به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۱۹، ۱۳۹۱

لیبرال ها در انتخابات لیبی پیشتاز شدند، ناکامی سنگین اسلام گرایان
در حالی که گروه های اسلامگرای لیبی برای دستیابی به یک پیروزی بزرگ مانند دستاورد همفکرانشان در تونس ، مصر و مراکش امیدوار بودند ، شمارش اولیه آرا پیروزی نیروهای لیبرال را نشان می دهد.
به گزارش العربیه شمارش اولیه آرا در دو شهر طرابلس و بنغازی که بیشترین جمعیت را در بر دارند نشان می دهد نیروهای " پیمان ملی " به رهبری محمود جبریل از سایر احزاب اسلام گرا سبقت گرفتند.
نوری العبار رئیس کمیسیون انتخابات در یک کنفرانس مطبوعاتی مشارکت مردم را گسترده توصیف و اعلام کرد یک میلیون و ششصد هزار نفر در انتخابات شرکت کردند.
او تاکید کرد بر این اساس 60% مردم در انتخابات شرکت کردند.
این در حالی است که در برخی مناطق شرق لیبی هواداران فدرالیسم انتخابات را تحریم کردند.
کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری این انتخابات استقبال کرده و آن را " رویداد تاریخی مهم " خوانده است.
باراک اوباما نیز گفت:" لیبی پس از قذافی به سوی دموکراسی گام برداشته است و ایالات متحده آمریکا به عنوان همپیمان ملت لیبی در کنار این کشور خواهد ایستاد."
وی افزود از اینکه توانستیم هنگام انقلاب مردم لیبی در کنار آنها بایستیم افتخار می کنیم و اینک با ملت لیبی و دولت منتخب این کشور به عنوان یک همپیمان خوب برای آینده خواهیم ایستاد.
روز گذشته هنگام اخذ رای در یکی از مناطق شرق لیبی افراد مسلح به یک شعبه رای گیری حمله کردند و تلاش کردند صندوق رای گیری را بربایند اما با مداخله سریع نیروهای نظامی و پلیس عملیات آنها خنثی شد و یکی از آنها کشته و دیگر افراد این گروه دستگیر شدند.
قرار است 200 نماینده از مجموع 3700 نامزد برای عضویت در پارلمان لیبی انتخاب شوند.
این پارلمان از نظر سیاسی در واقع جایگزین شورای ملی انتقالی خواهد بود.از وظایف مجمع ملی انتقالی جدید ( مجلس موسسان ) تعیین نخست وزیر برای دولت آینده لیبی است.
پس از انتخاب اعضای مجمع ، در گام بعدی قانون اساسی جدید در این کشور تدوین خواهد شد.

برجسته ترین احزاب شرکت کننده در انتخابات ائتلاف
نیروهای ملی: این ائتلاف در 22 فوریه سال 2012 تشکیل شده و 65 حزب
لیبرال و دمکرات را زیر لوای خود متحد کرده است، رهبری این ائتلاف را احمد
.جبریل روشنفکر معروف لیبی بر عهده دارد

احمد جبریل تحصیل کرده غرب و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از آمریکاست وی اولین نخست وزیر دولت موقت بعد از قذافی بود. شعار ائتلاف او در این انتخابات " لیبی برای همه " می باشد، به نظر کارشناسان لیبیایی این ائتلاف بزرگترین تشکل سیاسی مدنی را در خود جای داده است. احمد جبریل اعلام کرده که خود در این انتخابات کاندید نخواهد شد اما از کاندیدای ائتلاف نیروهای ملی حمایت خواهد کرد.
حزب اسلامگرای عدالت و سازندگی: این حزب شاخه اخوان المسلمین لیبی است ، که در زمان قذافی به صورت مخفیانه تاسیس شد و از افکار و اندیشه اخوان المسلمین مصر الهام می گیرد.
رهبر کنونی آن محمد صوان است که در زمان قذافی چندین بار زندانی شده بود.
کارشناسان معتقدند که تشکیلات اخوان المسلمین لیبی مانند هم فکران خویش در مصر قدرتمند نیستند اما پیروزی اخوان المسلمین در مصر جایگاه آنها را بالا برده است.
حزب میهن: این حزب از شبه نظامیان اسلامگرای سابق که در افغانستان علیه روس ها می جنگیدند و به نام افغانهای عرب مشهور بودند تشکیل شده است.
این شبه نظامیان لیبیایی از آغاز با تشکیلات القاعده در اختلاف بودند.
واینک عبدالحکیم بلحاج که پیشتر فرمانده شورای نظامی طرابلس بود رهبری آنها را بر عهده دارد.
جبهه ملی لیبی: شاخه ای دیگر از اخوان المسلمین است و محمد المقریب آن را رهبری می کند.

برگرفته از: العربیه نت