به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۱۶، ۱۳۸۹

      ماني فراهاني 
همه چيز درباره اين سه زن
سه زن سياستمدار اين روزها خبرسازترين‌هاي عالم سينما هستند. يكي ناكام و به كام مرگ فرورفته، ديگري در بند و حصر و سومي در حال سپري كردن روزهاي آرام و بي‌دغدغه بازنشستگي.  
«لوك بسون» كارگردان صاحب‌نام فرانسوي ظهر پنجشنبه خبر داده است به زودي ساخت فيلمي بر اساس زندگي «آنگ سان‌سوكي» برنده جايزه صلح نوبل 2010 را كليد خواهد زد. در آن سو بازي مريل استريپ در نقش مارگارت تاچر بانوي آهنين چيزي نيست كه انگليسي‌ها به اين آساني زير بارش بروند و همچنان حاشيه‌هاي اين فيلم به كارگرداني فيلايدا لويد هر روز بيشتر مي‌شود. از اوايل اين هفته هم مستندي عجيب و شگفت‌انگيز درباره زندگي «بي‌نظير بوتو» در سينماهاي امريكا و اروپا به روي پرده مي‌رود.
بانوي صلح به روايت لوك بسون
لوك بسون كارگردان فرانسوي از بهار سال 2011 ساخت فيلمي درباره زندگي آنگ سان‌سوكي را كليد خواهد زد. اين فيلم «به سوي نور» نام دارد و قرار است «ميشل يائو» بازيگر چيني نقش برنده جايزه صلح نوبل را بازي كند. عصر پنجشنبه ميشل يائو با آنگ سان‌سوكي ديدار كرد و از توافق ضمني بانوي صلح براي بازي در نقش او، و اينكه مي‌تواند صداي او را به گوش دنيا برساند، خوشحال است. لوك بسون به زودي ساخت اين فيلم را در تايلند آغاز خواهد كرد. لوك بسون در جريان جشنواره فيلم شانگهاي به خانه‌اي كه سوكي 21 سال در آن حبس بود، رفت تا بتواند اين خانه را در فيلم بازسازي كند. سان‌سوكي بخشي از دوره‌ جواني خود را در هند گذراند، زيرا مادر او سفير برمه در اين كشور بود. وي بعدها در آكسفورد انگلستان در فلسفه، سياست و اقتصاد تحصيل كرد. سان‌سوكي در سال 1988 به برمه بازگشت. آن سال با تظاهرات گسترده‌ دانشجويي عليه رژيم برمه همراه بود. سان‌سوكي در آگوست همان سال براي نخستين بار در برابر معترضان سخنراني گيرايي كرد و به سرعت به نماد مقاومت در برمه تبديل شد. در پي آن كودتايي در برمه رخ داد. در واقع اين همان بخشي است كه داستان فيلم بسون از آنجا آغاز خواهد شد.
زندگي بوتو سياستمدار بي‌نظير
فيلم «بوتو» از اين هفته در سينماهاي لس‌آنجلس و نيويورك به روي پرده مي‌رود. در واقع اين فيلم به بررسي زندگي پرماجرا و تراژيك اين خانواده مي‌پردازد. به گفته «طارق علي» فيلمنامه‌نويس «بوتو» اين فيلم «داستاني است كه از تمام عوامل يك تراژدي يوناني برخوردار است».مستند «بوتو» در يك بررسي چندجانبه و عميق به ما نشان مي‌دهد بي‌نظير بوتو از هر لحاظ شخصيتي نيرومند و پرقدرت بوده است. او نخستين زني بود كه توانست رهبري سياسي يك كشور مسلمان را به دست بگيرد و دو بار به مسند نخست‌وزيري اين كشور از حزب مردم برسد. بوتو در دسامبر سال 2007 در بازگشت از تبعيد و در پروسه شركت در انتخابات نخست‌وزيري براي دوره سوم در يك حمله تروريستي به قتل رسيد. مستند «بوتو» هرچند مسائل جنجال‌برانگيز زندگي «بي‌نظير بوتو» از جمله اتهامات مربوط به فساد مالي او و همسرش را به نمايش گذاشته اما در كل پرتره مثبتي از اين زن سياستمدار به تماشاگر خود ارائه داده است. «دواين باگمن» و «جاني اوهر»كارگردان‌هاي مستند «بوتو» توانسته‌اند از همكاري و حضور خواهر «بي‌‌نظير»، سه فرزند و همسر او آصف‌علي زرداري رئيس‌جمهور كنوني پاكستان در فيلم بهره‌‌مند شوند. در اين فيلم مستند از بخش‌هايي از نوارهاي صوتي هرگز شنيده‌نشده‌اي از سخنان «بي‌نظير بوتو» استفاده شده است. اين نوارها را روزنامه‌نگاري به نام «ليندا برد فرنك» ضمن نوشتن كتاب شرح حال «بوتو» از زبان خود او به نام «دختر سرنوشت» ضبط كرده است و تا اين تاريخ در جاي ديگري به صورت عمومي پخش نشده است.
مارگارت تاچر مي‌ترسد
هرچند خبر حضور بازيگر برنده اسكار در نقش مارگارت تاچر براي بعضي طرفداران نخست‌وزير پيشين انگليس خوشايند بوده، اما بچه‌هاي او را به وحشت انداخته است.منابع نزديك به پروژه «بانوي آهنين» كه با مشاركت شركت پاته و بي‌بي‌سي‌فيلمز ساخته مي‌شود، مي‌گويند تاچر در فيلمنامه در قالب پيرزني دچار زوال عقل تصوير شده كه نگاهي غمناك به گذشته خود دارد. او زني است كه در خود فرو رفته و نمي‌داند همسرش سر دنيس تاچر مرده است. يكي از دوستان خانواده تاچر در اين‌ باره گفت: «سر مارك و كارول تاچر از آنچه در مورد فيلم شنيده‌اند وحشت‌زده شده‌اند.» او ادامه داد: «آنها فكر مي‌كنند «بانوي آهنين» قرار است چيزي شبيه يك فانتزي چپگرا از آب درآيد. آنها واقعاً حساس شده‌اند، اما از ترس اينكه قضيه بيش از اين تبليغاتي نشود، تا الان به طور علني چيزي نگفته‌اند.» مارگارت تاچر از سال‌هاي 1975 تا 1990 رهبر حزب محافظه‌كار بريتانيا و از سال‌هاي 1979 تا 1990 نخست‌وزير انگليس بود. مريل استريپ براي بازي در نقش او انتخاب شده است.