صفحات

شنبه، شهریور ۳۱، ۱۴۰۳

جزئیات کشته شدن 15 فرمانده برجسته نيروى «الرضوان»‌ حزب الله در حمله هوایی اسرائیل

 

 پولیتیکو: واشنگتن انتظار تشدید تنش بزرگ بین حزب‌الله و اسرائیل را دارد

حزب‌الله لبنان شامگاه جمعه 30 شهریور در بیانیه‌ای از کشته شدن «ابراهیم عقیل» معروف به «حاج عبدالقادر» و 14 تن دیگر از فرماندهان برجسته نیروی ویژه «الرضوان» در جریان حمله اسرائیل به حومه جنوبی لبنان خبر داد.


این دومین ضربه دردناکی است که طی چند روز گذشته پس از انفجار پیجرها، اسرائیل به حزب الله لبنان وارد می‌کند.


این بیانیه افزود که «ابراهیم عقیل» از فرماندهان ارشد حزب الله بود که به همراه دیگر فرماندهان این حزب هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.


اسرائیل در یک حمله هوایی، ابراهیم عقیل و دیگر فرماندهان نیروی «الرضوان» را هنگام برگزاری یک جلسه سری در حومه جنوبی لبنان هدف قرار داد.

حزب الله در این بیانیه نام 15 تن از رهبران خود را که در جریان بمباران اسرائیل در حومه شهر کشته شده‌اند را ذکر کرد.


طبق بیانیه حزب الله فرماندهان کشته شده عبارتند از : إبراهيم عقيل، أحمد وهبی، محمود ياسين، سامر حلاوی، حسن ماضی، محمد رضا، محمد العطار، أحمد ديب، عبدالله حجازي، عارف الرز، حسن حسين، عباس مسلمانی، حسين حدرج، حسن عبدالساتر و مهدی جمول هستند.


منابع آگاه تایید کردند که تمامی فرماندهانی که در حمله ضاحیه کشته شدند از نیروهای الرضوان بوده و ماموریت آنها آموزش، تسلیح و آماده‌سازی نیروهای برای جنگ بود.


حزب الله لبنان تنها در دو ماه گذشته در دو حمله دو تن از مهم‌ترین فرماندهان ارشد نظامی خود را یعنی فواد شکر و سپس جانشینش ابراهیم عقیل را از دست داد.


وزارت بهداشت لبنان شامگاه جمعه اعلام کرد، حداقل 14 نفر در حمله اسرائیل کشته شدند و با وجود برخی زخمی‌ها که وضعیت آنها وخیم است احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.


این وزارتخانه پیشتر گفته بود که 66 نفر در این حمله زخمی شدند که حال 9 تن از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.


هم‌زمان، ارتش اسرائیل اعلام کرد طی روزهای آینده در جبهه شمالی تحولات مهمی رخ خواهد داد.


مشاور دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که خطوط قرمز قبلی در رویارویی با حزب الله دیگر وجود ندارد و اگر حزب الله حملات موشکی خود را متوقف نکند، اسرائیل سطح رویارویی با این حزب را تا نابودی کامل آن افزایش خواهد داد.


از سوی دیگر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در شبکه اجتماعی «X» گفت: «اسرائیل در مرحله جدید به سلسله اقدامات خود علیه حزب‌الله لبنان تا رسیدن به هدف خود یعنی بازگشت ساکنان شمال به خانه‌های خود و برقراری امنیت برای آنها، ادامه خواهد داد».


در همین حال دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد تاکید کرد که تل آویو نمی‌خواهد درگیری‌ها را در منطقه گسترش دهد، اما تهدید کرد که اگر حزب الله لبنان از مرزها به سمت منطقه شمال رودخانه لیطانی عقب نشینی نکند، از همه ابزارها برای دفاع از شهروندان خود استفاده خواهد کرد.


روزنامه پولیتیکو به نوبه خود، به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که دولت آمریکا انتظار دارد شدت درگیری بین اسرائیل و حزب الله لبنان در روزهای آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.


حمله هوایی شب گذشته اسرائیل به نشست فرماندهان ارشد حزب الله، دو روز پس از انفجار دستگاه‌های ارتباطی رادیویی موسوم به «پیجر» و دستگاه‌های بیسیم «واکی تاکی» مورد استفاده اعضای این حزب رخ داد که 37 کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت.


این حمله ضربه‌ای دردناک و غیر قابل جبران به بازوی نظامی حزب‌الله وارد کرد.


ارتش اسرائیل همچنین روز پنجشنبه شدیدترین حملات هوایی را به جنوب لبنان از ماه اکتبر انجام داد.


روزنامه‌های اسرائیلی گزارش دادند که نتانیاهو به دلیل شرایط کنونی، سفر خود به نیویورک برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به مدت یک روز به تعویق انداخت و روز چهارشنبه وارد نیویورک می‌شود.

العربیه فارسی