به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۸

استعفای مقام ارشد کابینه بریتانیا و تشدید فشارها برای کناره‌گیری ترزا می

"این آخر خط است."
نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا فشارهای خود بر ترزا می را افزایش داده‌اند و می‌خواهند او از نخست وزیری بریتانیا و رهبری حزب محافظه‌کار کنار برود.
آندریا لدسام، یکی از مقام‌های ارشد کابینه خانم می، با بیان اینکه به رویکرد دولت در خصوص برگزیت باور ندارد، از دولت استعفا داده است.

خانم می قصد داشت با ارائه پیشنهادی جدید در پارلمان راهی برای خروج از بن‌بست برگزیت پیدا کند، اما مخالفت‌ها با او بالا گرفته است.

هرچند که لایحه مورد نظر خانم می گزینه برگذاری همه‌پرسی دوباره را شامل می‌شد، اما احزاب کارگر و همچنین احزاب کوچکتر دیگر که طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا هستند با آن مخالفت کرده‌اند.

گزینه همه‌پرسی دوباره باعث شده که طرفداران سرسخت برگزیت در حزب محافظه‌کار از خانم می به خشم بیایند.

چندین عضو کابینه به بی بی سی گفتند که نخست وزیر نمی تواند سر کار بماند، و یک نماینده گفت که "این آخر خط است."

دفتر نخست وزیری در بیانیه ای ضمن ابراز یاس از کناره گیری خانم لدسام، خدمات او در دولت را ستود.

یک سخنگو گفت که نخست وزیر همچنان "بر به نتیجه رساندن برگزیت متمرکز است."

خانم لدسام قبلا برای رسیدن به رهبری حزب محافظه کار تلاش کرده بود اما نهایتا خود را کنار کشید و راه برای نخست وزیری خانم می باز شد. خانم لدسام مسئول ترتیب دادن امور دولت در پارلمان بود.

او سی و ششمین عضو کابینه دولت خانم می است که استعفا می دهد که ۲۱ مورد آنها در ارتباط با برگزیت بوده.

استعفای او در یک روز پرحادثه در پارلمان صورت می گیرد، روزی که شاهد خشم فزاینده نمایندگان نسبت به تلاش های نخست وزیر برای جلب حمایت از لایحه برگزیت بود؛ لایحه ای که برای اجرای توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد شرایط خروج از این بلوک لازم است.

خانم می برای جلب حمایت از این طرح پیشنهاد بعضی تغییرات را داده است که شامل فرصتی برای نمایندگان است که برگزاری یک همه پرسی تازه در مورد برگزیت را به رای بگذارند، به شرطی که از این طرح حمایت کنند.

خانم لدسام در نامه اش به نخست وزیر نوشت که تصور نمی کند "بریتانیا براساس توافقنامه پیشنهادی فعلی به کشوری با حاکمیت کامل ملی بدل شود."

او همچنین طرح برگزاری یک همه پرسی تازه را حرکتی "تفرقه انگیز با تبعات خطرناک" توصیف کرد.

بی بی سی