به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۹۱

خانم آنگ سان سوچی در پارلمان میانمار  
آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان دولت حاکم در میانمار، پس از سال‌ها مبارزه و دو دهه زندان و حبس خانگی، روز دوشنبه، برای اولین بار در پارلمان این کشور حاضر شد.
راهیابی آنگ سن سو چی به پارلمان میانمار پس از آغاز اصلاحات آرام و تدریجی در این کشور و پیروزی وی در انتخابات پارلمانی میسر شد.
به گزارش یورونیوز، هرچند احزاب متحد نظامیان بر اکثر کرسی‌های پارلمان فعلی میانمار تکیه زده‌اند اما خانم سوچی امیدوار به ایجاد تغییرات قانونی و نهادینه کردن دموکراسی در کشورش از مجرای قانونی است.
پیروزی حزب اتحادیه ملی دموکراسی خانم سوچی در دهه ۹۰ میلادی با کسب ۸۰ درصد کرسی‌های پارلمان، راه را برای نخست‌وزیری وی هموار کرده بود اما دولت نظامی حاکم، انتخابات وقت را باطل اعلام کرد.
نظامیان میانمار به ریاست جمهوری تین سین، ژنرال سابق، اصلاحات تدریجی کنترل شده را برگزیده‌اند، اصلاحاتی که شکسته شدن تحریم‌های غرب علیه دولت میانمار را در پی داشته است.
پس از به قدرت رسیدن خانم سوچی، کشورهای غربی از سطح تحریم های علیه برمه کاسته اند. نخست وزیر انگلیس در اولین دیدارش با رهبر آزادی خواهان برمه خواستار تعلیق تحریم ها علیه این کشور شده بود.
خانم سوچی که برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۱ است، پس از لغو حصر خانگی، فعالیت سیاسی را از سر گرفته و امیدوار بود در پارلمان جدید کرسی های بیشتری برای حزب خود کسب کند.
آنگ سن سوچی که ۶۶ سال دارد، چند سال پیش برنده جایزه نوبل شد و پانزده سال از مجموع بیست و یک سال گذشته را در حبس گذرانده است.
خانم سوچی در انتخابات عمومی سال ۱۹۹۰ برمه پیروز شد ولی رهبران نظامی برمه این انتخابات را باطل اعلام کردند و از آن هنگام تا روز آزادیش در سیزده نوامبر ۲۰۱۰، او در ارتباط با اتهامات مختلف در بازداشت بود.
او معتقد است که “برای رسیدن به دموکراسی پیش از همه چیز، به “نظم، اتحاد و عشق” نیاز است”
خانم سوچی بارها گفته بود: رسیدن به دموکراسی، تمرین می خواهد و شرکت در انتخابات، یکی از همان تمرین هاست. با وجود این تصمیم، زیاد امیدوار نبودیم که بتوانیم از پس حاکمیت بر بیاییم. وقتی انتخابات برگزار شد، مطلع شدیم که برنده انتخابات ما بودیم اما حاکمیت نمی خواهد قدرت را واگذار کند.”
آنگ سان سوچی در ۱۹ ژوین ۱۹۴۵ در رانگون، پایتخت سابق برمه، به دنیا آمد. در خانواده ای اهل سیاست. برمه درگیر استقلال از بریتانیا بود و پدر آنگ سان سوچی از رهبران جنبش استقلال. برمه در سال ۱۹۴۷ از بریتانیا مستقل شد اما پدر آنگ سان سوچی در همان سال ترور شد.