به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۸۹

          احمد شاملو
قصّاب خانه‌ی بشریّت

 در زمان سلطان محمود می‌کشتند که شیعه است / زمان شاه سلیمان می‌کشتند که سنی است
زمان ناصرالدین شاه می‌کشتند که بابی است / زمان محمد علی شاه می‌کشتند که مشروطه طلب است
زمان رضا خان می‌کشتند که مخالف سلطنت مشروطه است / زمان پسرش می‌کشتند که خراب‌کار است
امروز توی دهن‌اش می‌زنند که منافق است و / فردا وارونه بر خرش می‌نشانند و شمع‌آجین‌اش می‌کنند که لا مذهب است .

اگر اسم و اتهامش را در نظر نگیریم چیزی عوض نمی شود: تو آلمان هیتلری می کشتند که یهودی است
حالا تو اسرائیل می‌کشند که طرف‌دار فلسطینی‌ها است / عرب‌ها می‌کشند که جاسوس صهیونیست‌ها است
صهیونیست‌ها می‌کشند که فاشیست است/ فاشیست‌ها می‌کشند که کمونیست است‌
کمونیست‌ها می‌کشند که آنارشیست است / روس ها می‌کشند که پدر سوخته از چین حمایت می‌کند
چینی‌ها می‌کشند که حرام‌زاده سنگ روسیه را به سینه می‌زند / و می‌کشند و می‌کشند و می‌کشند
و چه قصاب خانه‌یی است این دنیای بشریت

۱۳ زندانی در قزل حصار اعدام شدند
صبح امروز، دوشنبه، ۱٣ نفر در زندان قزلحصار کرج به دار آویخته شدند. خبرگزاری هرانا گزارش داده است این عده پیشتر در دادگاه های عمومی و انقلاب به اعدام محکوم شده بودند، بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز گذشته ۲۶ تن از زندانیان محکوم به اعدام جهت اجرای حکم به قرنطینه زندان قزل حصار منتقل شدند.
این گزارش می افزاید از اسامی و چگونگی اجرای حکم این افراد اطلاعی در دست نیست و رسانه های حکومتی تا کنون خبر اجرای حکم این تعداد زندانی را با ذکر جزئیات اعلام نکرده اند. گفته می شود اکثر این افراد به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند، با اعدام های اخیر تعداد اعدام شدگان خرداد ماه تاکنون به ٣۱ نفر رسیده است.
در آستانه سالگرد 22 خرداد، هنوز بیش از 30 زن در زندان بسر می برند
 نزدیک به یک سال از انتخابات 22 خرداد سال 1388 می گذرد، زنانی در این میان کشته شدند و خیل عظیمی از زنان به زندان ها افکنده شدند. با وجود آن که به دلیل عدم اطلاع رسانی از سوی زنانی که در خیابان ها بازداشت شده اند، تعدادی دقیق از زنان بازداشتی در یک ساله اخیر وجود ندارد اما همین تعداد زنانی که اخبارشان در رسانه ها آمده است نشان دهنده آن است که طیف و تعداد زنانی که در یک ساله اخیر به دلیل حق خواهی و فعالیت های خود بازداشت شده اند، بسیار گسترده است .
زنان بسیاری در طول یک ساله اخیر با احکام سنگین مواجه شدند حتا برای برخی از زنان زندانی احکام اعدام صادر شد و یا حتا پای چوبه های دار رفتند (مانند شیرین علم هولی)
سایه سنگین احکام سنگین برای زنانی که پس از بازداشت، امروز دیگر در زندان نیستند اما هر لحظه به دلیل آن که در ایران بسر می برند ممکن است با اجرای حکم شان زندانی شوند نیز بسیار است از جمله حکم سنگین شش سال زندان و 74 ضربه شلاق برای سارا توسلی و یا حکم 3 سال حبس تعزیری برای آذر منصوری، تایید حکم 2 سال حبس و پرداخت مبلغ سیصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم برای هاله سحابی.
محرومیت از تحصیل مانند ستاره دار شدن هاجر کبیری و لیلا صحت و اخراج از دانشگاه (از جمله محرومیت از تحصیل عاطفه رنگریز و نگین سیاح، طه ولي زاده و...) یکی دیگر از تبعیض هایی است که زنان فعال این روزها با آن مواجه هستند.
محرومیت از شغل نیز از جمله مشکلاتی که زنان فعال در داخل کشور با آن روبرو هستند، از جمله محرومیت از شغل نرگس محمدی، صبا واصفی و سمیرا صدری
22 خرداد به روایت حاکمیت
کارتون: نیک آهنگ کوثر
یادآوری در سالگرد 22 خرداد به روایت هادی خرسندی
های که من مرتکب خبط دگر نمیشوم
باز در این مبارزه خاک به سر نمیشوم

شعار مرگ و زندگی برای کس نمیدهم
اسیر مرده زنده‏ی یک دو نفر نمیشوم


سبز اگر که گشته‏ام بگو به مدعی که من
رنگ علف شدم ولی خوراک خر نمیشوم

اعتراض سازمان‌های بین‌المللی کارگری به پرونده‌ سازی برای اسانلو
 دیوید کاکرافت، دبیر کل فدراسیون جهانی کارگران بخش حمل و نقل، در نامه خود به محمود احمدی نژاد خواستار آن شد که خانواده منصور اسانلو، امکان ملاقات با این فعال کارگری زندانی را داشته باشند و در عین حال، بر لزوم آزادی آقای اسانلو و ابراهیم مددی معاون او تاکید کرد.
پیشتر نیز، فدراسیون جهانی کارگران بخش حمل و نقل در بیانیه ای بشدت از نحوه رفتار مقام های ایرانی با منصور اسانلو انتقاد کرده بود. دیوید کاکراف می‌گوید: "ما به طور فعال برای آزادی منصور اسانلو مبارزه می‌کنیم. آقای اسانلو چهره بسیار شناخته شده و محبوبی در اتحادیه های کارگری در جهان به حساب می‌آید و ما به هیچ وجه، اعتقادی به اتهام های وارد شده به او نداریم."
دبیر کل فدراسیون جهانی کارگران بخش حمل و نقل با اشاره به انتقال منصور اسانلو به بند انفرادی در زندان رجایی شهر می افزاید: "آقای اسانلو هیچ اقدامی انجام نداده است که بر اساس آن، چنین رفتاری در مورد او انجام گیرد."
کاکرافت با اشاره به این که در نظر است تا تظاهرات‌های متعدد دیگری در اعتراض به عدم آزادی اسانلو برگزار شود، می‌گوید: "به دنبال سازماندهی تظاهراتی درجهان هستیم که نشان دهیم اعمال حکومت ایران زیر نظر جنبش کارگری در تمام کشورهای جهان قرار دارد و از حکومت ایران می خواهیم که فورا منصور اسانلو را آزاد کند."
        گزارش ایندیپندنت از تهران
اسراف در خرید لوازم آرایش
ممنوعیت استفاده از لوازم آرایش بخصوص ماتیک و لاک ناخن بعد از انقلاب اسلامي، باعث شد که در سال هایي اخیر مصرف آن چنان بالا برود که ایران تبدیل به دومین بازار لوازم آرایشي در خاورمیانه بشود.
بعد از انقلاب، گشت هاي ارشاد در خیابان ها به راه افتادند و زناني را که قوانین سخت حجاب را رعایت نمي کردند متوقف و حتي دستگیر مي کردند تا اینکه در جریان جنگ هشت ساله با عراق، شرایط آسان تر شد.
بسیاري از زنان بلافاصله بعد از اینکه واردات لوازم آرایش در نیمه دهه نود آزاد شد، در حالیکه خود را مثل عروسک آراسته بودند در خیابان ها ظاهر شدند . این موضوع بیشتر در دختران جوان شهرنشین دیده مي شد.
زنان ایران در حدود دو میلیارد دلار در سال لوازم آرایش مي خرند و این کشور با جمعیت 74 میلیون نفر، 29 درصد بازار خاورمیانه را گرفته است. این بازار طبق آمار ها در دست عربستان سعودي است.
اکثر محصولات آرایشي از طریق واردات یا بطور قاچاق وارد کشور مي شوند. درحالیکه ایران مقدار کمي لوازم آرایش تولید مي کند، اما دوبي که آنسوي آب هاي ایران در خلیج فارس قرار دارد، یک بازار بزرگ براي این نیاز زنان ایراني است.
تقریبا همه مارک هاي معروف دنیا مثل ایو سن لوران، گرلن، اورئال و بورژوا در مراکز خرید و مغازه هاي شهر ها و شهرستان هاي بزرگ ایران بفروش مي رسد.