صفحات

سه‌شنبه، شهریور ۱۴، ۱۳۹۶

برای جلوگیری از ازدواج کودکان


رئیس سازمان بهزیستی و معاون وزیر کار ایران، دوشنبه (۱۳ شهریور/ ۴ سپتامبر) اعلام کرد که این سازمان "در صورت اطلاع" و با کمک قوه قضائیه از ازدواج کودکان جلوگیری کرده یا «آن فرد یا خانواده او را مجاب خواهد کرد که این کار انجام نگیرد.»
محسنی بندپی به خبرگزاری ایرنا گفت: «آمار دقیقی از کودک‌همسری در دست نیست، اما اگر جایی در این زمینه به ما اطلاع داده شود، با توجه به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، می‌توانیم جلوی این کار را بگیریم.»
در قانون مدنی جمهوری اسلامی سن قانونی ازدواج برای پسران حداقل ۱۵ و برای دختران حداقل ۱۳ سال تعیین شده است. البته ماده ۱۰۴۱ این قانون راه ازدواج کودکان کمتر از این سن را نیز تحت شرایطی باز گذاشته است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

این در حالی است که در پیش‌نویس لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که جزئیات آن هنوز در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، سن زیر ۱۸ سال به عنوان دوران کودکی تعریف شده است. محسنی بندپی می‌گوید: «حال باید دید که در صحن مجلس وضعیت این پیش‌نویس چه خواهد شد.»
لایحه حمایت از حقوق کودکان حدود شش سال پیش از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود، اما رسیدگی به جزئیات آن در مجلس تازه آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این لایحه پس از بالا گرفتن بحث‌ها در مورد کودک‌آزاری در ایران در دستور کار مجلس قرار گرفت.
افزایش کودک‌آزاری
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران همچنین گفت: «شنیده‌ایم در برخی مناطق اصلا از کودک درباره تمایل به ازدواج سؤال نمی‌کنند و برخی افراد خواهر یا دختر خود را به خانه شخص دیگری می‌برند و می‌گویند که باید با این فرد زندگی کنی.» این مقام دولتی در ادامه افزود: «متأسفانه کسی نمی‌تواند پدیده ازدواج کودکان را کتمان کند، اما اگر به ما خبر دهند، مداخله خواهیم کرد و پیگیری می‌کنیم که جلوی این کار گرفته شود.»
از جمله وظایف سازمان بهزیستی ایران که از زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، ارائه خدمات و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این قشرهاست.

هم‌زمان با محسنی بندپی، عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز از "آمار رو به افزایش کودک‌آزاری و خشونت علیه زنان در جامعه" خبر داده است.
حامیان حقوق کودک و فعالان مدنی ازدواج کودکان را از جلوه‌های کودک‌آزاری می‌دانند. شهلا اعزازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، آذر ۱۳۹۵ از افزایش ۱۰ هزار نفری شمار ازدواج کودکان در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ خبر داده و گفته بود، طلاق این کودکان هم روندی افزایشی داشته است. به گفته خانم اعزازی، تا آذر ۹۵ حدود ۴۳ هزار ازدواج دختربچه‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله در ایران به ثبت رسیده است.

دویچه وله