صفحات

شنبه، مرداد ۱۳، ۱۴۰۳

به دلیل تشدید خطر جنگ، فرانسه از شهروندانش خواست هر چه سریعتر ایران را ترک کنند

 

وزارت امور خارجۀ فرانسه امروز جمعه دوم اوت از شهروندان این کشور که به ایران سفر کرده‌اند خواست که در اسرع وقت این کشور را ترک کنند. این وزارت‌خانه علت این امر را تشدید خطر درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران اعلام کرده است.


رادیو فرانسه، ناصر اعتمادی

وزارت امور خارجۀ فرانسه توضیحی دربارۀ شمار مسافران فرانسوی به ایران نداده است. اما، این وزارتخانه کل ایران را از منظر امنیتی در منطقۀ قرمز جای داده و رسماً از شهروندان فرانسوی خواسته است که از هرگونه سفر به ایران با هر دلیل و انگیزه‌ای خودداری کنند.


پاریس تنها کانال مستقیم دیپلماتیک با جمهوری اسلامی در روزهای گذشته برای پیشگیری از گسترش جنگ در منطقه بوده است. حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، دیروز پنجشنبه در مراسم تشیع جنازۀ فؤاد شکر، فرماندۀ نظامی این گروه که توسط اسرائیل در جنوب بیروت کشته شد، رسماً به اسرائیل در تمام جبهه‌ها اعلان جنگ کرد. اظهارات او و رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، از حملۀ قریب الوقوع تهران و نیروهای نیابتی اش به اسرائیل در ابعادی بمراتب گسترده‌تر از سیزدهم آوریل گذشته خبر می دهند. خبرها همچنین حاکی است که حزب الله مرکز فرماندهی و تجهیزات خود را از جنوب بیروت خارج و به محل امن منتقل کرده تا از تیررس حملات اسرائیل در امان بمانند. 


لوموند روزنامۀ عصر پاریس در شمارۀ امروز خود نوشت که دیروز پنجشنبه جلسات متعددی در تهران میان مقامات ایرانی، لبنانی، فلسطینی، عراقی و یمنی برای هماهنگ کردن "مواضع" خود برگزار شد. به نوشتۀ همین مقاله پاریس تنها کانال مستقیم دیپلماتیک با تهران برای فراخواندن حکومت ایران و نیروهای نیابتی‌اش به خویشتنداری بوده است.


به نوشتۀ لوموند، در پاسخ به فشارهای فرانسه، رهبر حزب الله، حسن نصرالله، دیروز گفت که هیچ فشار خارجی نمی تواند بر تصمیم "محور مقاومت" (ایران و متحدانش در منطقه) برای حمله به اسرائیل تاثیر بگذارد. نصرالله سیاست های دولت آمریکا را در قبال لبنان و منطقه "منافقانه" و نمایندۀ آمریکا در امور لبنان، آموس هوخشتین، را شریک جنایات اسرائیل خواند.