به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۹

عربستان سعودی محتاطانه مجازات شلاق را از قوانین جزائی خود حذف کرد

حکومت عربستان سعودی، از سوی سازمان‌های حقوق بشری به نقض حقوق اولیه انسان‌ها متهم است
یک مقام عربستان سعودی و همچنین رسانه‌های دولتی در عربستان سعودی اعلام کردند که مجازات شلاق از قوانین جزائی این کشور حذف شده است. با این حال این تصمیم به صورت رسمی از سوی دستگاه قضایی عربستان سعودی اعلام نشده است.

حکومت عربستان سعودی که از نظر مذهبی بسیار محافظه‌کار در نظر گرفته می‌شود، از سوی سازمان‌های حقوق بشری به نقض حقوق اولیه انسان‌ها متهم است. پیشتر این کشور برای جرائمی چون قتل، نقض «نظم عمومی» و روابط خارج از زناشویی مجازات شلاق را اجرا می‌کرد.

عواد العواد، رئیس کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی، شامگاه جمعه ۵ اردیبهشت/ ۲۴ آوریل، از تصمیم دیوان عالی این کشور مبنی بر لغو مجازات شلاق، استقبال کرد. او گفت: «بر اساس این تصمیم، احکام پیشین شلاق به مجازات زندان یا جریمه تبدیل می‌شود.» رئیس کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی ادامه داد: «این اصلاح از نظر رعایت حقوق بشر، یک گام قابل توجه به جلو است.»

با این حال هنوز تاریخ دقیق لغو مجازات اعدام در عربستان سعودی اعلام نشده است.

همچنین تصمیم دیوان عالی عربستان سعودی به طور علنی منتشر نشده، اما چندین رسانه محلی از جمله روزنامه دولتی "عکاذ" به نقل از «منابع ارشد» آن را گزارش داده‌اند. بر اساس گزارش روزنامه "عکاذ"، دیوان عالی عربستان سعودی به دادگاه‌های این کشور دستور داده که مجازات شلاق را در «هیچ موردی» صادر نکنند و آن را با «دیگر مجازات‌ها» مثل زندان یا جریمه جایگزین کنند.

از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان، شاهزاده جوان سعودی، به عنوان ولیعهد این کشور در سال ۲۰۱۷، گشایش‌هایی به ویژه در زمینه حقوق زنان و فعالیت‌های هنری در عربستان سعودی صورت گرفته است. همزمان با این گشایش‌ها، او سیاست سرکوب صداهای مخالف خود در خانواده سعودی را نیز به پیش می‌برد. همچنین قتل جمال قاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، چهره اصلاح‌طلب این شاهزاده جوان را مخدوش کرد.

عربستان همچنین در کنار ایران و چین و ترکیه، از جمله کشورهایی است که مجازات اعدام را به صورت گسترده اجرا می‌کند. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، فقط در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۸۴ مورد حکم اعدام در عربستان سعودی اجرا شد.

همچنین گزارشگران بدون مرز به تازگی اعلام کرد که عربستان سعودی به هیچ رسانه‌ی مستقلی اجازه فعالیت نمی‌دهد.این سازمان در بیانیه‌ای درباره رده‌بندی کشورها از نظر آزادی رسانه نوشت: «روزنامه‌نگاران سعودی تحت نظارت دقیق مقامات هستند، حتی زمانی که در خارج از کشور باشند؛ همانگونه که قتل جمال خاشقچی در استانبول در اکتبر ۲۰۱۸ نشان داد.»

به گزارش این سازمان غیردولتی، شمار روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران بازداشت‌شده در عربستان سعودی از آغاز سال ۲۰۱۷ سه برابر شده است و بیشتر آنها به صورت خودسرانه نگهداری می‌شوند و به احتمال زیاد شکنجه شده‌اند که امری است نظامند برای همه زندانیان عقیدتی و سیاسی.

گزارشگران بدون مرز نوشت: «روزنامه‌نگاران منتقد و یا روزنامه‌نگارانی که مشکلات سیاسی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، تحت قانون‌های جنایی و یا تحت قانون ضد تروریسم یا جرایم سایبری به مواردی چون «ضدیت با دین و خدا»، «توهین به مذهب»، «تحریک به اغتشاش»، «آسیب رساندن به وحدت ملی» یا «خدشه زدن به تصویر و شهرت پادشاه و دولت» متهم می‌شوند. هر فردی حتی در شبکه‌های اجتماعی دچار خودسانسوری است.»

بنا بر اعلام این سازمان، روزنامه‌نگاران که جرأت انتقاد از نقش عربستان سعودی در جنگ در یمن را دارند، خواستار نزدیکی با قطر یا مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، خیانتکار محسوب می‌شوند. همچنین اگر روزنامه‌نگاران بخواهند بی‌طرفی را بجای مشی رسانه رسمی که تمجیدگر محمد بن سلمان است در پیش بگیرند، به‌طور خودکار جزو مظنون‌ها قرار می‌گیرند. آنها توسط "تیپ‌های الکترونیکی" که در رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه توییتر بسیار فعال هستند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

مقامات سعودی همچنین از نرم‌افزارهای جاسوسی بسیار پیشرفته‌ای برای نظارت بر روزنامه‌نگاران تبعید شده یا افراد با نفوذ استفاده می‌کنند؛ همانطورکه آشکار شده‌، آنها موفق به هک‌کردن تلفن جف بزوس، مالک "واشنگتن پست" شدند.

با این حال جایگاه عربستان سعودی در رده‌بندی گزارشگران بدون مرز برای سال ۲۰۲۰، با دو پله ارتقاء، به مکان ۱۷۰ رسیده است.

رادیو بین المللی فرانسه