صفحات

جمعه، مرداد ۱۹، ۱۴۰۳

فاجعه اعدام‌ها در ایران؛ اعدام ۳۶ تن در یک روز

  

شمار اعدام‌شدگان در زندان‌های جمهوری اسلامی در ایران درحالی روز به روز بیشتر می‌شود که این کشور سال‌هاست در میان کشورهایی با بالاترین میزان اعدام قرار دارد. تنها در یک روز (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) ۳۶ نفر در زندان‌های سراسر کشور اعدام شدند.

بنا به گزارش‌ سازمان حقوق بشر ایران ۲۹ نفر از محبوسان با اتهامات «غیرسیاسی» در زندان قزل‌حصار و زندان مرکزی کرج در روز ۱۷ مرداد اعدام شدند. در این میان اعدام‌شدگان «سه زندانی تبعه کشور افغانستان» و «هفت زندانی سنی مذهب» بودند. این زندانیان به اتهام «جرایم غیرسیاسی از جمله قتل، جرایم مرتبط با مواد مخدر و تجاوز» به اعدام محکوم شده بودند. در همین روز سه زندانی در زندان عادل آباد شیراز، سه زندانی در زندان بندرعباس و یک زندانی در شهر سبزوار اعدام شدند.

به گفته هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران، «اجرای فزاینده و پیوسته احکام اعدام‌ها به دست مقامات قضایی جمهوری اسلامی چیزی جز قتل‌ حکومتی نیست».

هادی قائمی تاکید کرد «جمهوری اسلامی با بی‌اعتنایی کامل به حق زندگی شهروندان و حاکمیت قانون آشکارا از پاسخ‌گویی در مقابل جامعه جهانی امتناع می‌کند».

به گفته هادی قائمی «همه نهادها و ارگان‌های مرتبط  با سازمان ملل و دولت‌های سرتاسر جهان باید به مقامات جمهوری اسلامی بفهمانند که در صورت ادامه این قتل‌های حکومتی فجیع عواقب شدید دیپلماتیک و اقتصادی در انتظار آنهاست. جامعه جهانی باید آگاه باشد که در صورت عدم چنین موضع‌گیری قاطعی این اعدام‌ها سرعت بیشتری خواهد گرفت».

کمپین حقوق بشر ایران خواستار توقف فوری همه اعدام‌ها در ایران و لغو تمام احکام صادر شده اعدام در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است.

صدور و اجرای احکام اعدام‌ در ایران آشکارا ناقض قوانین و استانداردهای بین‌المللی است. این احکام بدون رعایت هیچ گونه از استاندارها و ضوابط قضایی بین‌المللی صادر و اجرا می‌شوند. در موارد بسیاری صدور احکام اعدام با استناد به «اعترافات» تحت شکنجه متهم، بوده است.

از ابتدای شروع خیزش سراسری زن،زندگی،آزادی مقامات جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به طور چشمگیری برای هدف قراردادن معترضان و منتقدان حکومتی استفاده کردند و تاکنون ۱۰ نفر از بازداشت‌شدگان خیزش زن،زندگی،آزادی را اعدام کردند.

در آخرین مورد روز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ رضا رسایی، معترض ۳۶ ساله بدون اطلاع وکیل و خانواده به شکل مخفیانه در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد. رضا رسایی که از طریق کار در زنبورداری از مادر و خانواده مسن خود سرپرستی می کرد  از اقلیت‌های کرد و یارسان بود.

در همین حال اعتراضات در زندان‌های کشور علیه بالا رفتن شمار اجرای احکام اعدام‌ بیشتر شده است؛ گروه از زنان محبوس سیاسی زندان اوین در اعتراض به اعدام رضا رسایی ضمن شکستن در دفتر نگهبانی، شعارهای مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر رژیم اعدام سر دادند و با ماموران امنیتی که برای سرکوب زندانیان آمده بودند درگیر شدند.

در یک فایل صوتی منتشر شده در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی برنده زندانی جایزه صلح نوبل دست کم ۳۷ زن زندانی سیاسی در تحصن شبانه در زندان اوین تهران علیه حکومت و اعدام ها شعار داده بودند و به دلیل همین اعتراض از حق ملاقات محروم شدند.

تظاهرات زنان در اوین بخشی از کمپین «سه‌شنبه‌های بدون اعدام» بود که از ابتدای سال جاری میلادی هر سه‌شنبه برگزار می‌شود و در آن زندانیان حداقل ۱۸ زندان در سراسر ایران در اعتراض به اعدام‌ها هر هفته دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

کمپین حقوق بشر ایران