صفحات

شنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۹۶

قانون‌گذاران آمریکا به دنبال قوانین جدید در جریان انتخابات هستند

 خرید تبلیغات فیس‌بوک از سوی روسیه
قانون‌گذاران آمریکا می‌گویند احتمالا برای مقابله با خرید تبلیغات فیس‌بوک برای تحریف روندهای سیاسی-اجتماعی، به قانون جدیدی نیاز است. فیس‌بوک روز پیش از خرید تبلیغات از سوی روسیه در جریان انتخابات آمریکا خبر داده بود.
دویچه‌وله دراین‌باره می‌نویسد: «کنگره آمریکا احتمالا از شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی خواهد خواست تا اطلاعات بیشتری را درباره  چگونگی استفاده از این پلتفرم‌ها برای تبلیغات سیاسی منتشر کنند».

خبرگزاری رویترز نیز با اعلام این خبر از قول سناتور مارک وارنر، یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نوشت: «کنگره احتمالا در این زمینه نیازمند تدوین قوانینی خواهد بود تا این کمپانی‌ها را به تطبیق کار خود با قوانینی که هم‌اکنون در رابطه با تبلیغات تلویزیونی وجود دارند ملزم کند».

به گفته وارنر،  امکان دستیابی به محتوای تبلیغات تلویزیونی برای هر آمریکایی موجود است: «می‌توانی بروی و ببینی!» چیزی که به گفته او در ارتباط با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. مارتین هاینریش، سناتور دموکرات دیگری است که روز پنجشنبه از اعلام حمایت خود از قانونمندکردن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نظیر آنچه درباره  قوانین تلویزیونی وجود دارد،  صحبت کرد. فیس‌بوک یک روز پیش از این اظهارنظرها اعلام کرده بود این امکان وجود دارد که شرکتی در روسیه در این شبکه اجتماعی صد هزار دلار صرف تبلیغات کرده و از این راه بر انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا تأثیر گذاشته باشد.

الکس استاموس، رئیس بخش امنیتی شرکت فیس‌بوک، روز چهارشنبه در توضیح جزئیات این اقدام در وبلاگ خود نوشته بود که در محدوده زمانی ژوئن ۲۰۱۵ تا ماه می سال‌ جاری میلادی (۲۰۱۷) درمجموع سه‌ هزار تبلیغ و ٤٧٠ حساب و صفحه «غیرواقعی» مطالبی در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی پخش کرده‌اند. این داده‌ها در حالی از سوی فیس‌بوک منتشر شده است که این شرکت به علت آنچه از شفافیت اندک درباره نحوه تبلیغات خوانده می‌شود در معرض انتقادات شدید است. منبع سفارش‌دهنده بسیاری از تبلیغات در این شبکه اجتماعی برای مخاطبان مشخص نیست.

سناتور مارک وارنر معتقد است آنچه فیس‌بوک اکنون انتشار داده فقط قسمت کوچکی از صخره یخی است که از زیر آب سر برافراشته است و «دیگر شرکت‌های مشابه نظیر توییتر نیز باید موضوع را بررسی کنند». به گزارش رویترز،  توییتر از اعلام نظر دراین‌باره  خودداری کرده است.  شرکت گوگل هم که مالکیت یوتیوب را نیز بر عهده دارد، روز پنجشنبه فقط  به گفتن این اکتفا کرد که نشانه‌ای مبنی بر وجود کمپین تبلیغاتی نظیر آنچه فیس‌بوک گزارش کرده مشاهده نکرده است. ظاهرا گزارش فیس‌بوک بیش از آنکه پاسخی به سؤالات پیشین داده باشد، خود پرسش‌های بیشتری برانگیخته است. البته رویترز به نقل از منابع آگاه می‌گوید  نمایندگان فیس‌بوک روز چهارشنبه با ارائه توضیحات به نمایندگان کنگره، اطلاعاتی را در اختیار روبرت مولر، مسئول ویژه تحقیقات درباره تأثیر روسیه بر انتخابات آمریکا،  گذاشتند.

پیش از این مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، از «جنون‌آمیز»بودن طرح چنین ایده‌هایی درباره تأثیر اخبار جریان‌بندی‌شده نادرست در فیس‌بوک برای تأثیر بر انتخابات سخن گفته بود. اما پس از آن شرکت فیس‌بوک به‌مرور متقاعد شد قدم‌هایی جدی در بررسی و مقابله با اخبار نادرست و تحریف‌شده برای جریان‌دهی به روندهای اجتماعی-سیاسی بردارد.

 فیس‌بوک نهایتا در بهار امسال گزارشی منتشر کرد که در آن به برخی عملیات‌هاي‌ اطلاعاتی در فیس‌بوک برای تأثیرگذاری بر روندهای سیاسی در جهان ازجمله در انتخابات فرانسه اشاره شده بود. از طریق شبکه‌های اجتماعی هرکسی یا هر گروهی و از هر جای دنیا می‌تواند در هر جای دیگر دنیا که بخواهد تبلیغات کند.
این موضوع که به نظر ناظران تکنولوژی‌های ارتباطی می‌تواند به توانمندسازی شهروندان منجر شود، در عین حال در وضعیت فقدان مصوبه‌های قانونی می‌تواند به برتری اراده‌ای خارج از اراده شهروندان بر امور آنها بینجامد.  آژانس‌های امنیتی-اطلاعاتی آمریکا از تلاش‌های سایبری روسیه در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ سخن می‌گویند. روسیه این موضوع را همواره رد کرده است. یک گروه ناظر که عنوان آن «کامن کاز» (Common Cause) است نیز روز پنجشنبه شکایتی را در دادگستری آمریکا و کمیسیون انتخابات فدرال این کشور تنظیم کرد که در آن از خرج هزینه‌هایی از سوی دولت‌های خارجی برای مقاصدی در نقض قوانین انتخاباتی آمریکا صحبت شده است. 

شرق