به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۱

 شجریان ویژه رمضان
دعای ربنا و مثنوی افشاری


شجریان درمورد اجرای ربنا که درتیر ۱۳۵۸ ضبط شده است، چنین می گوید:
انگیزه ی اصلی من درخواندن این دعا تدریس آن به دو هنرجو بوده ودر یکی ازاستودیو های رادیوضبط شده که پس از مدتی بدون اجازه ازرادیو پخش میشد!
این اثر شامل چهاردعا ازآیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. شجریان ربنا رادردستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌ خوانی (مدولاسیون یا راهگردانی) سری به دستگاه‌ها وآوازهای دیگرردیف موسیقی ایرانی ازجمله آواز افشاری وگوشه ی عراق (صبا) می‌زند و بامهارت برمی‌گردد. ربنادرنواری که محمدرضاشجریان با نام به یادپدر ضبط کرده، منتشر شده ‌است.
پس از دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری ایران، محمد رضا شجریان در نامه ‌ای به عزت الله ضرغامی از وی خواست تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند.
دعای ربّنا با سفره ی افطار ایرانیان درماه رمضان عجین شده ‌است. بنابراین ،شجریان هم پس از شکایت از صدا و سیما ، به صورت خاص اجازه ی پخش ربّنا و ادعیه (مثنوی افشاری) رابه صدا و سیما داد ولی اعلام کردکه تازمانی که وارونه نمایاندن واقعیت‌ها درصدا و سیما صورت می‌پذیرد، به پخش سایر آثارش از شبکه ‌ها ی مختلف آن رضایت نخواهد داد.
محمد حسین صوفی، معاون صدای صدا و سیمای ایران، درواکنش به این موضوع اعلام کردکه رادیوحتی درماه رمضان هم ربّنا و ادعیه ی محمدرضا شجریان راپخش نمی‌کند.
درتابستان۱۳۸۹ و هم زمان با آغاز ماه رمضان، سازمان صداوسیما پخش دعای ربنا باصدای محمدرضاشجریان رابه طور کامل در تمام شبکه ‌ها ممنوع کرد. این سازمان اعلام کردکه حتی ازپخش آگهی‌ های بازرگانی که معمولاً درماه رمضان با نوای اذان یا دعا همراه است درصورتی که صدای ربنا زیرصدای آگهی قرار گرفته باشد، ممانعت می‌کند.

این دهان بستی دهانی باز شد
تا خورنده لقمه های راز شد
لب فرو بند از طعام و از شراب
سوی خوان آسمانی کن شتاب
گر تو این انبان ز نان خالی کنی
پر ز گوهرهای اجلالی کنی
طفل جان از شیر شیطان باز کن
بعد از آنش با ملک انباز کن
چند خوردی چرب و شیرین از طعام
امتحان کن چند روزی در صیام
چند شبها خواب را گشتی اسیر
یک شبی بیدار شو دولت بگیر
مولوی
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ ٱلْوَهَّابُ