به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۰، ۱۳۹۹

روح‌ الله زم به اعدام محکوم شد

ریاست دادگاه آقای زم را ابوالقاسم صلواتی بر عهده داشت که به گفته فعالان حقوق بشر رابطه‌ای نزدیک با نهادهای امنیتی دارد
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران خبر داده است که حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، صادر شده و دادگاه ١٣ مورد از عناوین اتهامات را از مصادیق افساد فی‌الارض دانسته است.

تجمع اعتراضی کارکنان وزارت نفت

تجمع اعتراضی جمعی از کارکنان وزارت نفت/عکس:کاربران عصر ایران


عصر ایران- جمعی از کارمندان نفت و گاز در اعتراض به عدم اجرای قانون ماده ۱۰ ، با داشتن چندین
رای دیوان عدالت، صبح امروز مقابل وزارت نفت تجمع کردند.

پدر پویا بختیاری:

سازمان ملل باید در مورد خشونت مرگبار حکومت ایران علیه
 معترضان تحقیقات مستقل کند

او از وجود ۱۴۴ جنازه معترضان فقط در پزشک قانونی شهر کرج پرده برداشت

۹ تیر ۱۳۹۹ – در دادخواستی از مقام های عالی رتبه سازمان ملل متحد، پدر پویا بختیاری، یکی از صدها معترضی که در تظاهرات سراسری آبان ماه ۱۳۹۸ توسط مأموران امنیتی ایران به قتل رسید، خواستار اقدام این سازمان برای پایان دادن به «مبادلا ِت بی حاصل» با مسؤلان ایرانی و ایجاد یک کمیسیون تحقیق به منظور تفحص و بررسی «سرکوب خونین» معترضان توسط حکومت ایران شد.

گفتگوی محمدرضا عالی پیام-هالو با آیت الله معصومی تهرانی / قسمت دوم

آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی: مراجع خاموش قم باید سکوت را در حمایت از مردم بشکنند

از مسکن مهر تا خانه‌های ۲۵ متری

هجرت فقرا از کلان‎شهرها*

شیوا نظرآهاری
زیتون ـ شیوا نظرآهاری: با شدت گرفتن روند افزایش قیمت مسکن، روزگذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری، نسبت به این مساله واکنش داد و برای افزایش اجاره بها سقف تعیین کرد،

تشکیل پرونده برای یک روحانی به اتهام دستفروشی

حید هروآبادی، روحانی حامی محمود احمدی‌نژاد، خبر داد که پرونده‌اش به دادگاه ارجاع شده و یکی از اتهام‌هایش «رعایت نکردن شئونات روحانیت به دلیل دستفروشی» است.

فراخوان گزارشگران: علیه اعدام زندانیان سیاسی و احکام قرون وسطایی حبس و شلاق بر پیکر کارگران

آزادگان! و نهادهای بین المللی مدافع حقوق زندانیان سیاسی و کارگران!

جمهوری اسلامی بار دیگر اقدامات شوم و سرکوبگرانه خود را در برابر زندانیان سیاسی و کارگران معترض آغاز کرده است. این اقدامات گسترده در سایه حضور مرگبار ویروس کرونا در کشورمان صورت میپذیرد و نشاندهنده عمق کینه و دشمنی نظام در برابر دگراندیشان و کارگران و زحمتکشان است. چندی پیش حکم اعدام هدایت عبدالله ‌پور، زندانی سیاسی محکوم به اعدام مخفیانه اجرا شد. زینب جلالیان زندانی سیاسی را پس از انتقال به زندان قرچک ورامین و به ویروس کرونا مبتلا کردند. سه زندانی سیاسی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی  از معترضین ابانماه 1398 با خطر اعدام  روبرو هستند و گزارشاتی مبنی بر تائید این حکم توسط دیوان عالی جمهوری اسلامی منتشر شده است. 

صادق زیباکلام: قوه مجریه هم همانند قوه مقننه باید در اختیار اصول‌گرایان قرار بگیرد

احمدی‌نژاد در صورت تایید صلاحیت با بالای ۲۰ میلیون رای، رئیس‌جمهور خواهد شد
سرویس سیاسی «انتخاب»: برخلاف دو دهه گذشته که همواره فضای سیاسی کشور در قالب تقابل و صف‌آرایی دو جبهه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تقسیم شده، طی یک سال گذشته به شکلی کم‌سابقه وزنه به نفع جناح محافظه‌کار یا اصول‌گرا تغییر کرده است. نماد بارز این امر را می‌توان در ترکیب مجلس یازدهم به وضوح مورد مشاهده قرار داد که اکثریتی قاطع از نمایندگان اصول‌گرا کرسی‌ها مجلس را در اختبار گرفته‌اند. هر چند نمی‌توان جبهه اصول‌گرایان را تنها در یک مشخصه خاص مورد خوانش قرار داد اما واقعیات میدانی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در انزوا و حاشیه قرار گرفته‌اند.

دوشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۹

سید حسین موسویان فعال سیاسی در گفتگو با مستقل آنلاین:

ریشه فساد با تبرآزادی قطع می‌شود
سید حسین موسویان از فعالان نهضت ملی است که بیش از۶۰ سال سابقه فعالیت ممتد سیاسی دارد. او از مریدان و دلباختگان دکتر محمد مصدق است. وی فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه تهران و دارای بورد تخصصی بیماری‌های داخلی است. مشروح گفتگوی این پیرمرد سیاست ایران با خبرنگار سیاسی مستقل را می‌خوانیم:

همخوانی کویتی پور با پریچهر، دخترسیزده ساله

حیف دیگه ورق برگشت دیگه نمیشه به عقب برگشت
این آشی بود که خودمون پختیم ولی هیچ خوب نشد اصلا مزش

دادگستری اصفهان:برای ۸ پرونده مربوط به اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ حکم مفسد فی‌الارض ثابت شد

رئیس کل دادگستری اصفهان، اعلام کرد که برای ۸ پرونده مربوط به اعتراضات سال ۹۶  و ۹۸ حکم مفسد فی‌الارض ثابت شده است.

حمایت رهبر ایران از رئیس پیشین قوه قضائیه و انتقاد او از 'اهانت و ظلم به بزرگان پاکدست'

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران از "اهانت و ظلم" به مسئولان قبلی قوه قضائیه در جریان دادگاه‌های رسیدگی به فساد اخیر در این کشور انتقاد کرد. او گفت که افراد معاند به دنبال گرفتن انتقام هستند و افزود که مبارزه با فساد از دور صادق لاریجانی شروع شده است.

اتابک فتح الله زاده، خانه دایی یوسف

معرفی کتاب «خانه دایی یوسف» و کتاب  «مهاجرت سوسیالیستی و سرنوشت ایرانیان» توسط علی معظمی 

«در آن روزها عکس مصدق را به دیوار خانه مان در تاشکند زده بودم و از دیدن مجسمه های لنین در خانه بعضی دوستان احساس چندش آوری به من دست می داد. از درون من یک ندا برمی خاست که تو ایرانی هستی، در این دنیای وانفسا هر کس باید برای خودش، خانواده اش و کشورش کار و تلاش کند. »

(خانه دایی یوسف، ۱۶۹)

"دموکرات" هایی که الگویشان دیکتاتورها هستند!

دکتر همایون مهمنش 
امروز تقریبا همه گروههای اپوزیسیون جمهوری اسلامی خود را دموکرات میدانند. معذالک هنوز به گروه هایی برمی خوریم که همزمان با ادعای دموکرات بودن، دیکتاتورهایی مانند استالین، خمینی یا رضا شاه و محمدرضا شاه را الگو می دانند و تضادی هم در این ترکیب نمی بینند. این نوشته به طرفداران پادشاهی در ایران می پردازد.

دفاع تمام قد خامنه ای از دزد اعظم!

کِش ندهید!

جمهوری اسلامی و تکمیل پروسه "روسی شدن"

فرایند تحولات مرحله‌ای نظام در "روسی‌شدن" به نقطه پایان خود رسیده است. منظور از روسی شدن پدیدار شدن مناسباتی مشابه شکل تثبیت شده نظام سیاسی پساشوروی در روسیه است که یک سرمایه داری الیگارشیک و دولتی است.

زندگی کودک کار؛ از آزار جنسی تا مرگ در خیابان - شیوا نظرآهاری

دوازده ژوئن روز جهانی منع کار کودک است. طبق آخرین آمار، 152 میلیون کودک کار در جهان وجود دارد که بیش از 90 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه ساکن هستند. تخمین‏‌های سازمان جهانی کار نشان می‌دهد که 62 میلیون کودک در منطقه‌ی آسیا و پاسیفیک، حدود 72 میلیون نفر در آفریقا و بیش از ۱۷/۵ میلیون تن در آمریکای لاتین و حوزه‌ی کارائیب مشغول به کارند.

یکشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۹

رسانه های جبهه ملی ایران


به اطلاع اعضا و دوستداران وعلاقه مندان به جبهه ملی ایران رسانیده می شود که رسانه های زیر تنها رسانه های رسمی جبهه ملی ایران هستند.

مهستی شاهرخی: چه کسی بی ناموس است؟

در نقد کمپین «من بی ناموسم» یا «من ناموس کسی نیستم»؟

پس از قتل عمد و فجیع رومینا اشرفی توسط پدرش موج قتلهای فجیع داعشی گوشه و کنار ایران را فرا گرفته است. این موج قتلها و زن کشی ها را «قتل های ناموسی» نامیده اند. چرا که با این حربه اولیای دم، فرزند مونث و یا همسر و خواهر خود را می کشد و به نام «ناموس»، آدمکشی خود را توجیه می کند و آنجایی که قانون کنونی حاکم همه راه ها را برای سرکوب زنان تا سرحد مرگ بلکه برای راحت کشتن زنان هموار کرده است به خوبی میداند که با فرمول ناموس و بهتان بی ناموسی و نجات آبرو می‌تواند خود را از مجازات برهاند

تلخ‌ترین عکس عمرم را امروز دیدم

این عکس همه داستان، ماجرا و قصه پُرغصه اهواز ماست.
تلخ‌ترین عکس عمرم را امروز دیدم
اهواز ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که ۱۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است و فاضلاب همواره یکی از مشکلات اساسی این شهر بوده که تاکنون اقدامی برای رفع آن نشده. این درحالی است که اهواز با این شرایط بهداشتی یکی از شهرهای بحرانی و در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع بیماری کرونا است.
محمد مالی

رویا و توسعه ، محسن رنانی

تفاوت اصلی انسان و سایر موجودات زنده دارای هوش، قدرت داستان پردازی و ظرفیت رویا اندیشی اوست. قدرت نطق یعنی منطق ذهنی و مهارت گفتار تنها زمانی ممکن می‌شود که انسان قدرت داستان پردازی و تخیل و قصه‌‌گویی و مهم‌تر از آنها قدرت رویاپردازی داشته باشد. به همین خاطر کسی هم، که بی‌زبان و ناگویا است چون قدرت داستان‌‌پردازی و رویا‌اندیشی دارد زبان را می‌آموزد و می‌تواند با زبان اشاره سخن بگوید. و منظورم از رویا، خواب دیدن نیست که آن هم یکی از منشاء‌های رویاست. رویا یعنی این که انسان بتواند زنجیره‌ای از مفاهیم واقعی و ملموس، و انتزاعی و ناملموس، و حتی موهومی را به هم گره بزند و از آنها قصه‌ای خواستنی یا ناخواستنی درست کند.

شمارش معکوس برای دور تازه اعتراضات سراسری در ایران

«کاسه صبرمان لبریز شده»

اعتراضات سراسری آبان ۹۸

- فقر و فلاکت در جامعه به سرعت گسترش می‌یابد و میلیون‌ها ایرانی به «سپر انسانی» در برابر بحران‌های اقتصادی کشور و برای حفظ قدرت و ایدئولوژی نظام اسلامی تبدیل شده‌اند.
- وضعیت قشرهای زیادی از جمله بازنشستگان و کارگران از مشکل «سبد معیشت» عبور کرده و دغدغه میلیون‌ها نفر تأمین سرپناه و حداقل خوراک است.

مردم ایران میان دو سنگ آسیا- حسن بهگر

حسن بهگر
آنچه که در ایران امروز می گذرد دلخراش و هولناک است. گرانی و گرسنگی از یک سو و بیماری کرونا از سوی دیگر امان مردم را بریده است و در این میان آمریکا هر روز بر تحریم ها می افزاید.

خوئینی‌ها خامنه‌ای را مسئول «اوضاع غیرقابل دوام فعلی» دانست

محمد موسوی خویینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز
محمد موسوی خویینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم نوشت که این «اوضاع غیرقابل دوام» مربوط به «شیوه مدیریت در بالاترین سطح» است.

شنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۹

سیزدهمین روز اعتصاب در هفت تپه؛

کارگران تا رسیدن به خواسته‌هایشان ایستادگی می‌کنند
کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از  از روز دوشنبه ۲۶ خردادماه در اعتراض به پرداخت نشدن به‌موقع و منظم حقوق و همچنین در اعتراض به برخورد مقامات قضایی با امید اسدبیگی سهامدار عمده این مجتمع که به فساد کلان اقتصادی متهم است اما با با آزادی موقت او موافقت شده اعتصاب کرده‌اند. در این اعتصاب صدها کارگر شاغل در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، کارخانه، خوراک دام، تجهیزات مکانیکی، امور اداری و زیربنایی شرکت دارند.

نامه سهیلا حجاب وکیل دادگستری از زندان قرچک ورامین

به نام ایران

با درود بر پاکباختگان راه میهن

از آنچه بر من و سایر کرد زبانان گذشته است روزی برای مردم و جنگل و کوه و دریا سخن خواهم گفت آنقدر که از هر خرده سنگ، یک مجسمه بروید و سربازها از کتابهای تاریخ به خانه هایشان باز گردند. در برابر استبداد اگر آتش به پیکرم ببارد هرگز زانو نخواهم زد حتا اگر سقف آسمان کوتاه تر از قامت من باشد.

اسمال تیغ زن از پااندازی شهرنو تا مدیر کلی وزارت اطلاعات

مسعود نقره‌ کار
 اسمال تیغ زن (اسماعیل افتخاری) از لات ها و باج گیر های محله جمشید تهران (محله شهر نو) قبل از انقلاب راننده صنایع پشتیبانی و هلیکوپتر سازی کشور بود پس از انقلاب از مقام های کمیته انقلاب اسلامی تهران و وزارت اطلاعات شد و در ارگان ها و ادارات حکومتی از جمله بنیاد مستضعفان؛ دادگاه انقلاب و حراست سازمان دخانیات مسئولیت هایی داشت او با حمایت جاهل ها و لات های متدین گروه "ضربت جنوب تهران" را ایجاد کرد. 

پیدا و پنهان آبان ۹۸

آمار نمی‌دهند، اعدام می‌کنند

زیتون ـ مهسا محمدی: صبح روز گذشته با خبر تایید حکم اعدام سه تن از معترضان آبان ۹۸ آغاز شد. خبری که چند ساعت بعد و در پی نشر گسترده آن در رسانه‌ها و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران، تکذیب شد.

خبر تایید حکم اعدام توسط سایت هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، منتشر شد. در گزارش این سایت آمده است که «یکی از وکلای پرونده که نخواست نامش برده شود از تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۹۸ موسوم به «اعتراضات آبان» در دیوان عالی کشور خبر داد.»

جواد مشنگ!

جواد مشنگ برای کی اینو زدی!

هم‌چنان حق با حجاریان است

رهبرسازی

– در دو دهه گذشته گاه و بی‌گاه، به بهانه‌های مختلف، با نهادهای مدنی، رسانه‌ها، مذاهب، فرقه‌های دینی و عرفانی، روشنفکران، اشخاص مستقل و در برخی از موارد غیر مستقل برخوردهای خشن شده است. آخرین مورد آن جمعیت خیریه «امام علی» است که مدیران آن بازداشت شده‌اند.

وزارت امور خارجۀ آمریکا در گزارش سالانۀ خود ایران را پدرخواندۀ گروه‌های تروریستیِ خاورمیانه خواند

ادارۀ مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجۀ آمریکا در گزارش سالانۀ خود در بارۀ تروریسم در جهان و اقدامات انجام گرفته در برابر آن در سال ٢٠١٩ میلادی، جمهوری اسلامی ایران را در زمرۀ «پدرخواندگان تروریسم» در جهان شمرده و با ارائۀ سیاهۀ «گروه‌های تروریستی» تحت حمایت این کشور، در کنار برخی «عملیات مرگبار» علیۀ منافع دیگر کشورها، به «حمایت از توطئه‌های تروریستی علیه مخالفان حکومت در کشورهای اروپائی» اشاره کرده است.

پیش‌بینی تازه از سقوط بی‌سابقه اقتصاد جهان؛ چه بر سر ایران می‌آید؟

علی رنجی‌پور - ایران وایر

اوضاع اقتصاد جهان به مراتب بدتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. شامگاه چهارشنبه چهارم تیر ۱۳۹۹، «صندوق بین‌المللی پول» گزارش تازه‌ای منتشر کرد تا با توجه به تحولات دو ماه اخیر، چشم‌انداز تازه‌ای از اقتصاد جهان ترسیم کند؛ تصویری تیره‌ و تار از چشم‌انداز سیاهی که دو ماه پیش منتشر شده بود.

احمد علم الهدی :

 نظام بانکی ما دزدپرور و دستگاه اجرایی ما (دولت) ساختاری فاسد است 

احمد علم‌الهدی نمایندۀ ولی فقیه در خراسان و امام جمعه مشهد. 

ناصر اعتمادی / رادیو بین المللی فرانسه 
آیت الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نمایندۀ ولی فقیه در  خراسان در خطبه های بدون نماز جمعۀ این هفتۀ خود نظام بانکی ایران را دزدپرور و در کنار دستگاه اجرایی (یعنی دولت) از ارکان اصلی فساد در کشور خواند و از رئیس قوۀ قضائیه که داماد خود او است که با "ساختارهای فساد پرور" مقابله کند.

جمعه، تیر ۰۶، ۱۳۹۹

پیام تسلیت

در سوگ بیژن صوفی 
(محمد یوسف نجف زاده صوفی)

با کمال تاسف با خبر شدیم دوست و همراهمان، بیژن صوفی در سن ۷۵ سالگی ما را ترک و در آلمان در گذشت .
روانشاد بیژن، در شهر کاسل آلمان در رشته معماری فارغ التحصیل و ده ها سال در این رشته با عنوان کارشناس ارشد شناخته شده بود.

نور و صدای مهیب در شرق تهران؛

 وزارت دفاع: انفجار مخزن گاز در پارچین بوده است
گزارش ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از شنیده شدن صدای انفجار و ظاهر شدن نوری شدید در شرق تهران است که از زمین نشات می‌گیرد و تا ارتفاع بالا آسمان را روشن کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت که این صدا مربوط به انفجار یک مخزن گاز در منطقه عمومی پارچین بوده و تلفاتی نداشته است.

کسائی نی نواز بی بدیل

اصفهان جایگاه دیرپای فرهنگ و هنر 

 منوچهر برومند سها
خطهء‌ هنر خیز اصفهان ‌که مهد مکاتب متنوع فرهنگی است و پروردگان بالندهء مستعدش طی قرون متمادی در گسترهء وسیع جغرافیائی اش (مشتمَل‌ بر شهر تاریخی اصفهان و نواحی و مَحال تابعه ء‌آن)ارمغان آور آثار ارزنده‌علمی و ادبی و هنری بوده اند، افزون بر آنکه در زمینهء اشاعهء هنر نگارگری و خوشنویسی و کاشی سازی و رشته های گوناگون هنر های دستی سابقه ای دیرین دارد، از مراکز ترویج موسیقی سنتی نیز به شمار می رود. چنانکه با بروز شیوهء ویژهء این شهر در نوازندگی و‌خوانندگی که به مکتب موسیقی اصفهان نامبردار گردیده، در عرصهء هنر موسیقی‌‌ نیز خوش درخشیده است. 

اصلاحات قانون اساسی روسیه:‌

خدا، پوتین، هم‌جنس‌هراسی

یک حوزه رأی‌گیری در سن پترزبورگ، ۲۵ ژوئن

شهروندان روسیه از پنج‌شنبه ۲۵ ژوئن / ۵ تیر به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند تا به تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی این کشور رأی بدهند. این رأی‌گیری تا یکم ژوئیه ادامه خواهد داشت. اصلاحات پیشنهادی گسترده هستند اما یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند: تثبیت هر‌چه بیشتر قدرت ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری که قدرت را در ۲۰ سال گذشته در چنگ داشته است.

۴۰ درصد مردم در برخی استان‌ها مانند قم و گیلان به کرونا مبتلا شده‌اند

 در تهران این رقم، ۱۵ درصد است

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برخی استانها مثل قم و گیلان حدود ۴۰ درصد مردم به کرونا و بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند. در تهران این میزان حدود ۱۵درصد جمعیت است و در استانهای دیگر کمتر است. 
به گزارش «انتخاب»، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، درباره میزان ابتلا به کرونا در کشور افزود: در مورد اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده است نمی توان یک آمار کلی کشور اعلام کرد چون استان به استان فرق می کند.

سه راه اصلاح‌طلبان که به بن‌بست می‌رسد

اصلاح‌طلبان عملاً بر سر یک سه‌راهی مانده‌اند: جلب موافقت عارف، انتخاب رئیس و هیأت رئیسه جدید 
و سرانجام ایجاد یک ائتلاف تازه. 
با استعفای محمد رضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری از ریاست و نایب رئیسی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و انتقادات از عملکرد این شورا، شورای عالی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با چالش‌ مواجه شده است. آیا اصلاح‌طلبان دنبال ائتلاف تازه‌ای می‌روند؟ رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا از هم‌اکنون هشدار داده است که سطح رقابت احزاب نباید به «اصول و مبانی» برسد.

آمریکا هشت شرکت دیگر ایرانی در صنایع فلزی را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد اسامی چند شرکت مستقر در ایران، امارات متحده عربی، هنگ‌کنگ و آلمان را به بهانه ارتباط با تهران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. اطلاعات شرکت‌های تحریم‌شده، بر اساس فهرست منتشرشده در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرح زیر است:

پنجشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۹

دختری جوان نمی‌دانم با موهای آبی یا سرخ، راهی زندان اوین، ابوالفضل محققی

سرزمین غریبی است این ایران زمین. کشوری چون قله دماوند که درونش پیوسته آتشی در قلیان است، کشوری با عظمت که صد واندی سال قبل انقلابی چون مشروطیت را رقم زد. زنانش در تبریز بر گرسنگی طاقت آوردند یونجه خوردند ومشروطه گرفتند. 
بیست و پنج سال بیشتر ندارد با چشمانی درخشان وشاد اما بسیار جسور وهوشیار. بالباس‌های خاص خود که من نام این گونه لباس را لباس اعتراض می‌گذارم وگیسوانی که برنگ‌های مختلف در می‌آورد. من این موهای رنگ کرده را خاری درچشم حکومت اسلامی نام می‌نهم. با لبخندی شیرین که هاله‌ای ازسرکشی و قدرت جوانی را با خود دارد. لبخندی که درونی پاک وانسانی را بنمایش می‌گذارد. دختری با سیمائی خاص و منحصربفردخود در میدان مبارزه با اسبتداد حاکم. دختری که سد ترس‌های نهاده شده برسر راه مبارزان راکه توسط دستگاه‌های سازمان داده می‌شود درهم می‌شکند، تن به حقارت پوزش از رهبر نمی‌دهد شرف زندان را بر حقارت نامه نوشتن به رهبررا بجان می‌خرد.

پشت‌بام‌ها شبی ۵۰ هزار تومان اجاره داده می‌شوند

شرق: با وخیم‌شدن وضعیت معیشت خانوار به سبب افت درآمد و افزایش تورم و گرانی، اقلام دیگر نیز با رشد درخور توجهی روبه‌رو شده‌اند. مسکن، یکی از مواردی است که همتای گرانی‌ها، افزایش داشته و جامعه با افزایش درصد اجاره‌نشینی روبه‌رو شده است؛ علاوه بر اینکه بسیاری از مردم، به دلیل افزایش نرخ اجاره، مجبور به حاشیه‌نشینی یا سکونت در شهرهای اقماری شده‌اند. در این حالت، خانوارها، پله‌پله از هر سطح درآمدی، به پایین آمده و به‌روشنی با افزایش درصد حاشیه‌نشینی و سکونت در بافت‌های فرسوده روبه‌رو شده‌ایم. هرچند آمار دقیق قابل استنادی از سال ۱۳۹۶ به این سو، در این زمینه وجود ندارد و آمارهای اعلامی نیز تنها گمانه‌زنی است، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه مسکن، خبر از گسترش «سکونت‌ در حاشیه آرامستان‌ها»، «پشت‌بام‌خوابی» و «مغازه‌خوابی»، به‌ویژه در بین کارگران می‌دهند. اجاره هر شب خوابیدن زیر آسمان هم از سال گذشته تا امسال، ۲۵ هزار تومان افزایش یافته و به گفته علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲، به ۵۰ هزار تومان رسیده است؛ اتفاقی که تأییدی بر شیوه «بدمسکنی» در کشور به شمار می‌رود.

فروش نوزادان ایرانی در اینترنت برای ۵۰ میلیون تومان

بی بی سی - پلیس ایران ماجرای فروش نوزادان در اینترنت را تایید کرده و گفته سه نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند که دو نوزاد همراه آنها بوده است. حسین رحیمی، رییس پلیس تهران به ایسنا خبرگزاری دانشجویان گفته فردی که آگهی فروش نوزادان را در فضای مجازی منتشر کرده بود، سه شنبه شب، سوم تیرماه، شناسایی و دستگیر شده است.

سپیده قلیان: مسئولیت گناه نکرده را نمی‌پذیرم

سپیده قلیان: گفتند از رهبر عفو درخواست کن. گفتم نه و می‌روم به زندان

سپیده قلیان، فعال مدنی یکشنبه اول تیر برای گذراندن ۵ سال حبس، خود را به زندان اوین معرفی کرد. او از محکومان پرونده اعتراضات نیشکر هفت تپه خوزستان است. سپیده قلیان قبل از بازگشت به زندان ویدیویی اختصاصی دراختیار بی بی سی فارسی قرار داد و در آن گفت که چرا وثیقه را آزاد کرده و به زندان برگشته است.

نتایج اولیه کالبدشکافی غلامرضا منصوری اعلام شد

بی بی سی: رسانه‌های رومانی گزارش داده‌اند که نتایج اولیه کالبدشکافی جسد غلامرضا منصوری، قاضی ایرانی نشان می‌دهد که مرگ او در اثر جراحات “برخورد با سطحی سخت” رخ داده است. این رسانه‌ها به نقل از دفتر دادستانی بخارست گزارش داده‌اند که مرگ در اثر “جراحات ناشی از ضربه” بوده که “با برخورد با سطح سخت” وارد شده است. این گزارش می‌گوید مرگ در حالت “شتابزده” رخ داده است.

دیده‌بان حقوق بشر

ایران: قانون حفاظت از کودکان مثبت اما ناکافی

حفاظت‌های جدید ایجاد کنید و به اصلاحات سرعت بدهید

بیروت – دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت قانون جدید تصویب‌شده ایران برای حفاظت از کودکان و نوجوانان گام مثبت کوچکی به پیش است اما محدودتر از اصلاحات بنیادین لازم برای حفاظت معنادار از حقوق کودکان است.

استعفای سردبیر روزنامه اعتماد

سیدعلی میرفتاح از سردبیری روزنامه اعتماد استعفا داد. او کماکان سردبیر هفته‌نامه کرگدن است.
میرفتاح درباره دلایل استعفایش این متن را در اختیار ایلنا قرار داده است:
«حقیقت این است که مطبوعات بخصوص روزنامه‌ها شرایط خوبی ندارند و از هر سو دچار بی‌اقبالی بلکه بداقبالی شده‌اند. بحث اقتصادی یک طرف بحث‌های سیاسی و نظارتی طرف دیگر از همه بدتر قهر عمومی با مطبوعات که خود فاجعه‌ای است.

تأیید حکم اعدام سه بازداشت شده در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸‌

احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر کرده است
حکم اعدام سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان‌ از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است. منابع نزدیک به خانواده این بازداشت‌شدگان می‌گویند هر سه متهم زیر شکنجه وادار به اعتراف شده‌اند.
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه چهارم تیر ماه گزارش داد احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در دیوان عالی کشور تأیید شده است.

چهارشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۹

آزادی عقیده و بیان و زندگی جمعی نیازمند قواعد مشترک جمعی است (بخش دوم)

علی شاکری زند

آزادی عقیده و بیان و زندگی جمعی

نیازمند

قواعد مشترک جمعی است

*

بخش دوم