به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۴

موسم گل- هنگامه اخوان - محمد رضا لطفی

هنگامه اخوان 

موسم گل 

ابر آمــد و زار بر سر سبــزه گریست
بی باده‌ی گلرنگ نمی‌شاید زیست

این سبزه که امروز تماشاگه ماست
تا سبزه‌ی خاک ما تماشاگه کیست 



بچه پرروئيزم

بچه پرروها 
 گفتم كه مملكت ما پر است از بچه با استعداد با شعور داناي كاربلد. گفتم هر كس بگويد كه اينجا قحط‌الرجال است معلوم مي‌شود كه مثل كافر همه را به كيش خود پنداشته.
گفتم به‌‌رغم همه گرفتاري‌ها و مضيقه‌ها و تنگ‌نظري‌ها و كج‌سليقگي‌ها و ندانم‌كاري‌ها، مملكت پر است از هنرمند و دانشمند. منتها سيستم هنرمنديابي ما اشكال دارد و شوربختانه خيلي‌ها مجالي براي ظهور و بروز استعدادشان پيدا نمي‌كنند.

«خلیل ملکی و مصدق»

«سرو ته يک کرباس»،
بقلم خلیل ملکی
و نوشته ای درنقد آن مقاله به قلم دکترخسرو شاکری تحت عنوان:
«خلیل ملکی و مصدق» 
خلیل ملکی دردردفاع از خواست امتیاز نفت شمال ایران از سوی دولت کمونیستی حاکم برروسیه توسط «سرگئی کافتارادزه ـ معاون وزارت امورخارجه آن دولت»، طی تحریر مقالاتی به نقد اظهارات و عملکرد دکتر مصدق می پردازد. چونکه  دکترمصدق طی سخنرانیهائی در مجلس شورای ملی ـ دوره قانونگذاری چهاردهم، با خواست روسها به مخالفت برخاسته بود، و در آن رابطه  ایشان تز«سياست موارنه منفی» را در مقابله با «سیاست موازنه مثبت»، مطرح نموده و همچنین پیشنهاد چهارماده ای «تحريم امتيار نفت» را ارائه می دهد، پیشنهادی که با موافقت مجلس به «قانون تحريم امتیاز نفت» تبديل می شود. مواضع و سیاستی که با خواست «دولت شوراها» حاکم بر مسکو و حزب توده ایران مدافع منافع آن «دولت» در تطابق نبود. ادامه

این درس کدام دانشگاه « حقوق » است ؟!

هوشنگ طالع ـ یادداشت شماره  ۴۶۱ 
برجام از ترکمان‌چای زیان‌بارتر و تحقیرآمیزتر است.
برخلاف ادبیات به کارگرفته شده از سوی ریاست محترم جمهوری در باره‌ی برجام که :‌ « ... در واقع آن چه امروز انجام می‌گیرد نسبت به معاهده‌ای بود که قبلا ایران آن را [ ان پی تی ]‌ را پذیرفته بود ... » باید گفت با وجودی که ایشان خود را «‌حقوق‌دان » می‌دانند ، چنین نیست.
 پذیرش برجام ، عبارتست از بازکردن فرجامین پیچ‌ و مهره‌های صنایع هسته‌ای ، به‌گونه‌ای که در پایان ، تنها یک کاریکاتور یا « اسباب بازی » از صنایع پرتوان هسته‌ای ایران که دست‌‌‌‌‌‌آورد کارشناسان ایرانی بود ، باقی خواهد ماند و یا به گفته‌ی مقام‌های حکومت غاصب و نا مشروع اسرائیل : «ایران هسته‌ای تا سال 2015 به تعطیلات» خواهد رفت.

دلایل نگرانی آمریکا و اسرائیل از موشک های اس - ۳۰۰

نویسنده فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی 
    پایان برتری هوایی غرب

پس از اینکه روس ها اعلام کردند تا پایان سال  ۲۰۱۵ امکان دارد سامانه های ضد هوایی اس- ۳۰۰  را به ایران تحویل دهند فریاد آمریکا و اسرائیل به هوا برخاست. آیا سامانه های ضد هوایی ساخت روسیه به برتری هوایی آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی پایان خواهند داد؟. گفته می شود سلاح های روسی؛ زمخت، سنگین و از نظر تکنیکی نمی توانند با سلاح های غربی برابری نمایند. ولی باید اذعان کرد که در قدرت تخریبی و ارزانی آنان شکی نیست.

هاشمی رفسنجانی: پذیرش برجام با اذن رهبری بود

خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در حاشیه‌نگاری از دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با جمعی از آزادگان ۸ سال دفاع مقدس نوشت: بچه‌های جنگ، «ولایت» به دل داشتند. نه به کام. از همین رو تا امام‌شان گفت بجنگید، جنگیدند و تا فرمود بایستید، ایستادند. نه دلواپس شدند و نه مدعی خیانت.

اعتراض خانواده روح الامینی به رای دادگاه مرتضوی

کشته شدگان جنایت کهریزک
امیر جوادی فر     محمد کامرانی      محسن روح الامینی

اعتراض برخی ایرانیان به حضور فیلم "محمد رسول الله" در جشنواره فیلم مونترآل

حضور فیلم سینمایی «محمد رسول الله»، ساخته مجید مجیدی در جشنواره جهانی فیلم مونترآل با اعتراض برخی فعالان ایرانی در این شهر روبرو شد. این فیلم که درباره زندگی پیامبر مسلمانان است، پرخرج‌ترین فیلم سینمای ایران بوده و با هزینه بنیاد مستضعفان ساخته شده است.

یکشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۴

فیس‌بوک: یک میلیارد کاربر در یک روز

برای نخستین بار دست‌کم یک میلیارد کاربر فیس‌بوک هم‌زمان از این شبکه اجتماعی استفاده کردند. مارک زاکربرگ اما قصد دارد که شمار کاربران فیس‌بوک خود را به چند میلیارد برساند. او برای این منظور برنامه‌های مشخصی در نظر دارد. 

تست خودشناسی: آیا من نژادپرستم؟

واقعا چطور فکر می‌کنید؟

مادر فلسطینی با کتک زدن سرباز اسرائیلی بچه اش را از دست او رهانید


یک مادر فلسطینی با همکاری چند زن دیگر با کتک زدن سرباز اسرائیلی فرزندش را از دست او رهانید.

آخرين وداع «گونتر گراس» با خوانندگانش

گونتر گراس
 «گونتر گراس با گذاشتن ميراثي ادبي براي ما وداعي تكان‌دهنده از خود برجاي گذاشت.» اين حرف را «گرهارد اشتايدل» ناشر آخرين اثر «گراس»، نويسنده آلماني برنده نوبل ادبيات، در رونمايي رمان «درباره ميرايي» گفت. كتاب «درباره ميرايي» روز جمعه ٢٨ آگوست در آلمان و نسخه انگليسي آن پاييز ٢٠١٦ منتشر خواهد شد.

مرگ در خیابان؛ از درویش خان تا محمود طلوعی

محمود طلوعی 
چهره ها و یادها

نوع انعکاس خبر درگذشت چنین روزنامه نگاری اما در مدعی ترین و معتبرترین روزنامه ها در خور نبوده است.

شاید به این خاطر که رابطه میان نسلی در روزنامه نگاران گسسته و خبرنگاران جوان تر اطلاعات خود را تنها از فضای مجازی دریافت می کنند و با نسل های قبلی آشنا نیستند و تحریریه ها هم غالبا از استادان با سابقه تهی شده و گرنه جای خبر درگذشت محمود طلوعی  در صفحه «جامعه» یک روزنامه نیست.

حداقل به خاطر نوع مرگ – برخورد با موتور سیکلت- در صفحه «حوادث» باید درج می شد.

شنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۴

هوشنگ طالع: یادداشت شماره ۴۵۹

هوشنگ طالع
یک «گل» دیگر
آقای رییس جمهور اسلامی با فروتنی گفته بودند گه در گفت‌وگوهای هسته‌ای  ۳گل زدیم و ۲ گل هم خوردیم .
در صورتی‌که هروز که می‌گذارد بر تعداد گل‌های زده‌ی ایشان افزوده می‌شود.
آقای یوکیا آمانو مدیرکل کارگزاری بین المللی انرژی هسته‌ای در بیانیه‌ای پیرامون نشست شورای حکام در باره‌ی نحوه‌ی تامین مالی نظارت بر «برجام» اعلام کرد که [جمهوری اسلامی] ایران به انجام تعهدات فراتر از مسایل هسته‌ای متعهد شده است که این اقدامات به عنوان «تدابیر شفافیت» شناخته می‌شود.
این تدابیر گسترده در برگیرنده‌ی دست‌رسی بازرسان به کانسارها، کارخانه‌های اورانیوم  و بارزسی و نظارت مداوم بر کارخانه‌های صنعتی سانتریفوژ و جایگاه‌های ذخیره‌سازی خواهد بود.

بهروز آلخانی قبل از اعلام حکم دیوان عالی کشور اعدام شد

بهروز آلخانی 
"اعدام از اینهمه شکنجه و زندان بهتر است."
برادر بهروز آلخانی که صبح چهارم شهریور ماه در محوطه زندان ارومیه اعدام شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت اعدام برادرش در حالی اجرا شده که حکم دیوان عالی کشور در خصوص او هنوز ابلاغ نشده بوده است.
به گفته منصور آلخانی تاکنون جنازه بهروز آلخانی نیز به خانواده تحویل داده نشده و به آنها اعلام شده است حق برگزاری مراسم عزاداری به شکل عمومی را ندارند. 
منصور آلخانی که در حال حاضر در ترکیه است با اشاره به اینکه خانواده اش برای آخرین بار با بهروز یک روز قبل از اعدام در تاریخ سوم شهریورماه ملاقات داشته اند به کمپین گفت:
«مسئولان زندان ارومیه دیروز صبح با خانواده تماس گرفته و گفتند که برادرم قرار است به زندان دیگر منتقل شود و بهتر است آنها برای ملاقاتش بروند.
خانواده ظهر به زندان رفتند اما در آنجا مسئولان به پدرم گفته اند که بهروز فردا صبح اعدام خواهد شد و این آخرین ملاقات است.»

مجارستان در مرز خود با صربستان حصار کشید !

عکس روز، عبور خطرناک 
پناهجویان از سیم خاردار مرز مجارستان ــ صربستان عبور می کنند

جمعه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۴

جان کری خواستار آزادی آمریکایی های زندانی در ایران شد

جان کری خواستار آزادی امیر حکمتی شد که به گفتۀ وزیر امور خارجۀ آمریکا بر اساس "اتهام بی اساسی جاسوسی"، چهار سال است که در جمهوری اسلامی ایران زندانی شده است.

نامه سرگشاده آقای دکتر حاج سید جوادی به روزنامه کیهان!

دکتر حاج سید جوادی
 و شما آقای آزموده...
این نامه در زمان رژیم پیشین نوشته شده و پاسخی است به افاضات حسین آزموده دادستان ارتش در بیدادگاه هائی که دکتر مصدق را به جرم وطن پرستی محاکمه و محکوم کردند. آزموده در مرداد ماه 1356 نامه ای سراسر فحش و اهانت نسبت به دکتر مصدق نوشته بود و آقا حاج سید جوادی پاسخی به آن داده است.
آقای سردبیر روزنامه کیهان
در صفحه 17 شماره 26 مرداد 1356 روزنامه کیهان نوشته ای از سپهبد بازنشسته حسین آزموده زیر عنوان«شما آقای نخست وزیر...» چاپ شده بود و اگر طبق ادعاهای آقای هویدا نخست وزیر سابق و وزیر دربار کنونی و گفته های آقای آموزگار نخست وزیر جدید:
«آزادی لازم وجود دارد و دولت در کار سانسور دخالت ندارد و حقایق جدید به مردم گفته شود» از شما تقاضا می کنم به نام ازادی و به نام شرافت و حیثیّت ملت ایران

تکذیب ‌تکذیبم کن...

اسماعیل احمدی‌‌مقدم که وقتی سعید مرتضوی رئیس بود و وقتی محمود احمدی‌نژاد رئیس بود و وقتی مشایی رئیس بود و وقتی بقایی رئیس بود و وقتی رحیمی رئیس بود و وقتی لاریجانی رئیس بود خودش هم رئیس نیروی انتظامی بود، چندروز پیش مصاحبه کرد و گفت هیشکی رئیس خوبی نبوده و من از همه بهتر رئیس بودم. خلاصه مصاحبه آقای احمدی‌مقدم این بود: من خوبم. اونها بدند.

وزیر خارجه صربستان : ما با بزرگترین بحران پناهجویان از هنگام جنگ دوم جهانی روبرو هستیم

پناهجویی از سیم خاردار مرز مجارستان ــ صربستان عبور می کند

جنازه ۵۰ پناهجو در کامیونی در اتریش یافت شد

کودتا و "جاهل‌ها و لات‌ها"

مسعود نقره‌کار
(بخش دوم و بخش پایانی)
نقش جاهل ها و لات ها در روز ۲۸ مرداد
طرح سرنگونی دولت مصدق، نقشه مند و باتوجه به اولویت ها و در مراحل مختلف صورت گرفت ، که ازتبلیغ و تحریک علیه مصدق تا جلب همکاری شاه و نزدیکان وی، ونیز تطمیع و تحبیب نمایندگان مجلس را در برمی گرفت، مرحله ای نیز به برپائی تظاهرات عمومی با پشتیبانی بخش هائی از ارتش و نیروهای حکومتی و " بسيج اوباش به سردسته گي چاقوكشان براي انجام تظاهرات خياباني، حمله به ادارات دولتي، تخريب روزنامه هاي ملي و حزب توده و نيز ايجاد ترس و وحشت بين ساكنان تهران " در نظر گرفته شده بود، مرحله ای که " فاز"ِ بهره گیری از"جاهل ها و لات ها" بود. دراین مرحله جاهل ها و لات های متدین(فدائیان اسلامی) که می توانستند" لات و لوت های بلند و کوتاه زورخونه ای و هیئتی رو با یه اشاره جمع کنن" تماشاگری پیشه کردند، و صحنه، صحنه ی حضور جاهل ها و لات های درباری و احزاب و سازمان های سیاسی شد.(۱)

پنجشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۴

پوران ... زندگی آی زندگی


زندگی آی زندگی از پوران

امشب دوستی می‌میرد، مینا اسدی

مینا اسدی 
آیا رویاپرورم؟ 

هم اکنون از بیمارستان به خانه رسیده ام.
به دیدار دوستی قدیمی رفته بودم که ناگهان مرده بود. در راهروی بیمارستان دوستان و فامیل را دیدم که به هم تسلیت می گویند و اشک ریزان یکدیگر را در آغوش می کشند.
به اتاقی راهنمایی شدم برای آخرین دیدار. دیدار کسی که چهار روز پیش از آن زنده بود، شاد بود و صدای خنده اش، از خنده های منیر که همیشه و به هر حرفی می خندد بلندتر بود.
من و منیر بیضایی او را دیدیم که خندان از یک فروشگاه بیرون آمد. ما را بغل کرد. سر ... حرف مان باز شد و نیم ساعتی گفتیم و خندیدیم که او به ساعتش نگاهی انداخت و با گفتن جمله ی "دیرم شد" شتابزده به خیابان دوید.
من و منیر  خنده برلب به راهی که می رفت چشم دوختیم و من نمی توانستم باور کنم که دیگر او را نمی بینم و  او تا مرگ، تنها چند روز فاصله دارد.

خوانش تاریخی‌گرایانه جدید از شعر «میراث»

در پوستین خلق 
به بهانهً سالروز درگذشت اخوان‌ثالث 
گفته‌اند که «میراثِ» اخوان، شعری نمادین است که در پس‌زمینه‌ای تاریخی، ارجاع آن به هویت ملی ایران است. گفته‌اند که اخوان پس از تجربه کودتای ٣٢، تاریخ را به‌جای سیاست می‌نشاند و در‌می‌یابد که معضل اصلی فرهنگی است. بر این منوال، پوستین مظهر ایستادگی فرهنگ ملت ایران در برابر تهاجم‌ها، تبعیض‌ها و مظالم است.

عکس روز، اعتراض به توافق هسته‌ای

 “اسب تروا”، نماد برجام آمریکایی درباره “متن وین” در مقابل مجلس 

داستانی طنز

زن نق نقو

مرد کشاورزی یک زن نق نقو داشت که از صبح تا نصف شب در مورد چیزی شکایت میکرد.
تنها زمان آسایش مرد زمانی بود که با قاطر پیرش در مزرعه شخم میزد. یک روز، وقتی که همسرش برایش ناهار آورد، کشاورز قاطر پیر را به زیر سایه ای راند و شروع به خوردن ناهار خود کرد.
بلافاصله همسر نق نقو مثل همیشه شکایت را آغاز کرد. ناگهان قاطر پیر با هر دو پای عقبی لگدی به پشت سر زن زد و او در دم کشته شد.
در مراسم تشییع جنازه چند روز بعد، کشیش متوجه چیز عجیبی شد. هر وقت…یک زن عزادار برای تسلیت گویی به مرد کشاورز نزدیک میشد،

تقلب تکان‌دهنده در بازار مواد غذایی/ تولید ١٠ تن آبلیمو از ۴ لیتر اسید سولفور و گوگرد

فروش روغن پماد و کرم به جای روغن زیتون!

قلب گسترده در بازار مواد غذایی، موج بی‌اعتمادی مشتریان ایرانی را به دنبال داشته است. اما این تقلب‌ها به موارد جزیی و کم‌اهمیت خلاصه نمی‌شود و  حالا در غیاب نظارت‌های کارآمد، گاهی اخبار هولناکی از پدیده تقلب در بازار مواد غذایی شنیده می‌شود. در این شرایط سودجویان با هدف به دست آوردن بالاترین سود ممکن از تجارت کثیف خود دست به تقلب‌هایی می‌زنند که این روزها نگرانی‌های جدی برای سلامتی مردم را به دنبال داشته است. 
تولید ١٠ تن آبلیمو از تنها ۴ لیتر اسید سولفور و گوگرد به تنهایی سود کلان بازیگران این تجارت غیراخلاقی را فاش می‌کند. کافی است بدانید در شرایطی که متوسط برداشت عسل طبیعی از یک کندو تنها ٣ تا ١۴ کیلوگرم است، متقلبان از یک کندو با استفاده از شکر ٨٠ کیلوگرم عسل برداشت می‌کنند و دسته دیگری عسل‌هایی به بازار روانه می‌کنند که از قند مصنوعی و بدون دخالت زنبور ساخته شده است. 

چهارشنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۹۴

«بهروز آلخانی، زندانی سیاسی، بامداد امروز در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد»

سازمان عفو بین‌الملل: «اجرای حکم اعدام یک زندانی در حالی که در انتظار نتیجه درخواست تجدیدنظر خود است، نقض جدی قوانین ایران و قوانین بین‌المللی است و همچنین دهن‌کجی به عدالت بین‌المللی است.»
بهروز آلخانی ۳۰ ساله، در ساعات اولیه روز چهارشنبه ۴ شهریور  در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد

‫ابلاغ دو سال حبس دیگر به بهاره هدایت

بهاره هدایت فعال دانشجویی دربند که پیش از این پیگیر اعمال ماده ۱۳۴ در پروندهٔ خود بود، در نامه‌ای به همسرش امین احمدیان خبر می‌دهد که پس از احضار به اجرای احکام به وی ابلاغ شده که ۴ روز پیش از آن، حکم آزادی‌اش پس از اجرای ماده ۱۳۴ آمده و از روز سه شنبه، حکم دو سال تعلیقی پرونده‌اش اجرا شده است.

بازداشت جمعی از شاگردان محمدعلی طاهری در قم

تحصن شاگردان محمدعلی طاهری در دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی

آسو رستمی٬‌ ۲۸ ساله، زندانی سیاسی، دچار سکته مغزی شد

آسو رستمی 
۷ سال زندان برای توهین به رهبری
این فعال مدنی ۲۸ ساله، مهر ماه سال گذشته پس از برگذاری تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از کوبانی به همراه چند فعال مدنی دیگر بازداشت شد.

طی دوران انفرادی و بازجویی و حبس در بند هشت زندان اوین وی تاکنون چند بار به علت بیماری های داخلی در بیمارستان بستری شده است.
شب گذشته پس إز آنکه آسو رستمی إز سوزش سر و صورت و چشم ها دچار ناراحتی شد، همبندیان وی سعی کردند تا او را به سرعت به بهداری منتقل کنند.

مادر آتنا دائمی:

دخترم مشکوک به بیماری ام اس است؛ از مسوولان می خواهم فرزندم را آزاد کنند
 آتنا دائمی، فعال مدنی ۲۷ ساله

ارزانفروشی نفت ایران در بحبوحۀ سقوط جهانی بهای نفت

سقوط بهای نفت امروز نیز در بورس نیویورک ادامه یافت و به زیر ۴۰ دلار در بشکه رسید. به این ترتیب، هر بشکه نفت سبک آب شیرین برای تحویل در ماه اکتبر به بهای ۳۹ دلار و ۶ سنت معامله شد.

بهروز سورن: گوشه ای از پشت صحنه مهاجرت و جابجائی انسانی!

 ۱۷۵ کیلومترسیم خاردار 
مجارستان در مرزهای خود با صربستان صد و هفتاد و پنج کیلومترسیم خاردار تعبیه کرده است و برای این پروژه و مقابله با پناهندگان قریب سی میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است. به نقل از یک مهاجرسیم های خاردار در برابر امواج مهاجران تاب نیاورده و بسیار شکننده هستند. ناگفته نماند که در دهه شصت قرن بیستم و با هجوم نظامی اتحاد جماهیر شوروی به مجارستان بیش از دویست هزار  تن از اهالی مجارستان به اتریش که مرزهای خود را باز گذاشت ویوگوسلاوی قدیم پناهنده شدند که در نوع خود یکی از بزرگترین امواج مهاجرت بود. ادامه مطلب 

معمای بازگشت شتاب‌زده انگلیسی‌ها به تهران

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلستان در تهران 

حسن روحانی: امام هیچ گاه در امور دولت مداخله نکرد

حسن روحانی و اعضای هیئت دولت در محل مقبره آیت الله خمینی

سه‌شنبه، شهریور ۰۳، ۱۳۹۴

وزارت اطلاعات: فعالیت ها وتشکیل جلسات درون سازمانی جبهه ملی باید متوقف شود!

اطلاعیه
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در روزهای ۱۹ مرداد و ۲ شهریور ۹۴، دکتر حسین موسویان مسئول تشکیلات ورئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران را احضار نموده و به ایشان اخطار کردند که فعالیت ها وتشکیل جلسات درون سازمانی جبهه ملی را باید متوقف کنند وتهدید کردند که

تارنمای رسمی جبهه ملی ایران آغاز به کار کرد

تارنمای رسمی جبهه ملی ایران آغاز به کار کرد 

سرود زن و یادی از مرضیه .

اسماعیل وفا یغمائی
ماجرای سرودن سرود کاوه میهن 
از مرضیه و برای مرضیه . . . 

هزاران پناهجو از سد مرزی مقدونیه گذشتند

یک میلیون پناهجوی سوری

هزاران پناهجو و مهاجر که در پشت مرز مقدونیه اجازه ورود به این کشور را نیافته بودند، شامگاه شنبه ۲۲ اوت/ ۳۱ مرداد به سد پلیس مرزی این کشور هجوم آورده و وارد مقدونیه شدند.
 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنگامی که پلیس مرزی مقدونیه سعی داشت به تعداد اندکی از پناهجویان اجازه ورود به خاک این کشور را بدهد،

هزاران پناهجوی دیگر به سمت حفاظ پلیس هجوم آوردند و توانستند وارد خاک این کشور شوند.

دوشنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۴

العشق اکبر. غزل تازه. اسماعیل وفا یغمائی

العشق اکبر. 

غزل. اسماعیل وفا یغمائی

دور از نگاه وچشم تو در قلب من عیان
لب تشنه تنت، تنم، ای آرزوی جان
در این هوار خون و جنون هرچه بود رفت
بر باد و میوزد به لبان تو همچنان -
با صد هزار بوسه لبانم که سوخته ست
سوسو زنان به بام سرایت در این شبان
بی شکر خیال لبت طاقتم کجاست*
با این نهاد تلخ که در این جهان نهان
با این نهاد تلخ که تخمیر خون و اشک
باشد به هر سپیده دمان ناشتای آن-
در این جهان که آتش بیداد زنده است

هوشنگ طالع، یادداشت شماره ۴۵۷

نوچه پهلوان مدجواد: برای بازگشایی سفارت انگلیس، هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم 

کیهان: وطن‌فروشان فتنه ۸۸ با نقاب جدید آمدند!


حمله رسانه‌‌هاي خاص 
به حزب «اتحاد ملت» 

حزب اتحاد ملت هنوز نیامده، تیتر یک «کیهان» شد و از آن طرف هم روزنامه‌هایی مثل «جوان» و خبرگزاری‌هایی مثل «تسنیم» درباره اتهاماتی که علیه این حزب در ذهنشان داشتند، قلم‌فرسایی کردند.

یکشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۴

تنهایی لیلا

علیرضا قربانی
تنهایی لیلا  (ویدئو)

بی تــو به سامان نرسم ای سر و سامان همه تو

ای بـه تو زنده همــــه من ای به تنم جان همه تو

مــن همــــه تو، تو همه تو، او همه تو، ما همه تو


هر کـــه و هرکس همه تو، این همه تو آن همه تو


مــــن که بـه دریاش زدم تا چـــه کنـــی با دل من...


تخته تـــو و ورطـــــه تو ساحل و طوفان همه تـو

شعر بهار- دكتر محمدرضا شفيعى كدكنى (م.سرشك)

به دو گونه مى توان در باب شعر بهار و هر شاعرى سخن گفت:

ملک الشعرای بهار  

یكى آنكه برخورد او را با ارزش هاى مختلف حيات مورد نقد و نظر قرار دهيم و در اين راه پست و بلند انديشه و حدود شناخت او را از اين مفاهيم و ارزش ها بررسى كنيم
و از انسجام فكرى يا تناقض ها و ناهمخوانى درونمايه هاى شعرى او بحث كنيم و اگر بتوانيم رابطه اين زمينه ها را با مسائل طبقاتى عصر او و مسائلى كه در اعماق جامعه جريان داشته، نشان دهيم و مثلاً ببينيم وى چه نوع برداشتى از مفهوم وطن يا آزادى و عدالت يا خدا و زيبايى يا هر يك از مفاهيم ارزشى و انديشه هاى محورى روزگار خويش داشته است.
راه ديگر اين است كه ببينيم در قلمرو خلاقيت هاى هنرى، حدود ابداع و يا درجه تقليد او تا كجاهاست و آبشخور ذوقى او در سنت ادبى زبان فارسى، بيشتر از چه دوره هايى و در شعر چه شاعرانى است و در زمينه هر كدام از عناصر سازنده شعر از قبيل زبان و تصوير و موسيقى و طرح و انگاره تا كجاها نوآور است و تا كجاها گرفتار تقليد.
 هر كدام از اين دو نوع نقد و نظر، نيازمند مقدمات و اصولى است كه بدون آنها هر نوع بحثى، يك طرفه و ژورناليستى و خطايى خواهد بود و از حد نوعى سرگرمى فراتر نخواهد رفت.

خالی‌شدن آبادی‌ها بر اثر بی‌آبی

 پرویز پیران . جامعه شناس
به این عاصی اجازه دهید تا بحث را با نگاهی به الگوی استقرار سکونت‌گاه‌های این سرزمین اثیری یعنی خانه مشترک ایرانیان آغاز کند. چنانچه به الگوی یادشده در مناطق کم‌آب یا خشک و نیم‌خشک از سر بصیرت (که کیمیا شده است) نظری افکنده شود، مشخص می‌‌شود انسانِ عقلانی خانه و کاشانه خود را در کوه‌پایه‌ها بنا کرده است.

بهروز سورن: از گونه های بشریت عرق شرم می غلطد!

باز هم اخبار دهشتناک از داستان پر درد مهاجران سوری میرسد و صحنه های دلخراش سرکوب و منکوب کردن آنان از سوی دولت های مجاور و گذرگاه ها به اروپای متحد بر روی نت میغلتد. امروز نیز خبر آمد که پلیس مقدونیه به مهاجران جنگزده سوری که قصد عبور از مرز و ورود به مجارستان را داشتند, با گاز اشک آور و نارنجک صوتی حمله ور شده است و ضمن ایجاد رعب و و حشت در میان کودکان و زنان تعدادی از پناهجویان را بشدت زخمی کرده است. تصاویر ویدئویی منتشر شده چنان دلخراشند که بقوت میتوان بدانها سند ننگ بشریت را داد.  ادامه مطلب 

عکس روز: مسابقه خوردن هندوانه در مهد کودکی در چین


شامگاه بیست و هشت مرداد، خیابان كاخ، در برابر خانهً ۱۰۹، مردی با چارچوب دری بر دوش، نشانیِ دروازه قزوین را می پرسید

ناصر پاكدامن
در سالگرد کودتای بیست و هشت مرداد
برای سالروز سی ام تیر هم در تهران نمانده بودم. تازه امتحانات سال دوم دانشكدة حقوق را تمام كرده بودیم و شمارة مخصوص دانشجویان ایران، ارگان سازمان دانشجویان ایران را كه درآورده بودیم راهی بابلسر شده بودم. یكی دو روز آخر تیر به آنجا رسیدم.
ماه مرداد در آن بابلسر بودم. بابلسر ناتمام. آن زمانها بابلسر، بابلسر سالهای چهل و پنجاه نشده بود. دهكی بود كه در عصر طلائی قرار شده بود محل هتلی باشد و ویلاهائی. تا شهریور ۲۰ هتل تمام شده بود و بقیه ناتمام مانده بود و رونق چالوس و رامسر را پیدا نكرده بود.