به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۴، ۱۳۹۱

جمع آوری آنتن‌های ماهواره در شیراز، همراه با رفتار خشن پلیس
 و آسیب رساندن به شهروندان


رفتار خشن ماموران نیروی انتظامی به منازل برخی از مردم شیراز به بهانه جمع آوری دیش های ماهواره، به مجروح شدن و آسیب دیدن تعدادی از شهروندان انجامید.
اقدام پلیس که تحت عنوان ادامه جمع آوری آنتن های ماهواره در شهرهای مختلف، در استان فارس صورت گرفته و وحشیانه توصیف شده، باعث خشم و عصبانیت مردم شده است. 
نیروهای انتظامی در روزهای اخیر بدون مجوز با یورش به خانه شهروندان شیرازی و بالا رفتن از در و دیوار منازل مردم برای جمع آوری آنتن ها و دستگاه های دریافت تصاویر ماهواره، باعث ایجاد رعب و وحشت در میان آنها شده اند.
براساس گزارش های رسیده، جمع آوری دیش های ماهواره در این شهر که با پرتاب دیش ها به وسط خیابان همراه بوده، باعث مجروح و زخمی شدن بیش از ۱۰ نفر از شهروندان شیرازی شده است. این اقدام و نوع برخورد ماموران نیروی انتظامی، در شهرک گلستان شیراز با اعتراض گسترده مردمی روبه‌رو شده است.
نیروی انتظامی چندی پیش از تشدید کار جمع آوری آنتن های ماهواره‌ای خبر داد. احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی که این خبر را داده بود مدعی کاهش مخاطبان شبکه های ماهواره ای هم شده بود اما با وجود این ادعا در مورد علت تشدید برخوردها در جمع آوری ماهواره توضیحی نداد.
در همین زمینه کارگر معاون اجتماعی پلیس در توضیح جمع آوری دیش های ماهواره ادعا کرد که اکنون “دشمنان” قصد دارند با استفاده از ماهواره و اینترنت اوقات فراغت خانواده‎های ایرانی را مدیریت کنند و پلیس ایران باید با “برنامه ریزی و مدیریت مناسب” مانع از این کار شود.
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس هم در مورد شبکه های ماهواره ای پیشتر گفته بود : “بسیاری از شبکه های ماهواره ای به عنوان پایگاه و اتاق عملیاتی علیه کشور ما فعالیت د ارند و اهدافشان سیاه نمایی، شایعه و دروغ پراکنی، تهمت، برچسب اغتشاش و ایجاد معضلات اجتماعی است.”
این اظهارنظرها و برخوردها با تشدید فیلترینگ سایت ها و اعمال محدودیت های مختلف و سانسور اخبار در روزنامه ها و به ویژه در رسانه وابسته به رهبری -صدا و سیما- صورت می گیرد.
دور تازه مقابله با دیش های ماهواره ای بر اساس طرحی جدید و به عنوان بخشی از طرح امنیت اخلاقی و لایحه استفاده مدیریت شده از ماهواره که در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسیده است، اجرا می‌شود. حاکمیت بعد از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ طرح جمع آوری ماهوارها را به شکل گسترده تری دنبال کرده است که البته در این دوره، جمع آوری ماهواره ها با ارسال پارازیت درصدد اختلال در دریافت شبکه های تلویزیونی خارج از کشور همراه بوده است؛ اقدامی که اعتراضات گسترده بین المللی را به همراه داشته است.
با این وجود در جدیدترین اظهارنظر یک نماینده روحانی مجلس خواستار بازنگری در قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره و رفع محدودیت های قانونی در این باره شده است. روح الله بیگی با بی اثرخواندن قانون مربوط به ماهواره گفته است: عصر حاضر ، عصر ارتباطات و اطلاعات است؛ اگر ماهواره ها به طور کامل جمع آوری شوند، اینترنت هست و در صورت محدود کردن اینترنت، رسانه های جنبی دیگر وجود دارد.
او با اعلام اینکه به جای این که ماهواره ها را جمع کنیم، بیاییم و نه در حرف بلکه در عمل کار فرهنگی انجام دهیم ، فرهنگی وارد میدان عمل شویم و به جای شکستن بشقاب ماهواره ها ، بیاییم و فکرهای ماهواره ای را بشکنیم، گفته است: از یک سو بشقاب های ماهواره را جمع می کنیم ، خوب چه جایگزینی به مردم می دهیم؟ دیو چو بیرون رود فرشته در آید، بالاخره اگر می خواهیم دیو را بیرون کنیم ، باید فرشته ارائه کنیم ؛ به مردم چه محصول فرهنگی ، تغذیه فکری و روحی و علمی و به روزی داده ایم؟
طرح جمع آوری ماهواره که با یورش ماموران به بام های منازل همراه بوده، باعث سلب آسایش مردم شده است. با این وجود غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه پیشتر در این زمینه اعلام کرده بود که استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای ممنوع است و با متخلفان نیز برخورد می‌شود و حضور نیروی انتظامی با مجوز قوه قضائیه تجاوز به حریم مردم محسوب نمی‌شود و بلامانع است.
در همین زمینه تابستان سال گذشته با شدت گرفتن طرح جمع آوری ماهواره ها از منازل شهروندان احمد رضا رادان، جانشین فرمانده پلیس با اعلام این هشدار که افرادی که پس از جمع آوری آنتن های ماهواره ای توسط پلیس، دوباره آنها را نصب کنند، به دادگاه معرفی خواهند شد از مراجع قضایی خواسته بود که برای “تشدید مجازات ها” در این زمینه اقدام کنند.
اما در مهرماه همان سال، یک نماینده اصلاح طلب مجلس از جمع آوری آنتن‌های ماهواره انتقاد کرد و گفت: برخورد انضباطی با مسئله ماهواره موثر نیست و باید به دنبال شیوه‌های فرهنگی بود زیرا وقتی مردم را از چیزی منع می‌کنند حریص‌تر می‌شوند.
نصرالله ترابینماینده شهرکرد در مجلس هشتم با بیان اینکه برخورد نیروی انتظامی با ماهواره‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته است، گفت: مردم بلافاصله پس از جمع آوری ماهواره‌ها توسط نیروی انتظامی دوباره اقدام به نصب دستگاهی جدید می‌کنند. جمع‌آوری ماهواره‌ها به هدر دادن منابع است و مردم با نصب مجدد آن به نوعی با این اقدام نیروی انتظامی مبارزه منفی می کنند.
ترابی علت گرایش مردم به ماهواره را به دلیل خلاء موجود در برنامه‌های تلویزیون و جلوگیری از انتشار آزاد اطلاعات دانست و گفت: بهتر است مسئولان به جای اینکه نگران این باشند که غربی‌ها از آن طرف دنیا فرهنگی را به ما غالب کنند، برای غنی کردن فرهنگ خودی تلاش کند و به حق مردم برای دسترسی به اخبار و اطلاعات احترام بگذارند. اگر مردم به رشد و آگاهی برسند هر فرهنگ جلف و حرف غیر منطقی را نخواهند پذیرفت.