به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۴

حسنین هیکل، روزنامه‌نگار پرسابقه مصر درگذشت

محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار نامدار مصری روز چهارشنبه ۲۸ بهمن / ۱۷ فوریه، در سن ۹۲ سالگی درگذشت. حسنین هیکل، وزیر کابینه، مشاور و از افراد نزدیک به جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری سابق مصر در دهه ۶۰ میلادی بود که در هنگام مرگ وی نیز بر بالینش حضور داشت.
به گزارش رسانه‌های دولتی مصر، حسنین هیکل، روزنامه‌نگار نامدار مصری که حدود بیست سال سردبیر نشریه مشهور الاهرام مصر بود در قاهره و بر اثر نارسایی کلیه و ریه درگذشت. وی در زمان ریاست جمهوری جمال عبدالناصر، وزیر اطلاع رسانی و برای مدت کوتاهی نیز وزیر امور خارجه مصر بود.
نام حسنین هیکل با اندیشه ناسیونالیستی عبدالناصر گره خورده و از او با عنوان میراث‌دار ایدئولوژی ناصری یاد می شود. او همچنین از اعضا فعال سوسیالیست‌های عرب بود که کماکان این روحیه چپ را تا آخرین روزهای زندگی حفظ نمود.
حسنین هیکل، بنیانگذار مرکز مطالعات سیاسی و راهبَری الاهرام در سال ۱۹۶۸ بود که با شیوه ویژه خود در تحلیل‌ها و بیان مطالب به یک مکتب روزنامه‌نگاری سیاسی و نویسندگی و تحلیل راهبردی سیاست‌ها تبدیل شده بود.
این روزنامه‌نگار پرسابقه، که کار روزنامه‌نگاری خود را از دهه چهل میلادی آغاز کرده بود، تحولات عمده در تاریخ سیاسی مصر و جهان، همچون ملی شدن کانال سوئز، جنگ شش روزه اعراب، پیمان کمپ دیوید تا فراز و نشیب‌های سال‌های اخیر در مصر را شاهد و پشت سر گذاشته بود. از او همچنین با عنوان شاهد و تحلیلگر نهضت ملی نفت در ایران نیز یاد می شود که با گزارشات خود تحولات عمیق در مصر و ملی شدن کانال سوئز را موجب شد.
او همچنین از انور سادات رئیس جمهوری مصر و جانشین عبدالناصر نیز حمایت کرد اما این دوران دوام چندانی نیاورد و وی، کمی پیش از ترور انور سادات، به زندان هم محکوم شد.
حسنین هیکل، در زمان حکومت سی ساله حسنی مبارک بر مصر، دخالت چندانی در سیاست نداشت و تنها در گفتگو با رسانه‌ها، دولت وقت را مورد انتقاد قرار می داد.
حسنین هیکل، علاوه بر مقالات متعدد و پاورقی، کتاب‌های زیادی را نیز تالیف و به چاپ رساند. برخی از تالیفات وی به فارسی نیز ترجمه شده است.
رادیو فرانسه