به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۲

موجی از بازداشت فعالان سیاسی و تشدید فضای امنیتی تهران 
رادیو فرنسه : یک روز پس از رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان، برخی منابع خبری از بازداشت فعالان سیاسی و امنیتی شدن فضای پایتخت خبر می‌دهند.
سایت سحام‌نیوز، خبر داده که به دنبال اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات، سرویس پیامک کوتاه، در برخی از مناطق تهران قطع شده است؛ همچنین بنا بر گزارش این سایت خبری، فضای شهر تهران کاملاً امنیتی است.
همچنین چندین شاهد عینی به "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" گفتند که امروز چهارشنبه اول خرداد، فضای بخش‌هایی از شهر تهران امنیتی بوده است؛ به گفته این شاهدان عینی در چهارراه ولی عصر و خیابان‌های منتهی به این چهارراه نیروهای انتظامی در حال کنترل وسایل نقلیه عبوری بودند.
این افراد گفتند که در برخی از میادین شهر و نقاط حساس نیروهای پلیس را بیشتر از حد معمول مشاهده کرده‌اند.
یکی از افراد به کمپین گفت: «نیروهای امنیتی موتورسوار به صورت مسلح را چندین بار در سطح خیابان‌های اصلی دیدم. تعداد نیروهای پلیس در شهر کاملاً بیشتر از روزهای معمولی است اگر چه هیچ خبری نیست و مردم هم با تعجب به تعداد نیروهای پلیس در خیابان‌ها نگاه می‌کنند.»
همچنین نیروهای امنیتی شامگاه سه‌شنبه، شماری از اعضای ستاد اکبر هاشمی رفسنجانی را دستگیر کردند؛ محمد محسنی و محمد کبیری، از فعالان ستاد هاشمی هستند که نامشان در میان بازداشت شدگان به چشم می خورد.
این در حالی است که ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب که در حمایت از هاشمی رفسنجانی فعالیت می کرد، در پی تشدید فضای امنیتی، از شامگاه دوشنبه فعالیت خود را به حال تعلیق در آورده بود.
به دنبال مسدود شدن سایت بازتاب و بازداشت علی غزالی- مدیر مسئول این سایت، فواد صادقی- روزنامه نگار و سردبیر بازتاب، نیز بازداشت شده است.
سایت کلمه در این باره نوشته که آقای صادقی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برای دعوت از هاشمی رفسنجانی و تشکیل ستاد اصولگرایان حامی هاشمی تلاش زیادی کرده بود.
این سایت همچنین خبر داده که تعدادی از زندانیان سیاسی که در مرخصی به سر می‌بردند به دنبال امنیتی شدن اوضاع، به زندان فراخوانده شدند؛ قربان بهزادیان نژاد، بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی و حسین رونقی، از جمله این زندانیان سیاسی بودند که در مرخصی به سر می بردند اما به دیگر زندانیان سیاسی دربند پیوستند.
این در حالی است که اسماعیل احمدی‌مقدم- فرمانده نیروی انتظامی، صبح امروز از «آمادگی نیروی انتظامی و دستگاه‌های متولی امنیت در برقراری انتخاباتی آرام» خبر داد.
وی گفت: «نیروی انتظامی در تمامی لحظات چه در جریان قبل از انتخابات و تبلیغات، حین انتخابات و زمان اعلام نتایج آمادگی داشته و در كنار تمامی دستگاه‌های امنیتی از جمله نیروهای بسیج، وزارت كشور، وزارت اطلاعات و با پشتیبانی دستگاه قضایی و سایر نیروهای مسلح و كسانی كه در این صحنه مسئولیت دارند تمام توان خود را برای امنیت انتخابات به كار می برد.»
فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد که این نیرو مراقب است «هیچ حاشیه ای در انتخابات بوجود نیاید».
همچنین محمدحسین صفار هرندی- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره احتمال اعتراض از سوی محمود احمدی‌نژاد نسبت به رد صلاحیت مشایی گفته است: «رئیس جمهوری که برای استقبال از وی سه هزار نفر را به زور جمع می‌کنند، دیگر قدرت ایجاد جریان و کشاندن مردم به دنبال خود را ندارد.»