به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۳، ۱۳۹۱

آغاز کار دومین نشست سفیران سبز امید در گوتنبرگ سوئد
رضا طالبی تصریح کرد: اول جنبش سبز مردم ایران مترقی و عدالت خواهانه است. دوم نماینده خواست های مردم ایران است، سوم مسالمت آمیز و اصلاح طلبانه است چهارم دارای ساختار شبکه ای و غیر متمرکز است و پنجم جنبش سبز مردم ایران مورد حمایت جامعه جهانی است.

صبح امروز مراسم آغاز به کار دومین نشست سالانه سفیران سبز امید در دانشگاه صنعتی چالمرز گوتنبرگ سوئد برگزار شد.
در مراسم افتاحیه، لنا یلم والن (Lena Hjelm-Wallén) رییس بنیاد بین المللی پالمه که برای تحقق صلح و حقوق بشر در دنیا فعال است، با اظهار امیدواری از پربار برگزار شدن این نشست تاکید کرد: مبارزات صلح امیز مردم ایران تحسین برانگیز است و احترام به قانون مداری و زندگی شرافتمندانه یکی از ارزش های بین الملی است که باید برای مردم ایران هم فراهم شود.
وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری بزرگ با فرهنگ و تاریخ روشن است، خطاب به سفیران سبز امید خاطرنشان کرد: شما در جایگاه خوبی قرار دارید که جامعه بین الملل بتواند صدای شما را بشنود، و مبارزه برای تغییر متعلق به شما است. وزیر سابق امور خارجه سوئد در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: سعی کنید نیروهای مختلف را در این جریان درگیر کنید، بویژه جوانان و زنان که جایشان خالی بود. به گفته وی، علیرغم نظرات مختلف و متفاوتی که وجود دارد باید از ایجاد هرگونه اختلاف میان فعالان پرهیز کرد. رییس بنیاد بین المللی پالمه در پایان تاکید کرد: یادتان باشد هر چه اتحاد داشته باشید موفق تر خواهید بود.
رضا طالبی، فعال سیاسی و عضو اتحادیه اموزشی کارگران سوئد، آ ب اف، دیگر سخنران این مراسم بود که در بخشی از صحبت های خود به پنج ویژگی جنبش سبز از نگاه خود، اشاره کرده و تصریح کرد: اول جنبش سبز مردم ایران مترقی و عدالت خواهانه است. دوم نماینده خواست های مردم ایران است، سوم مسالمت آمیز و اصلاح طلبانه است چهارم دارای ساختار شبکه ای و غیر متمرکز است و پنجم جنبش سبز مردم ایران مورد حمایت جامعه جهانی است. به گفته ی وی، اتحادیه آموزشی کارگران آ ب اف که امسال صد ساله شد برای کاهش سطح اختلاف دانش انسان ها و همچنین رشد و توسعه دموکراسی و همبستگی بین المللی تلاش می کند.
در ابتدای این مراسم، علی حسین قاضی زاده، دبیر دومین نشست سالانه سفیران سبز امید، با خیرمقدم به میهمانان و سفیران سبز از دست اندرکاران و دوستانی که در برگزاری این نشست تلاش شبانه روزی داشتند تشکر و قدردانی کرد.
همچنین شب گذشته پیش از آغاز به کار رسمی نشست، صدیقه وسمقی، شاعر و فعال زنان در گفتگویی صمیمانه با حاضران در نشست، با تاکید بر اینکه ما باید نقد گذشته خودمان را داشته باشیم، تصریح کرد: اگر اشتباهات خود را در گذشته پیدا نکنیم به آینده درستی دست پیدا نخواهیم کرد.
این فعال سیاسی که تحت عنوان نقد و ارزیابی فکری و اعتقادی جنبش سبز سخن گفت در ادامه افزود: خواسته و مطالبه ی اصلی ما شکل گیری حکومتی بود که اسلام بر آن حاکم باشد، و از آنجا که معتقد بودیم اسلام عین عدالت است برای بسیاری از مفاهیم تعریف مشخصی نداشتیم.
وسمقی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به انتخابات سال ۷۶ و آغاز جنبش اصلاح طلبی و چالش های عقلی بوجود آمده در نسل جوان خاطرنشان ساخت: ما، یعنی نسلی که انقلاب کردیم سئوال نکردیم اما نسل بعد سئوال می کرد.
وی با بیان اینکه ما باید در سطح عموم مردم تلاش کنیم گفت: ما باید زیر ساخت های فکری را اصلاح کنیم و در گفتگوهای دو جانبه به این برسیم که در جنبش سبز چقدر توانسته ایم برخی از تابوها را بشکنیم.
به گزارش کمیته اطلاع رسانی دومین نشست، در بخشی از پیام شورای سفیران سبز امید، خطاب به این مجموعه به عنوان گروه‌هایی که منشور جنبش سبز را مبنای عمل خود قرار داده اند آورده شده: “در این راه خود را محتاج یاری و همراهی همه کسانی می دانیم که دلمشغول ایرانی یکپارچه، مستقل، آزاد، پیشرفته و مردمسالار هستند. همه کسانی که تنوع و تکثر‌های موجود در جامعه مان را به رسمیت می شناسند و دنبال بازتولید استبداد نیستند، و همه کسانی که در استفاده از روش های مسالمات آمیز توافق نظر دارند و دستشان به خون مردم بی‌گناه آغشته نیست.”
این پیام که با نگاهی انتقادی به تلاش های دو سال گذشته پرداخته است، تاکید دارد: “ما ایرانیانی که دور از وطن تحصیل یا زندگی می‌کنیم در یک سال اول بعد از جنبش حاملان خوبی برای پیام مردم کشور و یاری گرانی ارزشمند برای جنبش بودیم، اما بعد از آن نتوانستیم این رویه را ارتقاء داده یا حتی حفظ کنیم. به همین سبب از دو سال پیش جمعی از سبز‌های مهاجر به برای توانمند سازی خود به نیت یاری رساندن به جنبش تشکیل شبکه‌ای از گروهایی حول منشور جنبش سبز- که به امضای آقایان موسوی و کروبی رسیده است- را آغاز کردیم و اولین نشست مان را در روزها یی شبیه امروز در پاریس برگزار کردیم. اکنون بعد از گذشت یکسال از آن روزها و آن نشست وقتی‌ به کارنامه خود مینگریم موارد زیادی برای فرا گرفتن از آن میابیم.”
در بخش دیگری از این پیام تاکید شده است: “ما در شرایط سختی سعی می کنیم وظیفه پیام رسانی حداقل بخش هایی از مردم کشورمان را به دوش بکشیم. اکنون جهان در شرایطی است که قدرت های جهانی با وجود دخالت خارجی برای سرکوب مردم معترض بحرین ‌در برابر آن سکوت کرده اند. حاکمیت کشور خودمان در کنار روسیه و چین از جنایت‌های بشار اسد در سوریه حمایت می کنند و همه اینها در حالیست که دولتهای جهان چشمان‌شان را به ظلمی که در حق مردم مظلوم فلسطین می شود، بسته اند و مردم غزه سالهای سال است که در پشت دیوارهای بزرگ این شهر همچون زندانیانی هستند که بدون برگزاری دادگاهی دوران اسارتشان را می گذارانند.”

ریشه های مشترک جنبش زنان و جنبش سبز”

“ریشه های مشترک جنبش زنان و جنبش سبز” به عنوان نخستین پنل پس از مراسم آغاز به کار رسمی دومین نشست سفیران سبز امید برگزار شد.
آسیه امینی، فعال زنان و روزنامه نگار، در نخستین پنل روز اول با اشاره به آنکه بعد از دوم خرداد دولت اصلاح طلب از گروه های سیاسی اجتماعی حمایت کرد، گفت: “یکی از گروه هایی که فرصت کرد از محافل زیر زمینی بیرون بیاید و فعال شود، جنبش زنان بود. جنبش زنان تحرکات آرامی داشت که در جنبش اصلاحات فرصت رشد برای آن فراهم شد.”
این روزنامه نگار با بیان اینکه مهمتر از تغییر قانون، تغییر در گفتمان و فکر عمومی بود تصریح کرد: “پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و از روزی که محسنی اژه ای گفت دشمن ما جامعه مدنی است، جنبش زنان احساس نیاز کرد که به جنبش های دیگر نزدیک شود”.
وی در آسیب شناسی جنبش های زنان و سبز گفت:” جنبش زنان، مبارزه بدون خشونت را انتخاب کرده اند اما برای آن برنامه ندارند، همانطور که جنبش سبز هم برای این شیوه مبارزه برنامه ندارد”.
آسیه امینی همچنین در ادامه تاکید کرد که همگرایی اگر به برنامه عملی منجر نشود نتیجه نمی دهد و در جنبش سبز هم همین مشکل وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه جنبش سبز بر حقگویی و حقوق شهروندان شکل گرفته و رشد کرده و سعی داشته است که فاصله اش را با قدرت حفظ کند، گفت: ”جنبش زنان سعی کرده، با حفظ فاصله با قدرت، آلوده قدرت سیاسی نشود. اما من فکر می کنم جنبش زنان این نیاز را دارد که با قدرت سیاسی گفتگو کند. در جنبش زنان و جنبش سبز مشکل آموزش و نهاد سازی داریم و برای قدرتمند شدن نیاز داریم نهاد داشته باشیم”.

سخنرانی تقی رحمانی در پنل دوم
تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی در پنل دوم از اولین روز دومین نشست سالانه سفیران سبز امید با بیان اینکه صورت مسئله ما ایران مدنی است، گفت: ایران مدنی ترکیبی از اقوام، اصناف و زنان و مردان است. دموکراسی ملی در گرو حل مساله اقوام هم است. ولی دموکراسی ملی و حل مسئله اقوال ایرانی نیاز به اعتماد سازی میان همه ی اقوام ایرانی میان دولت مرکزی و مناطق دیگر است.
این فعال سیاسی همچنین با تاکید بر اینکه کشور ما دارای تنوع زبانی، مذهبی، فرهنگی و قومی است تشریح کرد: می توان به طور کلی اصولی را برای تفاهم ملی پیشنهاد کرد؛ حکومت غیر متمرکز ملی،
تمامیت ارضی، طرح توسعه ی ملی، سیاست خارجی قوی، ارتش ملی، برابری حقوقی همه ی ایرانیان در برابر قانون، تدریس زبان محلی در کنار زبان فارسی، رعایت آداب و رسوم و سنن محلی، حمایت از فرهنگ های خاص در غالب فرهنگ ایرانی و همچنین قدرت قانون گذاری و ساختار مدیریتی محلی.
آقای رحمانی افزود: بی گمان اقوام ایرانی برای زیستن در غالب ایران ملی نیاز به تفاهم و گفتگویی دارند که بتواند مورد رضایت همگان با توجه به شرایط ذکر شده، باشد.
رحمانی در ادامه افزود: در عرصه قدرت سیاسی و موازنه ی قوا صرفا خواسته ها ملاک نیست بلکه هر جریان به تناسب قدرت خود باید بتواند سهم خود را دریافت کند. اما باید توجه داشت در پارادایم دولت ملت مدرن باید به فکر برپایی نوعی از دموکراسی ملی بود که بتواند متناسب با ایرانی که کثیر الاقوام است رعایت حقوق برابر همه ی شهروندان را تدارک ببیند و در عین حال هویت و اداب و رسوم و مدیریت محلی آنان را در نظر داشته باشد.
این مبارز سیاسی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطر نشان ساخت: آموختن تجربیات دیگران به معنی تکرار موفق آنها در ایران نیست. اگر ما به حکومت غیرمتمرکز اعتقاد وجود دارد و دموکراسی نیز طلب می شود باید بتوان مدلی را تدارک دید که تقسیم منابع ثروت و قدرت در سراسر ایران و برای همه ی اقوام ایرانی منجر به تضعیف قدرت منطقه ای ایران نشود.
به گفته ی تقی رحمانی، در این مورد دولت مرکزی که طرفدار دموکراسی باشد در اعتماد سازی میان اقوام ایرانی مسئولیت اصلی را به عهده دارد، اما تعامل میان جریان های قومی با دولت مرکزی و روشنفکران باید دو سویه باشد تا به دستاورد عملی و پایدار برسد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه باید توجه داشت مردم زمانی راضی میشوند که بتوانند دستاوردهای مبازاتی خود را تجربه کنند، گفت: جریان های گوناکون سیاسی که طرفدار دموکراسی هستند باید بتوانند تیزهوشانه عمل کنند.
برگرفته از: گزارش کمیته اطلاع رسانی دومین نشست سفیران سبز امید در گوتنبرگ سوئد