به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۲

بزرگداشت روز درویش، روز همبستگی دراویش در زندان اوین

سوم اسفند روز همدلی و همبستگی درویش 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دراویش در داخل کشور قرار بود روز شنبه سوم اسفندماه مراسم جشنی به مناسبت این روز، توسط جمعی از دراویش گنابادی برگذار شود که در آخرین ساعات برگذاری با دخالت مأموران وزارت اطلاعات این مراسم لغو گردید.

گزارشها حاکی از آن است که با نزدیک شدن به سالروز سوم اسفند، فشارهای امنیتی بر دراویش سراسر کشور شدت یافته است.
لازم به یادآوری است، اعمال فشار بر دراویش طریقت گنابادی از سال ۱۳۸۴ شدت گرفته و از آن زمان تا کنون، تعدادی زیادی از آنها بازداشت شده اند.
 در پی تخریب محل تجمعات دروایش گنابادی در شهرهای قم، اصفهان ، بروجرد و تخریب مقبره درویش اسدالله ایزدگشسب در آرامگاه تخت فولاد اصفهان از اثار ملی ثبت شده در میراث فرهنگی ایران، جمع کثیری از پیروان این طریقت صوفیانه در ایران ، روز سوم اسفندماه سال ۱۳۸۰ در اقدامی خودجوش برای آنکه فریاد تظلم خواهی شان را به گوش نمایندگان مجلس برسانند در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمعی مسالمت آمیز برگزار کردند.
 پس از آن هر ساله دراویش سراسر کشور با بزرگداشت «روز همدلی و همبستگی دراویش» روز سوم اسفند را گرامی می دارند.
حکومت ایران از حدود یک سال و نیم پیش، تعداد زیادی از دراویش گنابادی و وکلای مدافع آنها را دستگیر کرده، از اینرو جمعی از وکلای دراویش گنابادی به اتهام دفاع از موکلانشان به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

برگزاری مراسم «روز درویش» در بند ۳۵۰ زندان اوین
روز شنبه سوم اسفند، در بند ۳۵۰ زندان اوین مراسم گرامی داشت سالروز همبستگی دراویش، با حضور زندانیان سیاسی و عقیدتی برگزار شد.  
به گزارش مجذوبان نور، پس از آنکه دراویش در سوم اسفند ماه سال ۱۳۸۷ در اجتماعی خودجوش در مقابل مجلس شورای اسلامی گرد آمدند همه ساله این روز با عنوان «روز درویش» گرامی داشته می‌شود.

در این روز دراویش زندانی محبوس در بند ۳۵۰ (آقایان فرشید یداللهی، رضا انتضاری، افشین کرمپور، امیر اسلامی، مصطفی عبدی، امید بهروزی) سایر زندانیان سیاسی- عقیدتی را به صرف ناهار مهمان کردند. پس از صرف ناهار نیز گردهمایی فرهنگی و هنری با هنرمندی زندانیان آقایان مجید اسدی، علی زاهد، مهدی ساجدی فر؛ اسماعیل برزگری و رسول حیدر‌زاده و با حضور تعداد زیادی از زندانیان صورت گرفت.

آقای یداللهی برخورد‌هایی که زمینه ساز «روز درویش» شد، گفت: «برخوردهای خشن و تخریبی از سال ۱۳۸۴ با تخریب حسینیه شریعت قم آغاز و سپس با تخریب حسینیه بروجرد توسط برخی از روحانیون کفن پوش تحریک شده از قم ادامه یافت، که با سکوت و همراهی مسئولان این شهر همراه شد و تنها جناب حجت الاسلام مهدی کروبی با انتشار نامه سرگشاده به مسئولین وقت علی الخصوص وزیر اطلاعات و وزیر کشور و برخی مراجع تقلید، مراتب اعتراض خویش را به آن اقدامات غیر اسلامی و انسانی اعلام نمود و همچنین مرحوم آیت الله منتظری با صدور فتوایی از حقوق دراویش گنابادی دفاع نمود.، در سال ۱۳۸۷ تکیه تاریخی مرحوم اسدالله ایزدگشسب از مشایخ بزرگ و دارای تصنیفات و آثار متعدد که مقبره‌اش در فهرست آثار ملی و مذهبی به ثبت رسیده است و کانون تجمع دراویش و برگزاری مجالس درویشی بود، شبانه مورد حمله قرار گرفت و با خاک یکسان شد. پس از این تخریب بود که در روز سوم اسفند ۱۳۸۷ هزاران درویش بطور کاملا خودجوش برای تظلم خواهی از سراسر ایران زمین راهی میدان بهارستان می‌شوند و در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع می‌نمایند که پاسخ آن تظلم خواهی ضرب و شتم و بازداشت ۸۵۰ نفر از دراویش گنابادی بود. از آن پس به پاسداشت همدلی و وفاق دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی در این گردهمایی خودجوش، این روز از سوی مجامع داخلی و سازمانهای بین المللی به «روز درویش» موسوم شد.»

در پایان جلسه سایر زندانیان بند ۳۵۰ اوین برای سلامتی دو درویش زندانی، حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو که در بیمارستان قلب تهران بستری هستند، آرزوی سلامتی کردند و همچنین برای دراویشی که در زندان شیراز محبوسند از جمله آقایان کسری نوری، محمد علی صادقی، محمد علی دهقان، ابراهیم بهرامی و محسن اسماعیلی آروزی آزادی کردند