صفحات

پنجشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۴۰۳

ابراز نگرانی سازمان ملل از اسناد منتشر شده در مورد نحوه «قتل» نیکا شاکرمی

 

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که این سازمان اسناد به دست 
آمده توسط بی‌بی‌سی در خصوص قتل نیکا شاکرمی را «رسیدگی» خواهد کرد

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در خصوص گزارش‌ منتشر شده توسط بی‌بی‌سی در مورد نحوه «قتل» نیکا شاکرمی «ابراز نگرانی» کرد.

آقای دوجاریک گفت که «دبیرکل سازمان ملل بارها نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ایران بیان کرده است».

این مقام سازمان ملل با اشاره به وجود یک گزارشگر ویژه حقوق بشر در موضوع ایران گفت که «اگر بی‌بی‌سی مستندات خود را برای آنها ارسال کند، حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

وی همچنین در خصوص صدور حکم اعدام برای توماج صالحی نیز به خبرنگاران گفت که سازمان ملل متحد «مخالف هرگونه استفاده از مجازات اعدام» است و «بسیار امیدواریم که این حکم اعدام اجرا نشود.»

آقای دوجاریک افزود که «اینها مسائلی است که مرتبا ما با مقامات ایرانی مطرح می‌کنیم».

در روزهای گذشته انتشار گزارشی در خصوص یک سند محرمانه که تایید کننده «تعرض جنسی به نیکا شاکرمی» و «جزئیات قتل او به دست نیروهای امنیتی ایران» بود، واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح داخلی و خارجی در پی داشت.

اسنادی که سرویس جهانی بی‌بی‌سی به دست آورده و تایید شده، حاکی از آن است نیکا شاکرمی، دختر نوجوان شرکت‌کننده در اعتراضات ۱۴۰۱، پس از بازداشت مورد تعرض جنسی و ضرب و جرح قرار گرفته و بر اثر ضربات سه مامور امنیتی کشته شده است.

این اسناد حاوی گزارش افراد درگیر در ماجرای بازداشت و قتل نیکا شاکرمی، از جمله اظهارات خود این افراد بوده است.

مجموع این اسناد این امکان را به بی‌بی‌سی داده است تا آنچه را که بر نیکا شاکرمی، ۱۶ ساله، از زمان بازداشت تا ناپدید شدن او گذشت بازسازی کند.

رد شدن از پست YouTube
اجازه نشان دادن محتوای Google YouTube را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Google YouTube است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Google YouTube را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. محتوای YouTube ممکن است شامل آگهی باشد.

پایان پست YouTube

انتشار این گزارش واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت و حکومت ایران آن را «عملیات روانی» خواند.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، مستند بی‌بی‌سی را «عملیات روانی» خواند و گفت هدف تهیه آن انحراف افکار عمومی از تحولات مربوط به جنگ غزه است.

میزان، پایگاه خبری قوه قضاییه ایران نیز روز گذشته گزارش داد که دادستانی تهران «علیه برخی از فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی» پرونده تشکیل داده است.

این رسانه نوشته بود: «به واسطه انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی پس از انتشار گزارش جعلی سایت انگلیسی بی‌بی‌سی در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی، دادستانی تهران علیه تعدادی از خبرنگار‌ها و فعالان رسانه‌ای اعلام جرم کرد.»

رها کانسارا، یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی که در تحقیق برای این گزارش نقش داشته، به طور مفصل درباره اینکه چطور این مدارک به دست آمده و چه روشی برای راستی‌آزمایی به کار گرفته شده است، در اینجا توضیح داده است.