به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۰

   احمد توكلي
درباره وبلاگ‌نويسي و روزنامه‌نگاري

در عصر و زمانه‌اي كه تقريبا همه ما در فضاي مجازي زندگي مي‌كنيم و اينترنت امكان نوشتن و ابراز عقيده و عرض‌اندام را براي همه فراهم كرده است و مي‌توان از سنگين‌ترين بحث و جدل‌هاي سياسي تا سخيف‌ترين واكنش‌هاي اجتماعي را در كمتر از يك ثانيه در وبلاگ‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي به سراسر عالم پرتاب كرد، جاي يك نوشته مكتوب، منسجم و فراگير درباره سازوكار ورود به حوزه نوشتاري اين پديده شگرف در كشورمان خالي بود.

اين خلأ را محمود سلطان‌آبادي، وبلاگ‌نويس سال‌هاي دور و كارشناس‌ارشد روزنامه‌نگاري و علوم ارتباطات به خوبي با كتاب تازه‌منتشر شده‌اش «وبلاگ‌نويسي و روزنامه‌نگاري» پر كرده است. وي در اين كتاب قدم به قدم عرصه‌هاي تكنيكي موضوع را براي مخاطب باز كرده است؛ از «مفاهيم» وبلاگ‌نويسي شروع كرده و با «اخلاق» كه مبحث مهم و چالش‌برانگيز امروزين فضاي مجازي است، كتابش را به پايان برده است.

اين كتاب كه زباني ساده و روان دارد، در فصل دوم با پرداختن به تكنولوژي‌هاي وبلاگ‌نويسي، مخاطب را با مفاهيم علمي و كاربردي اين حوزه آشنا مي‌كند و در فصل سوم به زبان نوشتاري حوزه وبلاگ‌ها مي‌‌پردازد و قواعد نوشتاري در وبلاگ‌ها را براي ما برمي‌شمارد.

كتاب در فصل چهارم به سير تحول وبلاگ‌نويسي مي‌پردازد و از چگونگي رشد وبلاگ‌ها، تا نقش آنان در مبارزات انتخاباتي، كاركردشان در مواقع بحراني، پيدايش روزنامه‌نگاري شهروندي و... را به طور جامع مورد بررسي قرار مي‌دهد.

يكي از بحث‌هاي اساسي كتاب كه در فصل پنجم به بار نشسته و رويكرد اصلي كتاب است، پرداختن فراگير به اين سوال است كه اصولا «آيا وبلاگ‌نويسي، روزنامه‌نگاري است؟» سوالي كه امروز نه‌تنها در ايران بلكه در دنيا نيز سوال چالش‌برانگيز حوزه عالمان علوم ارتباطات است. نويسنده با سرفصل‌هاي متنوع در اين بخش تا حد امكان سعي كرده است، نظرات مخالف و موافق صاحب‌نظران اين حوزه را مورد تقابل قرار دهد تا در فرآيند آن، مخاطب خود به برداشت لازم دست يابد. اين كتاب در پايان نيز تني چند از استادان روزنامه‌نگاري و علوم ارتباطات در ايران را به تامل درباره همين سوال واداشته تا ديدگاه‌هاي خود را كوتاه و خلاصه براي خوانندگان كتاب قلمي كنند.

كتاب ساده، روان و خوش‌فرم است، در تعداد صفحاتي منطقي و معقول (224صفحه) و به دور از زياده‌گويي‌هايي كه مي‌توانست از ماهيت فريبنده اين حوزه سرچشمه گيرد. انتشارات ثانيه اين كتاب را با قيمت 4500تومان وارد بازار نشر كرده است.