مرتبط کردن قتل بازداشت شدگان به بیماری مننژیت را باز کرده است.  
متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:
آیا پرونده کهریزک مختومه شده است ؟
خیر پرونده کهریزک مختومه نشده و همچنان مفتوح است.در آن قسمت پرونده که در مورد پرسنل انتظامی دخیل در پرونده بوده است دادگاه نظامی تهران حکم قضایی خود را صادر کرد. در این حکم دو نفر از مسوولین زندان کهریزک به عنوان افسر نگهبان به اتهام ضرب و شتم و شکنجه زندانیان که منجر به قتل عمدی شده بود به اعدام محکوم شدند و چند نفر دیگر به زندانهای مختلف محکوم شدند که درجات آنها از درجه دار تا سرهنگ بود. حکم صادره هم در دیوان عالی کشور تایید شده و حکم در مورد آنها اجرا گردیده است.

آیا خانواده مقتولان کهریزک رضایت داده اند ؟
آنان نسبت به دو نفری که به اتهام قتل محکوم شده بودند رضایت داده اند. ولی پرونده آنها از نظر حقوقی و جنبه عمومی جرم مجددا در دادگاه نظامی مورد بررسی قرار گرفت و از این لحاظ هم به زندان محکوم شدند.

وضعیت سه قاضی که متهم هستند زندانیان را بدون شرایط لازم به کهریزک اعزام کرده اند و از انتقال آنان اوین یا زندانهای دیگر خودداری کرده اند چگونه است؟
این پرونده مختومه نشده و در حال رسیدگی و مفتوح است. در این پرونده سه نفر از قضات متهم هستند که اولا از اختیارات خود سوءاستفاده کردند، ثانیا دلایل کافی برای اعزام زندانیان به کهریزک یا سایر زندانها وجود نداشته و ثالثا علی رغم اینکه مقامات عالی کشور دستور داده بودند که این تعداد از کهریزک به زندانهای دیگر منتقل شوند و اگر در این مورد جا وجود ندارد آزاد شوند، سهل انگاری و از اجرای دستور خودداری کردند. همان طور که می دانید یکی از این سه نفر دادستان وقت تهران بوده و دو نفر دیگر معاون و قاضی دادسرای عمومی انقلاب هستند.

قرار جلب آنها برای محاکمه صادر شده است؟
چون ابتدا پدر مرحوم محمد کامرانی از دادستان پیشین تهران شکایت کرده بود و این پرونده در یکی از شعبات بازپرسی مورد بررسی قرار گرفته و در همین راستا برای دادستان قبلی تهران قرار منع تعقیب صادر شده بود با اعتراض خانواده کامرانی ، وکیل محترم ایشان به دادگاه رفته و دادگاه قرار منع تعقیب را نقض کرد. معمولا وقتی قرار منع تعقیب نقض می شود قرار صادره به معنای جلب محاکمه است که در این مورد خانواده کامرانی باید پاسخ بدهند.

زمانی که خبر فوت بازداشتیان کهریزک منتشر شد نامه ای به رسانه ها ارسال شد مبنی بر این که آنها بر اثر مننژیت درگذشته اند ؛ داستان آن نامه چه بوده است ؟
زندانیان کهریزک به فاصله ۴۸ ساعت از هم درگذشتند و اطلاع رسانی در این مورد مشکلاتی داشت. در جلسه دادگاه نظامی مطرح شد که مرتضوی رییس وقت دادرسی نیروی انتظامی را احضار می کند و به او می گوید باید نامه ای نوشته و در مطبوعات منتشر شود.
مضمون نامه که در دادگاه نظامی مطرح شد این بود که فوت ها به دلیل شکنجه یا ضرب و شتم در زندان کهریزک نبوده، بلکه این افراد از قبل به مننژیت مبتلا بوده اند و مرگ آنها ناشی ازمننژیت بوده است.
گفته می شود این نامه به وسیله دادستان تهران آقای مرتضوی دیکته شده بود که البته چون وی در دادگاه نظامی حضور نداشت و دادگاه نظامی نمی توانست اتهام او ار رسیدگی کند، در آن حد مطرح شد.
البته یکی از افسران که این نامه را با امضای خودش منتشرکرده بود با همین اتهام محکومیت پیدا کرد، در اصل این اتهام باید برای آقای مرتضوی هم مطرح باشد . از آنجایی که مقام قضایی رسیدگی کننده به پرونده در حال حاضر به این موضوع رسیدگی می کند، تصمیم وی چنانچه منجر به صدور قرار مجرمیت شود که پرونده به دادگاه خواهد رفت و اگر منجر به تبرئه شود شکات این پرونده که من هم وکیل یکی از این خانواده ها هستم، به آن اعتراض خواهیم کرد. زیرا این موضوع از مصادیق نشر اکاذیب بوده و با واقعیت منطبق نیست.

مصادیق اتهامی قضات چیست؟
اتهام آنها معاونت در قتل عمدی افراد است و سایر اتهامات هم هست که یکی از آنها انتشار مطالب کذب است، مطالبی مربوط به اینکه این سه نفر مننژیت داشته اند. همان طور که گفتم این ادعا کذب محض است و رییس بازداشتگاه کهریزک آن را به امضای خود منتشر کرده بود. اما فرمانده و یا رییس مرکز بهداشتی نزاجا که افسری شرافتمند بود به هیچ وجه علی رغم اصرارهای فراوان حاضر نشد که این موضوع را گواهی کند، چرا که می گفت من به عنوان یک پزشک قسم خوردم و حاضر نیستم چنین چیزی را امضا کنم. بنابراین باید گفت در برابر افسران متخلف ، افسران شرافتمندی هم بودند که حاضر نشدند این موضوع را قبول کنند.
اما در مورد این اتهامات اگر چنانچه تحقیقات تمام شود و منجر به قرار منع تعقیب یا مجرمیت شود ،اگر مجرم باشند به دادگاه می روند اگر هم منع تعقیب صادر شود اولیا دم و وکلا نسبت به قرار منع تعقیب اعتراض خواهند کرد.

مشخص شده اتهام بازداشتیان کهریزک چه بوده و آیا اتهام آنان می تواند در رسیدگی به پرونده قتل شان خللی ایجاد کند؟
پرونده مرحوم امیر جوادی فر که پدرش موکل من است را خواندم . در پرونده اتهامی ایشان هیچ نوع مدرکی برای صدور بازداشت موقت ایشان وجود نداشته است. ایشان دانشجوی مدیریت در یکی از شهرهای استان دیگری بود.
آن روز چون ۵ شنبه بوده برای دیدار خانواده و دوستانش به تهران آمده بوده و چون تصادفا محل سکونت دوستش در نزدیکی دانشگاه تهران بود در آن روز دستگیر می شود.
دستگیر کنندگان ابتدا او را به کلانتری نزدیک دانشگاه می برند. اما چون ضمن دستگیری مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود وقتی که به بیمارستان منتقل می شود در آنجا پانسمان انجام می شود. ولی به درخواست پدرش که از موضوع دستگیری پسرش مطلع می شود او را به یک بیمارستان خصوصی می برند و در آنجا تشخیص میدهند که این ضربات سطحی بوده و منجر به خونریزی داخلی نشده و همچنین ضربه مغزی نشده است.
در مورد دو نفر دیگر هم من همه پرونده ها را خوانده ام ؛ کامرانی هم که تازه به ۱۸ سال رسیده بود و اساسا هیچگونه دلیلی مبنی بر اینکه آنها در تظاهرات شرکت داشته اند وجود ندارد.

در بازجویی ها هیچکدام حرف خاصی نزدند یا اینکه بگویند چرا دستگیر شده اند؟
ازامیر جوادی فر سوال شده بود که اینجا چه کار می کنی؟ گفته بود:”خانه دوستم بودم و برای دیدار او به این خیابان آمده بودم.”
اما دلیلی مبنی بر اینکه ایشان در راهپیمایی و تظاهرات بود یا عملی مرتکب شده در پرونده اش وجود نداشته است .

پس چرا قاضی صادر کننده حکم، تعداد زیادی را بدون داشتن دلیلی برای اتهام ، دستگیر و به کهریزک منتقل کرده بود؟
یکی از نکات اصلی همین است افراد گاهی برای اینکه خود را طرفدار نظام نشان دهند عملکرد تندی دارند. این اعمال ضررش برای نظام و حاکمیت بیشتر از ادعاهای ظاهری آنان است. هیچ کسی باور نمی کند قاضی به دستور عالیترین مقام کشور در مورد انتقال بازداشت شدگان از کهریزک به اوین تمکین نکند و در آن روز به مرخصی برود یا یک قاضی بعد از اینکه از مقامش تعلیق میشود از سلاحی که در اختیارش بوده استفاده و در محل عمومی مشکل ایجاد کند.
آن طور که تعدادی از بازداشت شدگان مدعی هستند این قاضی به آنها گفته “شما را به کهریزک می فرستیم، نصف شما همان جا می میرید. نصف دیگر برمی گردید” البته رسیدگی به اتهام این افراد و به مجازات رسیدن آنان حکایت از اقتدار قوه قضاییه دارد چرا که دستگاه قضایی با کسی تعارف ندارد حتی اگر مدعی باشند در دفاع از نظام این کار را کردیم چون دفاع از نظام با ارتکاب جرم آن هم در حد کشتن مردم محقق نخواهد نشد.

شاکیان پرونده خانواده همان سه نفر مقتولین هستند یا بیشترند؟
خیر؛ در این پرونده چهار نفر به خاطر ضرب و شتم منجر به کوبیدگی نسوج نرم بدن به قتل رسیدند. البته خانواده چهارم هم شکایت کرده بودند. اما چون نیروی انتظامی در مقام دلجویی از آنها بر آمد و دیه او پرداخت شد، خانواده این مقتول از شکایت خود منصرف شدند و عملا پرونده او مختومه است.
اما در مورد تعداد شاکیان باید بگویم که تنها خانواده مقتولین پرونده شکایت نکرده اند، بلکه تعداد دیگری هم شکایت کرده اند. آنها کسانی هستند که در دادگاه نظامی هم از پرسنل نیروی انتظامی شکایت داشتند و شکایت آنها وارد تشخیص داده شده بود. به دلیل اینکه بعد از خروج از کهریزک و انتقال به اوین به پزشک قانونی اعزام شده و پزشک قانونی هم تشخیص داده بود که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

پزشک قانونی درباره دلیل فوت این افراد و نحوه قتل به چه نتیجه ای رسیده است؟‌
همانطور که قبلا در مطبوعات منتشر شده و در احکام صادره در مورد آنها آمده بود ۱۳ نفر از پزشکان عالیرتبه کشور از رشته های مختلف و سرکار خانوم مینو محرز به اتفاق آرا نظر دادند که این افراد در زندان کهریزک به دلیل ضرب و شتم متوالی و ضرباتی که در نسوج نرم آنها وارد شده بوده دچار عفونت داخلی شده و به علت اینکه به موقع به پزشک نرسیده و مداوا نشده بودند فوت کرده اند.
هر سه نفر یعنی امیر جوادی فر محمد کامرانی و روح الامینی به فاصله ۴۸ ساعت فوت کردند و علت مرگ همه آنها قید شده بود که به علت ضربات متعدد وارده بر نسوج نرم آنها در مدت ۷۲ ساعت قبل از فوت بوده است.
اگر پیش از آنکه این افراد در روز سه شنبه ۲۳ تیر ۸۸ به زندان اوین منقل شوند، به دستورشورای عالی امنیت ملی و مقامات عالیه کشور عمل می شد قطعا آنان در زندان کهریزک دچار ناراحتی نمی شدند و به کما نرفته و فوت نمی کردند.

چرا شما در این مورد کمتر صحبت می کنید ؟
هم من و هم وکلای دیگر خانواده مقتولین چون خواهان این هستیم که پرونده از کانال های قانونی مورد بررسی قرار بگیرد و مورد اظهار نظر قبلی واقع نشود در این مورد کمتر صحبت می کنیم و امیدواریم قوه قضاییه با قاطعیت و عدالت به این پرونده رسیدگی کند و رأی مقتضی را صادر نماید.

برگرفته از: سایت عصر ایران