به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۹۹

یلداعباسی

یلداعباسی

تدابیر امنیتی در مسکو پیش از تظاهرات حامیان آلکسی ناوالنی

بیش از ۴۰۰۰ نفر در تظاهرات یکشنبه گذشته بازداشت شدند و دستگیری‌ها تا شب گذشته ادامه داشته

ایران به دست‌داشتن در انفجار دهلی‌نو در برابر سفارت اسرائیل متهم است

 
روزنامه «ایندیا تودی» به نقل از منبعی در پلیس هند نوشت: نامه‌ای خطاب به سفیر اسرائیل در محل انفجار روز جمعه 29 ژانویه در مقابل سفارت اسرائیل در دهلی‌نو پیدا شده که در آن از قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده، نام برده شده‌ است. به نوشته این روزنامه، گمان می‌رود ایران در این انفجار دست داشته باشد که با بمبی کوچک در روز جمعه در خارج از سفارت اسرائیل در دهلی‌نو انجام گرفت.

ماجرای آژیر خطر در تهران؛ پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان ایران تکذیب شد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ساعاتی پس از شنیده شدن آژیر خطر در غرب تهران، ارتباط آن با احتمال ورود هواپیماهای جنگی اسرائیل به حریم هوایی ایران را رد کرد.

باز به اسارت خود رای خواهند داد؟! – مسعود نقره کار

مسعود نقره کار

۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ سیزدهمین دور “انتخابات” ریاست جمهوریِ حکومت اسلامی و هشتمین رئیس جمهور این حکومت برگزار خواهد شد. بساط همان بساط  معرکه شناخته شده است. باز بر صحنه آورده می شوند بازیگران فریبکار و با چراغ آمدگانِ این معرکه، که اصلاح طلبان حکومتی در داخل و خارج اند و در این میانه از جمع یاران و اربابان شان یکی را لولو می کنند یکی را “آقاخوبه” تا به همفکران و بخش ناآگاه مردم بقبولانند که ...

"نلسون ماندلای ایران در زندان است، بایدن باید برای آزادی او فشار بیاورد"

 
صدای آمریکا - جف کافمن کارگردان، تهیه کننده، و نویسنده مستند «نسرین»، در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست از دولت بایدن خواسته است آزادی نسرین ستوده و صدها زندانی سیاسی دیگر را در دستور کار تعامل با ایران قرار دهد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید توضیح داد:

 تفاوت سیاست دولت بایدن با دولت ترامپ در قبال ایران
جیک سالیوان
مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید برخی اختلاف نظرها میان دولت جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده و دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق در مورد رویکرد واشنگتن در قبال برخی کشورها وجود دارد؛ از جمله ایران، چین و روسیه، که از نظر او به عنوان بزرگترین چالش‌های آمریکا مطرح هستند.

شنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۹

مثل یک زمزمه، در جان ِدرخشنده‌ی لاهیجانم، رضا مقصدی

 
وقتی از ناب‌ترین عاطفه‌ها می‌گویم./ مثل ِیک زمزمه، در جان ِدرخشنده‌ی لاهیجانم.

جاوید دهقان، زندانی بلوچ اعدام شد

 

قوه قضائیه ایران تائید کرده جاوید دهقان، زندانی بلوچ امروز شنبه ۱۱ بهمن اعدام شده است.

اداره دارویی اروپا واکسن آکسفورد و آسترازنکا را برای افراد بالای ۱۸ سال تایید کرد

 تزریق واکسن آسترازنکا برای افراد بالای ۶۵ سال را توصیه نمی‌کنند
اداره دارویی اروپا استفاده از واکسن تولید مشترک دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا را برای همه افراد ۱۸ سال به بالا تایید کرد و گفت که این واکسن برای افراد مسن نیز مناسب است. این تاییدیه در حالی اعلام شد که روز گذشته مقام‌های حوزه واکسیناسیون آلمان اعلام کرده بودند به دلیل ناکافی بودن داده‌ها، تزریق واکسن آسترازنکا برای افراد بالای ۶۵ سال را توصیه نمی‌کنند.

سیلی زدن نماینده مجلس بر صورت یک سرباز؛ آیا وقت آن نرسیده که پرده‌ها را بکشیم و به فکر بنشینیم؟ ابوالفضل محققی

ابوالفضل محققی
 افرادی هستند که ارزش پرداختن و نوشتن در مورد آن‌ها را ندارند. اما همین افراد گاه در جایگاهی قرار می‌گیرند و افعالی از خود بروز می‌دهند که می‌تواند آئینه تمام نمائی از مجموعه حکومتی باشد که امروز بنام حکومت ولائی بر ایران حکم میراند. اتفاقاتی به نظر کوچک در مقابل جنایت‌ها، دزدی‌ها، شکنجه وزندان کردن‌ها، بدار آویختن‌های بی جرم بی جنایت! صرفا بدلیل مخالفت با رژیم.

اتحادیه اروپا: رابطه‌ای میان واکسن فایزر و مرگ شماری از واکسینه‌شدگان وجود ندارد

 اتحادیه اروپا جمعه 29 ژانویه اعلام کرد که واکسن فایزر هیچ ارتباطی با مرگ‌‌ومیر ثبت شده در میان دریافت‌کنندگان واکسن ندارد. آژانس دارویی اتحادیه اروپا تأکید کرد که بر اساس اولین داده‌های مربوط به آغاز واکسیناسیون، هیچ ارتباطی میان واکسن فایزر/بیونتک و مرگ‌ومیر میان دریافت کنندگان وجود ندارد و این واکسن، عوارض جانبی جدیدی را ایجاد نکرده ‌است.

جمعه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۹

ملاحظاتی درباره ی متن حقوقی امانتی استاد محمـدرضا شجریان

 علی شاکری زند

ملاحظاتی درباره ی متن حقوقی امانتی استاد محمـدرضا شجریان

 درباره ی متنی با عنوان «پیشنویس قانون اساسی دوران گذار»، که به گفته ی آقای عباس میلانی از سوی استاد فقید آواز محمـدرضا شجریان به امانت در اختیار ایشان گذاشته شده و پس از درگذشت آن زنده یاد در سایت دانشگاه استنفورد منتشر شده تا کنون واکنش های چندی منتشرگردید. یکی از جامعترین ترین آنها که دیده شد نوشته ی خانم الهه ی بقراط بود که در سایت گویا نیوز منتشرشده بود. در این نوشته توجه هم میهنان بر جنبه های متعددی از ایرادات وارد به این متن جلب شده بود که مهم ترین آنها عدم صلاحیت علمی نویسندگان آن بوده است. از آنجا که مسائل دوران گذار، هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ دیدگاه و برخورد حقوقی مسئولان موقت آن دوران، واجد کمال اهمیت است، ما در این گفتار کوتاه، بی آنکه به تفصیل بپردازیم ایرادات اساسی وارد بر متن مورد بحث را، که در آنها نظری نزدیک به نویسنده ی بالا داریم، یادآورمی شویم و سپس مقاله ای را که پیش از این به مسائل حقوقی و بویژه مبنای قانونی معتبربرای کشورداری در دوران گذار اختصاص داده بودیم بازنشرمی دهیم.

دبیرکل سازمان ملل خواهان تعامل ایران و آمریکا برای احیای برجام شد

 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با اذعان به وجود پیچیدگی‌هایی در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، خواهان آن شد که ایران و آمریکا برای خروج از بن‌بست کنونی با یکدیگر تعامل کنند.

بایدن 'از فیسبوک خوشش نمی‌آید'، چه مشکلاتی در انتظار زاکربرگ است؟

 فاجعه برای فیسبوک
پیش از انتشار اخبار مربوط به کمبریج آنالیتیکا، پیش از این که فیسبوک بپذیرد از امکاناتش برای تشویق به پاکسازی قومی در میانمار استفاده شده بود، پیش از آن که شایعات واتس‌اپی سر خیلی‌ها را در هند بالای دار ببرد، پیش از ظهور کیوانان و پراد بویز در آمریکا، دنیا کاملا به کام مارک زاکربرگ بود. دنیا چنان به کامش بود که حتی تصمیم گرفت در سراسر آمریکا بچرخد و با مردم دیدار کند.

فرزندان نرگس محمدی به محرومیت از دیدار مادرشان اعتراض کردند

علی و کیانا، دو فرزند «نرگس محمدی» که سال‌هاست از دیدن مادرشان محروم هستند با انتشار ویدئویی به ممنوع‌الخروج بودن غیر قانونی مادر خود اعتراض کردند. «تقی رحمانی»، همسر نرگس محمدی ویدیوی سخنان دو فرزند خود را در توییتر منتشر کرده است که در آن به ممنوع‌الخروج بودن نرگس محمدی اعتراض می‌کنند.

ارتش ایالات متحده: سربازان زن می‌توانند رژلب بزنند و موی خود را دم‌اسبی ببندند

سخت‌گیری‌های ارتش تسلیمِ زیبایی‌های زنانه شد
 زنان در ارتش ایالات متحده از این به بعد می‌توانند لباس کمتری بپوشند، رژلب بزنند و موی خود را دم‌اسبی ببندند. پنتاگون اعلام کرد که سربازان زن از این به بعد می‌توانند موهای خود را بلند کنند، ناخن‌های خود را لاک بزنند و گوشواره‌های خود را ببندند.

پنجشنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۹

برادران افکاری در انفرادی: گروگان گرفته شده‌اند

حدود پنج ماه از اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر بازداشت شده در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز می‌گذرد و دو برادرش، وحید و حبیب افکاری همچنان در سلول انفرادی زندان عادل‌آباد به‌ سر می‌برند. یک منبع نزدیک به خانواده افکاری درباره وضعیت این زندانیان سیاسی به «زمانه» می‌گوید این دو برادر برای اعمال فشار بر خانواده افکاری و عدم افشای جزییات بیشتر درباره پرونده‌شان به گروگان گرفته شده‌اند.

فیسبوک محتوای سیاسی را محدود می‌کند


مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه (۸ بهمن) اعلام کرد این شرکت در پی محدود کردن میزان محتوای سیاسی در پلتفورم خود است. وی در یک پست فیسبوکی نوشت: «یکی از مهم‌ترین بازخوردهایی که از جامعه گرفته‌ایم این است که مردم نمی‌خواهند سرویس ما به جای محلی برای بیان تجربیات، به مکانی برای سیاست و جنگ بر سر آن تبدیل شود.» بنابر اعلام آقای زاکربرگ کاربران از این پس همچنان مختار خواهند بود که به صفحات سیاسی یا جنبش‌ها بپیوندند، اما محتوای سیاسی ظاهر شده در صفحات اصلی آنان محدود خواهد شد.

بیل گیتس: همه‌گیری کرونا به جهان ۲۸ تریلیون دلار خسارت زده است

 
بیل گیتس، از موسسان شرکت مایکروسافت و میلیاردر‌ آمریکایی، طی نامه‌ای سرگشاده هشدار داد جهان باید برای همه‌گیری بعدی آماده شود و در این راه میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کند. در این نامه که با امضای مشترک با همسرش ملینا و از طرف بنیاد گیتس منتشر شده آمده است: «ما نمی‌توانیم بار دیگر خودمان را به دست حادثه بسپاریم. خطر همه‌گیری بعدی در کمین ما است، مگر آنکه دنیا برای جلوگیری از آن اقدامی انجام دهد.»

چهارشنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۹۹

ممنوع الخروجی نرگس محمدی؛ علیرغم پایان دوره محکومیت و آزادی

 

خبرگزاری هرانا – نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر باگذشت حدود ۴ ماه از زمان آزادی کماکان از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور محروم است. ممنوعیت خانم محمدی از خروج از کشور جهت ملاقات با همسر و فرزندان خود در شرایطی است که حتی در محکومیت پیشین وی که به اتمام رسیده نیز مجازات تکمیلی ممنوعیت خروج از کشور عنوان نشده است.

بیانیه سازمان دانشجویان و دانش آموختگان جبهه ملی بمناسبت روز جهانی آموزش

معضل همه‌گیری بیماری کرونا بیش از پیش نشان داد که کشور ما با مشکلات جدی در زمینه عدم برابری فرصت‌های آموزشی روبه‌رو است، نبود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و عدم امکانات ارتباطی و آموزشی کافی باعث شد تا تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان در طی این دوران از تحصیل باز بمانند، و بر جمعیت بازماندگان از تحصیل ایران بیفزایند، این اتفاق در حالی روی داده است که سال‌های گذشته نیز فرصت‌های آموزشی برابر نه تنها در بین کلان‌شهرها و مناطق روستایی و عشایری بلکه در داخل شهرها نیز به صورت طبقاتی درآمده بود، وجود مدارس خصوصی با برترین امکانات و خدمات فوق برنامه پیش‌رفته از یکسو و از طرف دیگر مدارس کم بهره برای مردم بی بضاعت از سوی دیگر زمینه‌ساز شکاف طبقاتی گسترده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

۹۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شد
 دویچه وله: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفته است طی سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸، حدود ۹۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و در ۱۰ ساله اخیر ۳۵ درصد مردم کشور به زیر خط فقر هدایت شده‌اند.

علی‌اصغر عنابستانی سرباز سیلی‌خورده را به «صحنه‌سازی» و «تحریک مردم» متهم کرد

عنابستانی، نفر دوم از سمت چپ

 علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با وجود انتشار یک ویدئوی عذرخواهی که در آن به زدن سیلی به سرباز راهور اعتراف نکرده، در متنی که در سایت اینترنتی خود منتشر کرد، این سرباز را به «صحنه سازی» و «تحریک مردم» متهم کرد.

مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور ایران به اتهام 'قاچاق حرفه‌ای ارز' حکم زندان گرفت

اسحاق جهانگیری (چپ) گفته که از جزئیات بازداشت برادرش مهدی جهانگیری (راست) بی‌خبر است
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، خبر بازداشت برادرش را تایید کرد. خبر بازداشت مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.  چندی پیش برادر رئیس‌جمهور ایران هم با اتهام‌های مالی بازداشت و سپس با وثیقه آزاد شد.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: دستور آماده‌سازی طرح حمله احتمالی به ایران را در سال جاری داده‌ام

آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل
 رییس ستاد ارتش اسرائیل در هشداری صریح به دولت جو بایدن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم برجام گفت که اسرائیل برنامه‌های تازه دیگری را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است. 
آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه هفتم بهمن با لحنی تند، گفت که او فرمان لازم را در این زمینه به ارتش داده است.

دادگاه عالی آمریکا به دادخواست علیه ترامپ پایان داد

 پنج روز پس از پایان دوره ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، دادگاه عالی ایالات متحده دوشنبه 25 ژانویه 2021 طرح دادخواست علیه او به اتهام نقض بندهای مربوط به مبارزه با فساد در قانون اساسی این کشور را مختومه اعلام کرد.

جنت یلین نخستین وزیر زن دارایی و خزانه‌داری تاریخ آمریکا شد

 
خانم یلین در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس خزانه‌داری بود اما دونالد ترامپ بر خلاف سنت مرسوم، از انتصاب او برای دوره چهارساله دوم امتناع کرد
بی بی سی: با تایید مجلس سنا، جنت یلین، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا به عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری کابینه جو بایدن تایید شد. او نخستین زن در تاریخ آمریکاست که سکان خزانه‌داری قدرتمندترین اقتصاد جهان و نبض دلار را در دست می‌گیرد.

سه‌شنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۹

هیأت طالبان وارد تهران شد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران به ریاست ملا عبدالغنی برادر خبر داد. به گزارش تسنیم خطیب‌زاده گفت: «این هیأت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه ایران بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت.»

تاکید آلمان و فرانسه بر همکاری با آمریکا

 برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای 
وزرای خارجه آلمان و فرانسه 
وزیر خارجه آلمان می‌گوید تنها در سایه همکاری کشورهای غربی، اهدافی مانند ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای امکان‌پذیر است. این اظهارنظر یک روز بعد از تاکید وزیر خارجه فرانسه درباره پیامدهای بالقوه دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای مطرح شد.

مهدی علی حسینی، کشتی گیر ایرانی، در زندان دزفول اعدام شد

 

خبرگزاری هرانا گزارش داد که حکم اعدام مهدی علی حسینی، کشتی گیر ایرانی پس از ۵ سال حبس، سحرگاه دوشنبه ۶ بهمن در زندان دزفول اجرا‌‌ شده است.

شرایط جدید ورود مسافران ایرانی به آلمان

 رادیو بین المللی فرانسه -پایگاه اینترنتی بنیاد روبرت کخ آلمان اعلام کرد که از روز یکشنبه ٢٤ ژانویه برابر با ۵ بهمن، مقررات سخت تری برای مسافرانی که از ایران به آلمان پرواز می‌کنند برقرار می‌شود. براساس این گزارش نام ایران بر فهرست کشورهای «بسیار آلوده و خطرناک» افزوده شده است.

سخنگوی دولت:

 تعطیلی اینستاگرام یک میلیون ایرانی را به بیکاری و فقر می‌کشاند
 در پی شکایت صداوسیما از وزیر ارتباطات و اعلام جرم دادستان کل کشور علیه او که به احضار این وزیر به دادسرا انجامید، سخنگوی دولت به حمایت از او برخاسته و گفت که «مواضع و اقدامات وزیر ارتباطات، مبتنی بر تصمیم دولت و رئیس‌جمهور بوده است.»

گلرخ ایرایی از زندان قرچک ورامین به زندان آمل تبعید شد

خبرگزاری هرانا – گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی یکشنبه‌شب مورخ ۵ بهمن‌ماه از زندان قرچک ورامین به زندان آمل تبعید شد. گلرخ ایرایی که در تاریخ ۲۳ آذرماه همراه با ضرب و شتم از زندان قرچک به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود، ظهر روز گذشته پس از ۴۳ روز بازجویی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شده بود.

دوشنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۹

مادر سربازی که از نماینده مجلس سیلی خورد:

شب از گریه نخوابیدم اما به پسرم افتخار می‌کنم
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: خبر سیلی زدن یکی از نمایندگان مجلس به مامور وظیفه راهور در تهران بازتاب گسترده‌ای در  در فضای مجازی داشت فارغ از تایید یا تکذیب این اتفاق، بسیاری معتقد بودند وجود سربازانی که جلوی تخلف مسئولان می‌ایستند قابل احترام است، اما در گیر و دار انتشار انبوه این خبر در فضای مجازی ، شاید دانستن حال دل مادر  این سرباز آملی که دور از فرزندش این اتفاق تلخ را در فضای مجازی تجربه کرده است خواندنی باشد.

نخستین کشور اتحادیه اروپا داروی ۲ هزار یورویی درمان کرونای ترامپ را خریداری کرد

آلمان به عنوان نخستین کشور اتحادیه اروپا داروی کرونای REGN-COV2 را که قیمت 
هر دوز آن ۲ هزار یوروست، خریداری کرد.
 ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که دولت این کشور ۲۰۰ هزار دوز از داروی کرونا را به قیمت ۴۰۰ میلیون خریداری کرده است. آقای اسپان این دارو را که ترکیبی از پادتن (آنتی‌بادی‌)های مقابله با بیماری کووید-۱۹ است، همان دارویی معرفی کرد که اکتبر گذشته برای درمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به هنگام ابتلا به این بیماری، مورد استفاده قرار گرفته بود.

پوتین قصر چند میلیون دلاری دارد؟

 گفته می‌شود که این ملک عظیم شامل یک کازینو، سالن هاکی روی یخ و تاکستان است
آلکسی ناوالنی، چهره شناخته‌شده اپوزیسیون در روسیه، در گزارشی ادعا کرده است که منابع مالی ملک عظیمی که برای ولادیمیر پوتین ساخته شده است از محل "بزرگترین رشوه تاریخ" تامین شده است. این چهره اپوزیسیون در ویدیویی ادعا می‌کند که ولادیمیر پوتین این منابع مالی نامشروع را خرج ساختن قصری مجلل در ساحل دریای سیاه کرده است، ویدیویی که ظرف چند روز بیش از ۴۱ میلیون بار دیده شده است.

آمریکا 'با تایید اسرائیل گنبد آهنین را در پایگاه‌های خلیج فارس نصب می‌کند'

 سیستم پدافند موشکی گنبد آهنین شهرهای اسرائیل را در برابر راکت‌هایی که از غزه پرتاب می‌شود حفاظت می‌کند
روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که آمریکا به زودی سکوهای سیستم دفاع موشکی "گنبد آهنین" اسرائیل را در تعدادی از پایگاه‌های خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر می‌کند.

یکشنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۹۹

"ياروم وفا نداره"

بر اساس موسيقى مقامى شمال خراسان "سومقامى"
یلدا عباسی 

دستگیری گسترده معترضان در روسیه؛ همسر ناوالنی بازداشت و آزاد شد

تظاهرات در سنت پترزبورگ
پلیس روسیه روز شنبه ۲۳ ژانویه (چهارم بهمن) هزاران معترض را که حتی در دمای منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس دولت این کشور شدند بازداشت کرد. برخی سازمان‌ها، شمار بازداشت شده‌ها را دست کم ۲۶۶۲ نفر برآورد کرده‌اند. یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی از جمله این بازداشتی‌ها در مسکو است.

کرونا؛ 'کسانی که واکسن زده‌اند همچنان می‌توانند ناقل ویروس باشند'

 

تا کنون ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در بریتانیا واکسن زده‌اند
یک مقام ارشد پزشکی بریتانیا هشدار داده افرادی که واکسن کرونا زده‌اند "هنوز می‌توانند ناقل ویروس باشند" و باید محدودیت‌های قرنطینه را رعایت کنند.

من ماسک می‌زنم

 

شبانه سنگ قبری با عنوان «شهیده» برای خواهرم گذاشتند

 
 در گفتگو با عظمت اژدری/گفتگو از ماری محمدی
ماهنامه خط صلح – ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ هواپیمای اوکراینی که حامل ۱۷۶ مسافر بود، توسط سپاه پاسداران حداقل با شلیک دو موشک تنها به فاصله چند ثانیه ساقط شد و تمامی ۱۷۶ نفر(و نیز یک جنین هفت ماهه) کشته شدند. جمهوری اسلامی و حامیانش در داخل و خارج از کشور به مدت سه روز شلیک به هواپیمای مسافربری را انکار کرده و آن را سقوط ناشی از دلایلی همچون نقص فنی عنوان می‌کردند. پس از گذشت سه روز، با فشار فعالان حقوق بشر و احتمالا به دلیل حضور افراد غیر ایرانی و نیز درگیر بودن کشورهای دیگر، جمهوری اسلامی بیش از این توان انکار واقعیت را نداشت. هر چند انتشار ویدیویی در فضای مجازی که از لحظه شلیک و ساقط شدن هواپیما که توسط یکی از شهروندان به طور ناشناس ضبط شده بود، در تسلیم شدن و اعتراف ناقص جمهوری اسلامی به شلیک به هواپیمای مسافربری بی‌تاثیر نبود. پس از آن، شهرها و استان‌های مختلف ایران شاهد اعتراضات خیابانی خود جوش مردم بودند. خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی نیز در اقدامی هوشمندانه انجمنی تحت عنوان «انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS۷۵۲» تشکیل دادند تا به طور منسجم و با هدفمندی بیشتری به دادخواهی ادامه دهند.

گوگل تهدید کرد سایت جستجوگر خود در استرالیا را می‌بندد

گوگل تهدید کرد اگر دولت استرالیا طرح الزام غول‌های اینترنتی به پرداخت پول به رسانه‌های محلی برای استفاده از محتوای آنها را تغییر ندهد، سایت موتور جستجوگر خود در این کشور را می‌بندد. 
دولت استرالیا مشغول تهیه یک «نظام‌نامه الزام‌آور» است که هدف آن مدیریت روابط میان رسانه‌های محلی دچار بحران اقتصادی و غول‌های اینترنتی به ویژه گوگل و فیس بوک است که درآمد هنگفتی از قِبل تبلیغات کسب می‌کنند.

شنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۹

پروین عالی‌پور، خواننده مطرح موسیقی بختیاری درگذشت

 دایه دایه، لری،  پروین عالی پور 
پروین عالی‌پور، از خوانندگان مطرح موسیقی بختیاری در ۷۲ سالگی در لندن درگذشت. نام او با خواندن ترانه هایی چون "دایه‌دایه" و "شیر علی‌ مردون" بر سر زبان‌ها افتاد

پای دردِ دل زنان زندانی قرچک با ۲۵ سال حبس+ عکس

 
زنان در زندان برای خلاص شدن از ثانیه‌های عذاب‌آور زمان کار می‌کنند؛ کار در کارگاه‌ها هم زنان را سرگرم می‌کند و هم منبع درآمدی است برای آنان که سرپرست خانوار هستند، اما زمان در زندان زنان آن‌قدر کُند و آهسته می‌گذرد که کار از چوب خط‌های روی دیوار هم گذشته به ویژه اگر همه فکر و ذکرت، بچه‌هایت در بیرون زندان باشد. عده‌ای از زنان سال هاست که فرزندانشان را ندیده‌اند.

دکتر محمد گلشن، پزشک فوق تخصص ریه بیمارستان خورشید اصفهان، به دلیل ابتلا به کرونا جان‌باخت

دکتر محمد گلشن
 محمد گلشن، پزشک فوق تخصص ریه بیمارستان خورشید اصفهان، به دلیل ابتلا به کرونا جان‌باخت. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد محمد گلشن، پزشک فوق تخصص ریه بیمارستان خورشید اصفهان، بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخت.

اسلام، دین خوف و هراس یا مهر و عُطوفت؟

 
علیرضا مناف زاده
سخنرانی عبدالکریم سروش زیر عنوانِ «دین و قدرت» که چندی پیش به صورت مجازی ایراد شد، واکنش گروهی از ایرانیان را در داخل و خارج کشور برانگیخت. من نیز با توجه به اهمیت این گونه بحث‌ها برای ایران و به طور کلی برای جامعه‌های مسلمان در چارچوب یک برنامۀ رادیویی در «ار اف ای فارسی» مطلب کوتاهی دربارۀ نکات اصلیِ سخنان او زیر عنوان «علل تاریخیِ جهاد در اسلام و ترغیب مسلمانانِ اولیه به جنگ با کفار» تهیه کردم و در آن از جمله گفتم : برای کسانی که با پژوهش‌های تاریخی دربارۀ خاستگاه اسلام آشنا هستند، ‌هیچ‌ نکته‌ای در سخنان آقای سروش نیست که تازه باشد. نکات اصلی سخنرانی این نواندیشِ دینی این‌ها بودند: «محمد برخلاف عیسیٰ «اهل جنگ» بود و قرآن کتابی است که بر قدرت تأکید می‌کند. پیامبر اسلام از روز اول اقتدارگرا بود. قرآن کتاب «خوف و خَشیَت» است. در اسلام ما «نقصان محبّت» داشتیم و تصوف آن را به اسلام افزود».

کرونا در ایران؛ احتمال افزایش مرگ‌ومیرها

وزارت بهداشت ایران وضعیت کشور را «شکننده» توصیف کرد.
 سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه با تاکید بر اینکه شرایط کرونا در کشور همچنان بی ثبات و شکننده است، گفت: در این شرایط نباید دچار خوش‌بینی کاذب شویم. لاری گفت: تجربه مبارزه با بیماری کووید-۱۹ در کشور به خوبی نشان می دهد که رابطه مستقیم و معنی داری میان کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش موارد بستری روزانه ناشی از بیماری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر ناشی از آن وجود دارد.

جمعه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۹

اکانت توییتری که پوستر سایت خامنه‌ای درباره تهدید ترامپ به «انتقام حتمی» را منتشر کرد، تعلیق شد

 شبکه اجتماعی توییتر، یک اکانت که به عنوان اکانت وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای معرفی شده بود و با انتشار یک پوستر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را به «انتقام حتمی» تهدید کرده بود، معلق کرده است.