به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۸

علی و محمد سعیدی

نگاری منی
(با لهجهً اصفهانی) 
برادران سعیدی 

حمله به زندانیان زن در زندان قرچک؛

عاطفه رنگریز به بیمارستان منتقل شد
        ندا ناجی، عاطفه رنگریز
به دنبال حمله یک زندانی به ندا ناجی، عاطفه رنگریز و سپیده قلیان در زندان قرچک، عاطفه رنگریز به دنبال حمله آسمی به بیمارستان منتقل شده است. جمال عاملی، همسر ندا ناجی، در صفحه توئیتر خود نوشت یک زندانی که از «بیمارستان روانی امیرآباد» به زندان قرچک منتقل شده، به ندا ناجی، عاطفه رنگریز و سپیده قلیان «حمله» کرده است.

به بهانه‌ی ۳۹مین سالگرد درگذشت شاه، رقیه دانشگری

ازاین ادعای شهبانو نیز می گذریم که ” دردوران پادشاهی او[شاه] ایران دررشداقتصادی، اجتماعی وفرهنگی زبانزد جهانیان شد” [2]اما ازاو می پرسیم پاسخش به چرائی آن همه فقرومحرومیت میلیون هاایرانی درنظام شاهنشاهی چیست؟چرا اووجود حلبی آبادها، زاغه نشین ها، حاشیه نشین های شهری راانکارمی کند؟ چرا واقعیت تلخ ویرانی روستاها، کوچ وآوارگی وبیکاری میلیون ها مردم فقرزده ی ایران را دردوران پادشاهی همسرش ، مسکوت می گذارد؟ 

صادرات نفت ایران به «۱۰۰ هزار بشکه در روز» سقوط کرده است

جمهوری اسلامی قبل از تحریم‌های واشینگتن روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.
خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه هشتم مرداد با استناد به داده‌های صنعتی و کشتیرانی، گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. آمریکا روز دوم ماه مه امسال معافیت خریداران نفتی ایران را لغو کرد تا صادرات نفت تهران را به «صفر» برساند، اما گزارش‌ها حاکی است که چین و ترکیه خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه داده‌اند.

محمدعلی نجفی به قصاص نفس محکوم شد

دادگاه، "قتل عمد را محرز دانسته" 
محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران به اعدام محکوم شد
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از محکومیت محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به قصاص نفس توسط دادگاه بدوی خبر داده است.

کمی "بی‌اعتمادی" لازم است! مسعود نقره‌کار

مسعود نقره‌کار
ما به کمی بی‌اعتمادی هم نیاز داریم، کمی بی‌اعتمادی به قضاوت‌ها و ارزیابی‌هایمان که شاید کمکی شود تا به تعادل و تعامل نزدیک تر شویم.

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا:

ایران هیچ جنگی را نبرده اما هیچ مذاکره‌ای را هم نباخته است 
دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب در حساب توییتری خود با بیان این مطلب اضافه کرد:

توقیف دو کشتی چینی حامل گاز مایع ایران در سنگاپور تأیید شد

عکس آرشیوی از یک حامل گاز مایع
بر اساس اطلاعات دریافتی رادیو فردا، دولت سنگاپور طی روزهای ۲۲ و ۲۴ ژوئیه دو نفتکش متعلق به شرکت کشتی‌رانی «کونلون» را که در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده و حامل گاز مایع (ال‌پی‌جی) ایران بوده‌است، توقیف کرده‌است.

سه‌شنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۸

اطلاعیه ی روابط عمومی جبهه ملی ایران

پريسا ، از خون جوانان وطن لاله دمیده

 پريسا 

اعتصاب غذای خشک سپیده قلیان؛ خانواده نگران سلامتی اوست

سپیده قلیان، در چهارمین روز اعتصاب غذا (چهارم مرداد) پس از افت شدید فشار خون به بهداری زندان منتقل شده است: «سپیده بعد از چهار روز اعتصاب در زندان به دلیل افت فشار بی‌هوش شده، خانم منیره عربشاهی او را بغل کرده به بهداری برده است در آنجا بهش سرم زدند و با ویلچر به داخل بند برگشته است.»

عوامل حکومتی، آرایشگاه همسر جواد لعل محمدی، سخنگوی ۱۴ فعال مدنی داخل کشور را به گلوله بستند

براساس خبر دریافتی، روز گذشته، یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸، عوامل حکومت ایران آرایشگاه کوچک همسر آقای جواد لعل محمدی، معلم مبارز و سخنگوی ۱۴ کنشگر سیاسی و مدنی داخل کشور را به گلوله بستند.

من آیت‌الله خامنه‌ای را به مناظره دعوت می‌کنم!

من، محمد نوری زاد، آیت‌الله خامنه‌ای را به مناظره دعوت می‌کنم. در این مناظره من به مسائل خصوصی ایشان ورود نمی‌کنم. این که چند فرزند دارند و چند نوه، و این که دخترانشان عروس چه کسانی‌اند و عروسانشان دختران چه کسانی؟ نیز نمی‌پرسم به چه غذاهایی علاقه دارند؟ سیگار و تریاک می‌کشند یا نه؟ اینها به خودشان مربوط است و من بخود اجازه نمی‌دهم به اینجور قضایا ورود کنم.

احمدی‌نژاد؛ «مهره‌ای که قرار است تنور انتخابات را گرم کند»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران
در حالی که حدود ۸ ماه به انتخابات مجلس یازدهم مانده، جناح‌های مختلف در جمهوری اسلامی آرام آرام وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند. در شرایط بحران اقتصادی و سیاسی، نگرانی از عدم شرکت مردم در انتخابات در میان جناح‌ها دیده می‌شود. هدف جذب بیشتر مردم به پای صندوق‌های رأی است.

اوکراین یک نفتکش روسی را توقیف کرد

هشدار روسیه نسبت به «عواقب» آن
نفتکش روسی نیکا اسپیریت که از سوی اوکراین توقیف شده است
روسیه روز پنج‌شنبه، سوم مرداد، توقیف یک نفتکش روسی توسط اوکراین را «غیرقانونی» نامید و هشدار داد که این اقدام برای کی‌یف «عواقبی» دربر خواهد داشت.

بریتانیا یک ناوشکن خود را عازم تنگۀ هرمز کرد

وزیر امور خارجۀ بریتانیا: "هیچ معامله ای در میان نیست." 
وزارت دفاع بریتانیا خبر داد که این کشور دومین ناو جنگی خود را برای حفاظت از کشتی های تجاری انگلستان در تنگۀ هرمز به آب های خلیج فارس اعزام کرده است. وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه ای که به این مناسبت منتشر کرده گفته است که ناوشکن "اچ‌ام‌اس دانکن" در همکاری با رزمناو "اچ‌ام‌اس مونتروز" وظیفه خواهد داشت که امنیت کشتی های حامل پرچم بریتانیا را به هنگام عبور از تنگۀ هرمز تأمین کند.

دوشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۹۸

اسرین درکاله، عضو انجمن «ندای زنان ایران» بازداشت شد

اسرین درکاله
منابع حقوق بشری روز یکشنبه ۶ مردادماه ۹۸ از بازداشت «اسرین درکاله»، فعال حقوق زنان توسط مامورین اداره اطلاعات در منزل شخصی‌اش خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، وزارت اطلاعات  توضیحی یا دلیلی برای بازداشت این فعال حقوق زنان نداده است.

احمد خاتمی امام جمعه تهران :

شعار "مرگ بر آمریکا" باید در گینس ثبت شود
احمد خاتمی امام جمعه تهران شنبه شب ۲۷ ژوئیه در یک گردهمایی گفت که ترامپ آرزوی حذف شعار «مرگ بر آمریکا» ی مردم ایران را با خود به گور خواهد برد و این جمله باید در دفتر گینس ثبت شود.

خوانندهً حزب اللهی احضار شد

آهنگ مرگ بر آمریکا / حامد زماني 
در پی انتشار گزارش‌هایی درباره درگیری حامد زمانی در فرودگاه تهران «به دلیل همراه داشتن مواد مخدر»، این خواننده نزدیک به نهادهای سپاه پاسداران به دادسرا احضار شد. بنابر گزارش‌ها، این درگیری روز پنج‌شنبه روی داده و تاریخ احضار حامد زمانی نیز برای پنج‌شنبه آینده قید شده است.

کاریکاتور: توکا نیستانی

 پیشتازان سفر به ماه

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی دولت ترامپ کناره‌گیری کرد

مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام استعفا کرد. اختلاف نظر بر سر برنامه هسته‌ای ایران و نقش روسیه در انتخابات آمریکا از جمله دلایل کناره‌گیری او اعلام شده است. ترامپ جانشین او را نیز با انتشار یک پست توییتری معرفی کرده است.

بازداشت ۱۴۰۰ تظاهرکننده در مسکو ؛ آلکسی ناوالنی در بیمارستان بستری شد

بازداشت ۱۴۰۰ تن در تظاهرات شنبه ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۹ / ۵ مرداد ۱۳۹۸ در مسکو
به گزارش یک سازمان غیردولتی (OVD-Info) روز گذشته شنبه ۲۷ ژوئیه / ۵ مرداد حدود ۱۴۰۰ نفر در تظاهراتی برای درخواست انجام انتخابات آزاد شهرداری ها در پایتخت روسیه دستگیر شدند. از سوی دیگر، آلکسی ناوالنی از منتقدان معروف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که از چند روز پیش در بازداشت بسر می برد، امروز یکشنبه ۲۸ ژوئیه / ۶ مرداد به علت بروز علائم حساسیت شدید پوستی در بیمارستان بستری شد.

"امام‌زادگان جعلی" و ثبت ۱۱هزار امام‌زاده بعد از انقلاب

بعد از انقلاب شمار امام‌زاده‌های ایران هفت‌برابر شد. این آمار که از جمله شامل امام‌زاده‌هایی مانند بیژن، آهنی و زنجیری می‌شود برخی را به شک انداخته که این "دکان" است یا به گفته معاون سازمان اوقاف، نتیجه دقیق‌تر شدن آمار؟

۶۰ درصد دانشجویان پزشکی ایران بر اساس سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند

یک مقام وزارت بهداشت ایران ضمن ابراز نگرانی از کیفیت آموزش رشته‌های پزشکی، به‌شدت از وضعیت پذیرش دانشجویان این رشته‌ها از طریق سهمیه انتقاد کرد. به گفته او، بیش از ۶۰ درصد این دانشجویان با سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. 
موضوع مناقشه‌برانگیز "سهمیه‌بندی" برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌های ایران به نگرانی‌ها در مورد سطح کیفی آموزشی حتی در میان مسئولان جمهوری اسلامی افزوده است.

یکشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۸

پرسون پرسون

فریماه شهراز 
پُرسون پُرسون یواش یواش اومدم درِ خونتون
ترسون ترسون لرزون لرزون اومدم درِ خونتون

بحران در روابط ایران و آمریکا

علی شاکری زند

بحران
در روابط ایران و آمریکا:
یا زمان قدرت نمایی شاگردجادوگرها*

تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران (فیلم)

«فرهنگی می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»
ساعت ۱۰صبح روز شنبه پنجم مرداد ۹۸ بازنشستگان در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی
برگذار کردند. بازنشستگان شعار می‌دادند فریاد فریاد از این همه بیداد. دروغگو دروغگو وعده تیرماهت کو.

آگهی فروش کلیه معلم بازنشسته

خدایا شاهدی که مجبورم
این روزها، برخی افراد، برای کاهش فشارهای مالی، ناچار به فروش اعضای بدن از جمله؛ کلیه، کبد، پلاسما و...شده اند.

سبیل و کراوات شهید زیر قیچی سانسور

 چرا دوست دارید شهدا دست نیافتنی باشند؟
چرا باید کراواتی که جزء لباس فرم ارتش در سال‌های ابتدایی انقلاب بوده حذف شود؟ آیا کراوات داشتن از اجر شهید در نزد خدا کم می‌کند؟ مگر نه اینکه همین آدم‌های کراواتی در زمان شاه دست به انقلاب زدند و شاه را به زیر کشیدند.

۵۰ نکته درباره سفر انسان به ماه

ناسا اخیرا پنجاهمین سالگرد نخستین سفر انسان به ماه را جشن گرفت. با پایان پذیرفتن برنامه آپولو، دیگر انسانی به ماه سفر نکرد. احتمال دارد بعدا از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ بار دیگر انسان به ماه سفر کند. 
آنچه می‌خوانید ۵۰ نکته درباره سفر انسان به ماه چه قبل، چه همزمان و چه بعد از این سفر است.

ضرب‌وشتم و سرقت دوچرخه‌ یک توریست آلمانی در ایران

به گزارش مشرق، یک دوچرخه‌سوار خارجی که به تازگی از بیماری سرطان رهایی یافته و تصمیم به جهانگردی گرفته بود، در سفر به شمال ایران گرفتار حادثه‌ای تلخ شده که متاسفانه باعث بستری شدندش در بیمارستان شده است. این دوچرخه سوار چهارشنبه ۲ مرداد ساعت حدود ۲۲ شب در شهر نشتارود و در نزدیکی تنکابن توسط ۷ نفر مهاجم مورد ضرب و شتم قرار گرفته و وسایلش نیز به سرقت می‌رود. وی که به شدت از ناحیه صورت آسیب دیده و دچار شکستگی فک و دندان شده بود، به بیمارستان شهید رجایی تنکابن منتقل می‌شود.

رییس دفتر مقام معظم رهبری:

بسیاری از خانواده ها در مضیقه قرار دارند
اکنون ۹۰۰ امام جمعه در کشور داریم 
رییس دفتر مقام معظم رهبری گفت: شرایط کشور شرایط خاصی است و بسیاری از خانواده ها در مضیقه قرار دارند، اما متاسفانه برخی ککشان نمی گزد و جنون نمایش ثروت را دارند و افراد زیادی را سراغ داریم که چنین هستند و توجهی ندارند که جامعه اکنون نیازمند ایثار و فداکاری است و باید به این خانواده ها کمک کرد.

ترامپ: با حماقت مکرون مقابله به مثل می‌کنیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از سیاست مالیاتی فرانسه در قبال شرکت‌های عظیم فناوری آمریکایی انتقاد کرده و گفته است آمریکا با اقدامات متقابل جدی، به "حماقت مکرون"، رئیس جمهور فرانسه، پاسخ خواهد داد. 
آقای ترامپ در توییتر خود نوشته است: "اگر کسی باید از این شرکت‌ها مالیات بگیرد، کشور خودشان آمریکا است. ما اقدامات متقابل جدی خود در برابر حماقت مکرون را به زودی اعلام می‌کنیم."

دیپلمات رومانیایی جانشین موقت آمانو در آژانس اتمی شد

کورنل فِروتا، دیپلمات رومانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
کورنل فِروتا، دیپلمات رومانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جایگزین موقت یوکیا آمانو به‌عنوان دبیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی روز پنج‌شنبه اعلام کرد تا زمانی که اعضای شورای حکام در مجمع عمومی برای جانشینی دائمی آمانو تصمیم بگیرند، فروتا مسئولیت‌های وی را عهده‌دار خواهد شد.

شنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۸

چادر سیاه از کجا آمده است؟

یک متن فوق العاده از دکتر عبدالحسین "زرین‌ کوب" 
چادر سیاه از کجا آمده است؟ / چرا رنگش مشکی و تیره است؟ 
آیا چادر سیاه همان چادر اصیل ایرانی است؟ / آیا چادر سیاه لباس ملی ایرانیان بوده است؟

نماینده مجلس ایران از 'افزایش ۴۰۰ درصدی' قیمت چادر انتقاد کرد

نقش مافیای پشت پرده در افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت چادر مشکی
یک نماینده مجلس ایران از افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت چادر در این کشور انتقاد کرده و مدعی وجود مافیا در حوزه چادر شده است. بخش عمده‌ چادر مشکی مصرفی در ایران از طریق واردات تامین می‌شود و چین، ژاپن، سوئیس و کره جنوبی از جمله صادرکنندگان چادر به ایران هستند.

انتقاد سازمان حقوق بشر ایران از بی‌توجهی جامعه جهانی به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

تصویری از یک زندان در ایران
اعتصاب غذای فعالان مدنی در زندان‌های ایران، در حاشیه تنش‌های بالا گرفته در خلیج فارس
 از دید جامعه جهانی پنهان مانده است.

در چهارمین روز اعتصاب غذا؛ سپیده قلیان به بهداری زندان قرچک منتقل شد

 وضعیت جسمانی سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه در چهارمین روز اعتصاب غذای وی در زندان قرچک ورامین وخیم گزارش شده است.

ماجرای تابوشکنی دو زن بلوچ

پوست صورتشان زیر نور آفتاب سوخته و خطِ چین و چروک‌های چهره شان عمیق‌ است. هیچ آرایشی ندارند. چند تارِ مویشان از زیر شال سوزن‌دوزی‌شده‌شان بیرون زده است. جای خالی پیرسینگ سنتی روی بینی‌شان مشخص است. یکی در روستایی در چابهار و دیگری در روستایی نزدیک نیک‌شهر زندگی می‌کند اما هر دو اهل یک خطه هستند: سیستان و بلوچستان.

عکس روز، سیل در شهر "جمال پور" بنگلادش

سیل در شهر "جمال پور" بنگلادش

احمد خاتمی خطاب به رسانه‌های دولتی:

از خلوتی نماز جمعه‌ خوشحال نباشید 
« دزدی انگلیس یادآور انبوه جنایت های این روباه پیر است»
احمد خاتمی، امام‌جمعه تهران روز جمعه ۲۶ ژوئیه با اذعان به خلوت شدن مراسم نماز جمعه گفت، رسانه‌های شنیداری، دیداری، مکتوب و فضای مجازی باید به نماز جمعه بپردازند.

جمعه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۸

فرهاد - یه شب مهتاب

یه شب مهتاب
یه شب مهتاب ماه می‌آد تو خواب / منو می‌بره از توی زندون
مث شب‌پره با خودش بیرون / می‌بره اون‌جا که شب سیا
تا دم سحر شهیدای شهر / با فانوس خون جار می‌کشن
تو خیابونا سر میدونا: / عمو یادگار! مرد کینه‌دار!
مستی یا هوشیار / خوابی یا بیدار؟

نامه سپیده قلیان از زندان قرچک

چرا اعتصاب غذا کردم
خبرگزاری هرانا – سپیده قلیان از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه که هم اکنون در زندان قرچک ورامین به سر می برد از روز سه شنبه ۱ مردادماه دست به اعتصاب غذا زده است. خانم قلیان اکنون با نوشتن نامه‌ای که در ادامه می آید دلایل اعتصاب غذای خود و ضرورت این اقدام را به قصد تنویر افکار عمومی توضیح داده است. او در قسمتی از این نامه تاکید می کند
“پیام اعتصاب غذای من همفکری و هماهنگی ما علیه ظلم است؛ ظلمی که بر زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان روا داشته‌اند”. سپیده قلیان در تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته بازداشت و تاکنون در زندانهای سپیدار اهواز، زندان اوین و زندان قرچک ورامین نگهداری شده است.

رکورد گرما در گوشه‌وکنار اروپا شکسته شد

پسربچه‌ای از گرما در بروکسل تن به آب فواره‌ها زده‌است. در بلژیک گرما به بالاترین درجه در طول تاریخ کشور رسید‌ه‌است.

عکس روز ، ساحل گناوه / ساحل آنتالیا


آشنایی با خانواده ١٨ نفره روحانی ٣٧ ساله:

«من پدر ١٢ فرزند هستم»
 «محمدمسلم» پدرِ ١١ فرزند است و یکی هم در راه دارد او می‌گوید همسرش آرزوی فرزندانی دوقلو دارد.

نرخ تورم ایران رکورد ۲۴ ساله را شکست

تورم ۱۲ ماهه ایران در تیر ۱۳۹۸ به ۴۰.۴ درصد رسید. این بالاترین رقم تورم سالانه در ۲۴ سال اخیر است. تورم نقطه به نقطه که افزایش قیمت‌ها را نسبت به پارسال همین موقع نشان می‌دهد هم به ۴۸ درصد رسیده است.

بوریس جانسون و کابینه وفاداران به او قدرت را در دست گرفتند

بوریس جانسون یک روز پس از تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا کابینه این کشور را به طور کامل تغییر داد. او شماری از طرفداران سرسخت‌ برگزیت و همراهان سیاسی وفادار خود را به کابینه بریتانیا که ۲۲ وزیر دارد دعوت کرده است.

پومپئو: آماده ام به تهران بروم تا با مردم صحبت کنم

پمپئو می گوید آیت الله خامنه ای و قاسم سلیمانی هدف اصلی تحریم های ایران هستند
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید آماده است به تهران برود تا مردم ایران را از سیاست خارجی ایالات متحده مطلع کند. آقای پومپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت از چنین سفری استقبال می کند تا بتواند حقیقت را برای مردم ایران بازگو کند.

پنجشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۹۸

پیر فرزانه - پریسا، شعر: حافظ ـ آهنگساز: حسین علیزاده

الا ای پیر فرزانـه مکـن عیبـم ز میخانـه کـه من در ترک پیمانه دلی پیمان شکن دارم