به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۳۰، ۱۴۰۳

انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در لبنان

 

پس از سه روز سکوت درباره میزان و نوع آسیب‌دیدگی سفیر ایران در بیروت که در جریان انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان به شدت زخمی شده است، رسانه‌های ایران بعدازظهر جمعه به نقل از پست سفارت ایران در لبنان در شبکه «ایکس» از انجام عمل جراحی بر روی چشم او در بیمارستانی در ایران خبر داده‌اند.

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان؛ انهدام صدها موشک‌انداز حزب الله

 اسرائیل به انتقال سربازان بیشتر از نوار غزه و کرانه باختری به جبهه شمالی ادامه می‌دهد

ارتش اسرائیل، جمعه 30 شهریوراعلام کرد که جنگنده‌هایش طی چند ساعت گذشته، اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان را بمباران کرده و صدها لانچر آماده پرتاب موشک به سمت اسرائیل را هدف قرار دادند.

تلفات جنگ پوتین: ۲۸۰ هزار کشته و ۸۰۰ هزار زخمی

  

در دو سال و نیمی که از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد، مجموع تعداد کشته‌ها و زخمی‌های هر دو کشور در این جنگ اکنون به حدود یک میلیون نفر رسیده است. روزنامه وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور با اعلام این آمار نوشت که طبق برآوردهای محرمانه اوکراین، تعداد سربازان اوکراینی کشته‌شده ۸۰ هزار نفر و زخمی‌ها ۴۰۰ هزار نفر است.

مأموران راه‌های منتهی به محل دفن نیکا را بسته‌اند

  

همزمان با فرا رسیدن دومین سالروز جان‌ باختن نیکا شاکرمی، نوجوان معترض، در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، اعضای خانواده‌اش از بستن راه‌های منتهی به گورستان محل دفنش خبر می‌دهند. بر اساس این گزارش‌ها، مأموران حتی اجازه ورود خانواده نیکا به قبرستان و حضور بر سر مزار او را هم نمی‌دهند.

یک شکست جدی برای جمهوری اسلامی

آیا ایران بزرگ‌ترین بازنده انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌ الله لبنان است؟

shekast.jpg

یورونیوز - انفجار همزمان پیجرها و بی‌سیم‌هایی که نیروهای حزب‌ الله لبنان برای ارتباطات داخلی بین خود در اختیار دارند، فقط یک ضربه به این گروه نبود بلکه یک شکست جدی برای ایران به‌عنوان حامی سیاسی و مالی حزب‌الله نیز به شمار می‌رود.

چگونه مواد منفجره وارد پیجرهای حزب‌الله شدند؟

  

صحنه بیشتر شبیه به فیلم‌های جاسوسی است: بعدازظهر سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) زنگ صدها پیجر اعضای حزب‌الله در سراسر لبنان به صدا درمی‌آید. دارنده پیجر اما به جای دریافت پیام از سوی رهبر خود، با یک انفجار روبه‌رو می‌شود.

نصرالله: ضربه امنیتی که خوردیم در تاریخ لبنان بی سابقه بود

 «تا جنگ در غزه تمام نشود، جنگ در شمال [مرز لبنان و اسرائیل] هم تمام نخواهد شد.» 

hn.jpg

ایندیپندنت فارسی - حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در اولین سخنرانی پس از انفجارهای پیجرهای اعضای این گروه در لبنان و سوریه، این عملیات را «ضربه امنیتی و انسانی بزرگ» توصیف کرد که «در تاریخ لبنان و در سطح جهان» بی‌سابقه بوده است.

یگان جنگ سایبری مخفی ۸۲۰۰ اسرائيل چیست؟

 

اگرچه اسرائیل تا کنون در مورد عملیات اطلاعاتی که باعث شد هزاران پیجر مورد استفاده توسط نیروهای حزب‌الله لبنان تقریباً به طور همزمان منفجر شوند اظهار نظر نکرده است، با این حال این اتفاق باعث شده تا نگاه‌ها بار دیگر به یگان سری ۸۲۰۰ اسرائیل جلب شود.

پنجشنبه، شهریور ۲۹، ۱۴۰۳

برگهایی از زندگی سیاسی دکتر شاپور بختیار*

 علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار*

************************

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛

راه امروز و آینده‌ی ایران

بخش بیست‌وچهارم ـ الف

ضدانقلاب اسلامی

و بحث نادرست در مسأله‌ی ارضی

افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی در ایران

 

رسانه‌های اقتصادی ایران، پنج‌شنبه از افزایش نرخ برخی از کالاهای اساسی در ایران خبر دادند. این در حالی است که معاون رئیس‌جمهور ایران می‌گوید هدف دولت جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است.

لوموند : حزب‌الله ٢٠ درصد از نیروهای خود را آنهم فقط در یک عملیات از دست داد

گزارشگران روزنامۀ لوموند از بیروت و اورشلیم در مطلبی مفصل دربارۀ نتایج انفجار پیجرهای صدها نفر از اعضای حزب‌الله لبنان به نقل از مهنّد الحاج علی، کارشناس مسائل حزب‌الله، نوشته‌اند : اگر شاخۀ نظامی حزب‌الله بین ده تا بیست هزار عضو داشته باشد در نتیجۀ عملیات دیروز دست کم بیست درصد از رزمجویان حزب‌الله زخمی شده‌اند و این رقم بسیار بالایی است. به گفتۀ کارشناس لبنانی چنین رقمی از تلفات فقط در جریان یک جنگ مشاهده می شود نه یک عملیات از راه دور

منابع العربیه: محموله پیجرها دستکاری‌ شده بود تا نیروهای حزب الله را هدف قرار دهد

منابع نزدیک به حزب‌الله به «العربیه» گفتند که این حزب ماه‌ها پیش محموله‌ای دریافت کرد که شامل IC-V82 و دستگاه‌های پیجر بود، اما از دو منبع مختلف، ولی در اصل یک «تله انفجاری» بود.

چهارشنبه، شهریور ۲۸، ۱۴۰۳

فوری، موج دوم "انفجارهای وسائل ارتباطی" در لبنان

 وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان انفجارهای روز چهارشنبه در این کشور به ۱۴ نفر و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۴۵۰ نفر افزایش یافته است

foori3_070124.jpg

العربیه از انفجارهایی در چندین منطقه لبنان همزمان با تشییع جنازه کشته‌شدگان حزب الله خبر داد

برخی رسانه‌های لبنان از انفجار در سامانه‌های برق خورشیدی خانه‌ها و باتری‌های لیتیومی خبر دادند

خبرنگار اسکای نیوز خبر داد که نیروهای حزب‌الله باتری‌ها را از تلفن‌ها و دستگاه های بی سیم دستی واکی تاکی خارج کرده و آنها را به مناطق باز پرتاب می‌کنند

انفجار پیجرها برای حزب‌الله نابودکننده است

  

به سختی می‌توان به حمله‌ای فکر کرد که بیش از این بتواند ترس و سردرگمی ایجاد کند. حزب‌الله برای ارتباطات گروهی خود به شدت به پیجرها متکی است. تلفن‌های همراه مدت‌ها پیش کنار گذاشته شد چون بسیار آسیب‌پذیر بود، و ترور یکی از بمب‌سازان حماس به دست اسرائیل در سال ۱۹۹۶ قدمت این مسئله را نشان می‌دهد. اما حملات روز سه‌شنبه از نظر وسعت و دامنه وحشتناک بود.

پیجر چیست و چگونه ممکن است منفجر شود؟

  

انتشار تصاویری از انفجار پیجرها در لبنان این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که این وسیله ارتباطی چیست و چگونه ممکن است منفجر شود؟ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گزارش‌هایی که از بیروت، پایتخت لبنان، به دست آمده، حاکی از انفجار دستگاه‌های پیجر در بیروت پایتخت لبنان است؛ الجزیره در گزارشی انفجارهای اخیر را یکی از بزرگترین نفوذهای اطلاعاتی و جاسوسی توصیف کرده است.

انفجار پیجرهای حزب‌الله به سفیر جمهوری اسلامی در بیروت «آسیب جدّی» زده است

 

مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی در لبنان

-برخی منابع خبر اعلام کردند که امانی از ناحیه چشم در جریان انفجار پیجرها به شدت آسیب دیده است. اما سفارت جمهوری اسلامی در بیروت در شبکه «ایکس» ادعا کرد، روند درمان امانی «به‌ خوبی پیش می‌رود» و شایعات منتشرشده در مورد وضعیت جسمی و شرایط بینایی او «عاری از صحت است».

بیش از ۱۴۰۰ اعدام در دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»

 

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۶ شهریور ۱۴۰۳: دو سال پس از قتل حکومتی ژینا مهسا امینی که به آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» منجر شد، دست‌کم ۱۴۲۵ نفر در ایران اعدام شدند. این در حالی‌ست که در بازه‌ زمانی دو سال قبل از آن، ۸۱۵ اعدام در ایران ثبت شده بود.  بخش عمده این افزایش در اجرای اعدام‌ها، مربوط به احکام صادرشده در دادگاه‌های انقلاب است.

اولین واکنش فرزند مهدی کروبی نسبت به سخنان پزشکیان

 

حسین کروبی در واکنش به خبر پایان حصر حجت‌الاسلام مهدی کروبی عنوان کرد: خبری از پایان حصر نیست و حصر هنوز پابرجاست. در این مدت نه گفت‌و‌گویی از جانب مقامات امنیتی با خانواده انجام شده و نه اقدامی در این رابطه صورت گرفته است.

سه‌شنبه، شهریور ۲۷، ۱۴۰۳

در یک نفوذ امنیتی کم‌سابقه، صدها بی‌سیم «پیجر» اعضای حزب‌الله منفجر شدند

وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله لبنان تاکنون ۲۷۵۰ زخمی و هشت کشته بر جا گذاشته است.  

pagers.jpg

به گفته او، انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها ادامه دارد ودر برخی از مناطق جنوبی بیروت، چادرهای اهدای خون بر پا شده است

به گزارش خبرگزاری رویترز، دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم «پیجر» اعضای حزب‌الله لبنان در منطقه ضاحیه بیروت منجر شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.

جنبش مهسا امینی

 

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR

Founded by Shapour Bakhtiar

http://www.namironline.info

 

بیانیه ی

نهضت مقاومت ملی ایران

جنبش مهسا امینی

نماد جدایی ذاتی جمهوری اسلامی از ملت ایران

 تا جنبش «زن، زندگی، آزادی» بعضی می‌توانستند در حقانیت مخالفان رژیمی بنام جمهوری اسلامی، رژیمی که بر دو اصل «من تو دهن این دولت می‌زنم» و «من دولت تعیین می‌کنم» بنا شده‌بود، تردید کنند.

همبستگی وزیران خارجه ۵ کشور با جنبش مهسا

  

وزرای خارجه استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک به مناسبت دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی، با زنان و دختران در ایران و مدافعان حقوق بشر در همه بخش‌های جامعه که در حال مبارزه مداوم برای آزادی‌های بنیادین هستند، اعلام همبستگی کردند.

بهاره هدایت در مصاحبه با فیگارو : دختران ایران حاضرند بمیرند، اما حجاب را نپذیرند

بهاره هدایت، فعال سیاسی و مدافع حقوق زنان، که هفت بار توسط رژیم اسلامی ایران زندانی شده در گفتگو با روزنامۀ فرانسوی "فیگارو" به مناسبت دومین سالگرد خیزش "زن، زندگی، آزادی" گفته است که پس از مرگ مهسا امینی که آغازگر این خیزش بود، مبارزه علیه حجاب اجباری و رژیم اسلامی در ایران از یکدیگر غیرقابل تفکیک شده‌اند و در نتیجۀ سرکوب‌های رژیم اسلامی، مطالبات و نسل جدیدی که در حال آمدن است بمراتب رادیکال‌تر و مصمم‌تر از نسل امروز خواهد بود.  

گزارش «دیلی میل» درباره «رایان روث» مظنون سوء قصد علیه ترامپ که جمهوری اسلامی را تشویق به ترور ترامپ کرده است

 

- «دیلی میل» می‌نویسد، رایان روث در شبکه‌های اجتماعی خود را به عنوان مردی که برای افراد بی‌خانمان در هاوایی مسکن ساخته و سعی کرده نیروهایی را برای جبهه اوکراین در دفاع از کشور خود در برابر روسیه استخدام کند، معرفی کرده و توضیحاتی از حمایت ابتدایی خود از ترامپ و ناامیدی که بعدها دچار آن شده داده است بطوری که حتا از جمهوری اسلامی ایران خواسته که او را به قتل برساند.

جنبش مهسا بنیانِ استبداد دینی را متزلزل کرد، نرگس محمدی

 

دو سال از کشته شدن مهسا - ژینا امینی و جنبش باشکوه و قدرتمندِ «زن، زندگی، آزادی» گذشت. در این دو سالِ سخت و جانکاه، گرچه زخم‌ها بر تنِ خستگان و شوریدگان از ستم، تبعیض و استبداد نشانده‌اند، گرچه راهی دشوار پیش روی ماست، اما همه می‌دانیم که دیگر هیچ چیز مثل گذشته نیست. مردم بزرگ‌ترین تغییر را در باورها، زندگی و جامعه‌شان احساس می‌کنند. تغییری که گرچه تغيير نظام جمهوری اسلامی را رقم نزده، اما بنیانِ استبداد دینی را متزلزل کرده‌است.

شش زن برنده جایزه صلح نوبل خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شدند!

 

برندگان جایزه صلح نوبل، لیما گبویی (۲۰۱۱)، شیرین عبادی (۲۰۰۳)، الکساندرا ماتویچوک (۲۰۲۲)، توکل کرمان (۲۰۱۱)، جودی ویلیامز (۱۹۹۷) و ماریا رسا (۲۰۲۱)، اخیراً در کنفرانس زنان نوبلیست با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواستار آزادی نرگس محمدی، که در حال حاضر زندانی است، شدند.

سخنان پزشکیان درباره دیدار با ترامپ در نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور

 آمریکا اول برادری‌اش را ثابت کند بعد ارثیه بخواهد

pez.jpg

پزشکیان درباره رفع تحریم‌ها و گفت‌وگوی احتمالی با آمریکا، به ترور اسماعیل هنیه اشاره کرد و گفت: «آن‌ها دلشان می‌خواهند ما را به جنگ منطقه‌ای بکشانند. ما تا الان خویشتن‌داری کرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «اما حق پاسخ را در زمان مشخص برای خود محفوظ می‌دانیم.»

جزئیات جدید از عملیات غیرعادی اسرائیل علیه کارخانهٔ نظامی سپاه

attack.jpg

رادیو فردا - چند روز پس از عملیات کم‌سابقه منتسب به اسرائیل در یکی از مجتمع‌های نظامی سوریه، در حالی که اسرائیل هنوز به سکوت کامل خود در این باره ادامه داده است، مقامات آمریکایی دیگری درستی این گزارش‌ها را تأیید کرده‌اند.

دوشنبه، شهریور ۲۶، ۱۴۰۳

بیانیه جبهه ملی ایران در دومین سالگرد جان‌باختن مهسا امینی

یاد و نام جان باختگان راه آزادی را گرامی می داریم 

دوسال از جان باختن دختر ۲۲ ساله ملت ایران، خانم مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد گذشت. با کشته شدن این دختر جوان، خیزش اعتراضی عظیمی در سراسر کشور نمودار شد که ماه‌ها ادامه یافته و هنوز امواج آن فرو ننشسته است. طی این اعتراضات مردمی، صدها نفر کشته شده و صدها نفر مجروح گشته و برخی با شلیک شدن گلوله‌های ساچمه‌ای به چشمانشان، بینایی خود را از دست داده و هزاران نفر بازداشت و به زندان‌ها فرستاده شدند.

گزارش میدانی؛ آغاز سال تحصیلی جدید با حسرت و گرانی؛ از پرداخت قسطی شهریه تا پوشیدن شورواشور پوشاک مدرسه

 

- این روزها اغلب دانش‌آموزان برای داشتن لوازم تحریر، کیف، کفش و روپوش نو، ذوق و شوق زیادی دارند بجز  پدر و مادرها که توان مالی برای هزینه‌های مدرسه‌ فرزندان خود ندارند به‌خصوص خانواده‌‌های دارای چند فرزند که شرایط اسفناکی دارند.

افزایش نگرانی‌های غرب نسبت به «توافق محرمانه هسته‌ای» مسکو و تهران

 

گفته شده است روسیه در ازای موشک‌های بالستیکی که از تهران دریافت کرده، «اسرار» ساخت سلاح هسته‌ای به ایران می‌دهد

در پی افزایش نگرانی‌های غربی از همکاری نظامی ایران و روسیه در زمینه‌های موشکی و هسته‌ای، روزنامه «گاردین»، دوشنبه 26 شهریور از نگرانی شدید کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از وجود یک توافق هسته‌ای مخفی میان مسکو و تهران خبر داد.

یکشنبه، شهریور ۲۵، ۱۴۰۳

حبس خانگی خانواده مهساژینا امینی

  

رادیوفردا روز یک‌شنبه، ۲۵ شهریور، همزمان با دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی که آغازگر اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» شد، مطلع شده است که خانواده او اجازه خروج از خانه را ندارند.

تنها راه برون‌رفت از بن‌بست ایستادگی همه‌جانبه در برابر استبداد است، ابوالفضل قدیانی

 جنبش زن زندگی آزادی


مهسا امینی

بیست و پنجم شهریورماه سال ۱۴۰۱ نظام استبداد دینی به ریاست علی خامنه‌ای، مستبدقدرت‌پرست ایران، دست خود را به خون دختری جوان، آلود. دختری با هزار آرزو که به جرم تن ندادن به پوشش اجباریِ مورد نظر استبداد، به دست مأموران گشت ارشاد به قتل رسید. امّا خون دختر ایران، مهسا امینی، به هدر نرفت. قتل او منجر به یکی از بزرگترین جنبش‌های سال‌های اخیر شد: جنبش زن زندگی آزادی.

آی ژینا! آی مهسا! شعر : رضا مقصدی با دکلمه : فریدون فرح اندوز

شعر : رضا مقصدی با صدای : فریدون فرح اندوز

«زن، زندگی، آزادی»؛ بانگ بلند آزادی‌خواهی!

  

روزی نیست که خیابان‌های ایران از جلوه‌های مقاومت زنان‌ خالی باشد. آن‌چه از پسِ قتل مهسا (ژینا) امینی زاده شد، جنبش آزادی‌خواهی دیرپای مردم ایران را از دشوارترین گردنه‌ها عبور داد. زنان که از نخستین روزهای استقرار جمهوری اسلامی مقابل سرکوب دامن‌گیر آن ایستاده و خود را تنها یافته بودند، در سال ۱۴۰۱ بخشی تعیین‌کننده از جنبش آزادی‌خواهی شدند.

دو سال پس از مهسا؛ جنبش ملّی همچنان پویاست

 
گزارش تحلیلی هفته؛ دو سال پس از مهسا؛ جنبش ملّی همچنان پویاست

- مردم ایران جنبش ملّی را وارد فرهنگ سیاسی و مدنی کشور کرده و با زیست اجتماعی و سیاسی خود پیوند زده‌اند.
- شهروندان همزمان که در برابر گلوله و سرکوب در خیابان‌ مقاومت می‌کردند، نگذاشتند انقلاب ملّی به انحرف کشیده شود و با شعارهایی بر همگرایی و همبستگی خود از کردستان تا تبریز و از زاهدان تا تهران تأکید کردند.

سیستانی، پزشکیان را به حضور نپذیرفت، مهدی نصیری

  

آیت‌الله سیدعلی سیستانی از جنس روحانیت انقلابی متاثر از چپ‌گرایی و اسلام سلفی تکفیری سیدقطبی که انقلاب ۵۷ را در کنار روشنفکران و مبارزان چپ‌گرا رقم زد نیست بلکه در زمره فقهای حکومت گریزی است که طبق دیدگاه مشهور فقه شیعه، شأن ولایت و حکمرانی برای فقیه قائل نبوده و امر حکمرانی را احاله به عرف و مردم می‌کند.

شنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۳

«زن‌ها اصلا ول‌کن نیستند»؛ ویژه‌نامه شارلی ابدو برای سالروز جان‌باختن مهسا امینی و اعتراضات ایرانیان

هفته‌نامه فکاهی فرانسوی شارلی ابدو ویژه‌نامه‌ای را به مناسبت دومین سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی و آغاز اعتراضات سراسری ایرانیان منتشر کرد. شارلی ابدو در این شماره به ویژه چپ‌گراهای فرانسه را به علت عدم حمایت همه‌جانبه از جنبش «زن‌، زندگی، آزادی» نکوهش کرده است.

نامه فائزه هاشمی؛ تخریب چهره کنشگران اپوزیسیون، اقبال اقبالی

 ترکیب ناهمگون زندانیان حکومتی و غیرحکومتی

Eghbal_Eghbali.jpg

«نامه‌ای از اوین» و تخریب چهره زندانی سیاسی نامه‌ای در رسانه‌ها با عنوان "زندان در زندان؛ نامه فائزه هاشمی از اوین" بازتاب یافته است. این نامه به دلیل گوهر تخریبگرانه سیمای زندانیان سیاسی، نمی‌توان نسبت به آن سکوت کرد.

طنزهای بیژن اسدی پور

 می گویند 

افشای هویت سه عامل سرکوب

 در دو سال گذشته بیش از ۳۳۰ معلم و ۸۰ دانشجو دانشگاه فرهنگیان به‌دلایل سیاسی و صنفی اخراج شده‌اند

sarkoob.jpg

ایران وایر - شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در یک گزارش تازه، جزییات دیگری از عوامل سرکوب معلمان را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات این گزارش در سال‌های اخیر، برخی از مدیران و مسئولان کلیدی این وزارت‌خانه به دلایل مختلف و به‌صورت مداوم نقش مهمی در تغییرات ساختاری و سرکوب نیروهای آموزشی کشور ایفا کرده‌اند.

ضرورت سرنگونی جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی خودش!

 جهت اطلاع کسانی که نمی‌خواهند قانون جمهوری اسلامی را زیر پا بگذارند، اصل ۱۷۷ قانون اساسی رژیم به اندازه کافی در مورد سرنگونی و خلع آن از قدرت روشن است

eb.jpg

الاهه بقراط - کیهان لندن

قانون اساسی جمهوری اسلامی در ۱۱ و ۱۲ آذر ۱۳۵۸ در یک «همه‌پرسی» به تصویب رسید. ده سال بعد در پی ظاهرا نامه‌ای از خمینی که یک ماه قبل از مرگش به خامنه‌ای رئیس دولت وقت نوشته بود، بازنگری قانون اساسی با افرادی که خود خمینی تعیین کرده بود صورت گرفت.

جایگزین بورل چه نگاهی به ایران،اسرائیل وروسیه دارد؟

  

جوزپ بورل، مسئول اسپانیاییِ سیاست خارجی اروپا تا کمتر از ۳ ماه دیگر جای خود را به کایا کالاس، نخست وزیر سابق استونی می‌دهد. از دیدگاه‌های فردی خانم کالاس در مورد ایران، اسرائیل، روسیه و چین چه می‌دانیم؟ خانم کالاس ۴۷ سال سن دارد و سیاستمداری لیبرال است، در حالی که آقای بورل یک سوسیالیستِ کهنه‌کار و ۷۷ ساله بود. برهمین اساس، در نگاه نخست، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ابتدای دسامبر ۲۰۲۴ با چابکی بیشتری پیگیری خواهد شد. اما این همه داستان نیست.

محمد علی زم: انقلاب اسلامی نه، انقلاب شیعی!

  پدر روح‌الله زم در گفت‌وگویی با رسانه «دیدارنیوز»

12-3.jpg

محمد علی زم: امام خمینی گفتند ۱۵ سال به ما فرصت بدهید! آن ۱۵ سال شده سه تا ۱۵ سال و اتفاقی نیفتاده هواپیماها و کشتی ها ایران را دور می زنند ما می توانستیم ۶ میلیون بشکه نفت صادر کنیم ولی الان به
سختی۲ میلیون بشکه صادر می کنیم 

جمعه، شهریور ۲۳، ۱۴۰۳

پدر مهسا امینی خواهان برگزاری مراسم دومین سالگرد جان باختن دخترش شد

 

امجد امینی، پدر مهسا ژینا امینی، روز پنج‌شنبه، ۲۲ شهریور، در پیام اختصاصی به فرشته قاضی از رادیو فردا گفت که اگر حکومت ایران محدودیت‌های سال گذشته را ایجاد نکند، با توجه به تماس‌ها و درخواست‌های زیاد مردم، مراسم سالگرد در روز یکشنبه ۲۵ شهریور برگزار خواهد شد.

انتشار عکس‌هایی از مهسا امینی توسط پدرش، همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد کشته شدن او


خواهر نیکا شاکرمی: ابعاد جنایات جمهوری اسلامی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که تاکنون فاش شده است

آیدا شاکرمی (سمت راست) در کنار خواهرش نیکا شاکرمی

آیدا شاکرمی، خواهر نیکا شاکرمی که مدتی است از ایران خارج شده، در یک رشته توئیت نوشت: «ابعاد جنایات جمهوری اسلامی در اعتراضات ۱۴۰۱، بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که تاکنون فاش شده است.»

هم‌بندیان سارا دلدار شهادت می‌دهند

 

یکی دیگر از قربانیان شلیک ساچمه به سوی معترضان «زن، زندگی، آزادی» جان‌ باخت؛ «سارا دلدار»، ۳۲ ساله و اهل رشت. سارا، زندانی سیاسی سابق که سابقه بازداشت در سال ۱۴۰۱ را داشت، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ بر اثر مشکلات جدی کبدی و عفونت‌های ناشی از ساچمه‌های باقی‌مانده در بدنش از روزهای اعتراضات، جان خود را از دست داد.

واکنش گسترده به نامه فائزه هاشمی از زندان اوین در نقد برخی از زندانیان سیاسی زن

علیرغم حمایت شماری از چهره‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی از نامه فائزه هاشمی، شمار زیادی از فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی به او انتقاد کرده‌اند.

نامهٔ فائزه هاشمی، فعال سیاسی زندانی، از زندان اوین که شماری از زندانیان زن را به «دیکتاتوری» و «رفتارهای فاشیستی» متهم کرده، در فضای مجازی فارسی‌زبان جنجال‌برانگیز شده است.

انتشار ویژه‌نامه مجله فرانسوی سوسایتی درباره روزنامه‌نگاران زندانی با مطلبی از نرگس محمدی

 

مجله فرانسوی سوسایتی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۵۸۱ روزنامه‌نگار در سراسر دنیا تنها بخاطر انجام حرفه خود زندانی هستند، نوشته که در مدت ۹ ماه از طریق نزدیکان و وکلای برخی روزنامه‌نگاران زندانی، با آنان ارتباط گرفته و حاصل آن را در یک ویژه نامه منتشر کرده است. در این شماره، مطلبی نسبتا طولانی از نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح آمده که عنوان آن «چگونه به آپارتاید جنسیتی پایان دهیم» است.

مشاهده کشتی حامل موشک‌های بالستیک ایران در خزر

  

تصاویر ماهواره‌ای که با شبکه سی‌ان‌ان به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهند که یک کشتی باری روسی، مظنون به حمل موشک‌های بالستیک ایران برای جنگ مسکو علیه اوکراین است. این کشتی هفته پیش در بندر آستراخان روسیه در حاشیه دریای خزر مشاهده شده است.

پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر درگذشت

 

پری صابری، کارگردان باسابقه تئاتر که در چند سال اخیر درگیر بیماری بود، درگذشت.

محمد حاتمی، دیگر بازیگر و کارگردان تئاتر که با صابری همکاری های متعددی داشته، این خبر را تایید کرد و به ایسنا گفت: در تماسی که با خانواده ایشان داشتم، عنوان کردند که خانم صابری، شامگاه سه شنبه ۲۰ شهریور ماه از دنیا رفته‌اند.