به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۹

کرونا در ایران؛ احتمال افزایش مرگ‌ومیرها

وزارت بهداشت ایران وضعیت کشور را «شکننده» توصیف کرد.
 سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه با تاکید بر اینکه شرایط کرونا در کشور همچنان بی ثبات و شکننده است، گفت: در این شرایط نباید دچار خوش‌بینی کاذب شویم. لاری گفت: تجربه مبارزه با بیماری کووید-۱۹ در کشور به خوبی نشان می دهد که رابطه مستقیم و معنی داری میان کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش موارد بستری روزانه ناشی از بیماری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر ناشی از آن وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد:  مبارزه با بیماری همچنان ادامه دارد و امیدواریم با تقویت و استمرار همکاری مردم در عمل به توصیه های بهداشتی و پرهیز از هرگونه عادی انگاری شرایط مجددا شاهد خیز بیماری در بهمن و اسفند ماه سال جاری نباشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین درباره آمار کرونا گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۷ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون یک میلیون و  ۱۵۱ هزار و  ۶۷۶نفر از بیماران نیز بهبود یافته اند. همچنین  ۴ هزار و ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ به دلیل شرایط نامناسب بالینی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

ایران و کوبا بدنبال ایجاد ظرفیت تولید میلیون‌ها دُز واکسن کرونا

همچنین کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: ایران و کوبا در پی ایجاد ظرفیت تولید میلیون ها دُز واکسن کرونا هستند.

جهانپور روز جمعه در توییتر نوشت: ایران ۹ پرونده فعال واکسن کرونا و کوبا چهار نامزد برای واکسن علیه کووید۱۹ دارد و یک پروژه بین دو کشور مشترک است.

وی افرود: کوبا خود را برای کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن کرونا با شرکت ۱۵۰ هزار نفر آماده می کند. هم زمان در ایران نیز ۵۰ هزار نفر در این مرحله (فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا) شرکت می کنند. شایان توجه اینکه آزمایش بالینی این واکسن در کودکان و نوجوانان نیز در کوبا آغاز می شود.

جهانپور پیش از این به ایرنا گفته بود: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا مشترک بین انستیتو پاستور ایران و یک شرکت کوبایی تا قبل از عید در ایران انجام می شود. وی همچنین از انجام کارآزمایی بالینی سومین پروژه تولید واکسن کرونا در ایران در موسسه سرم سازی رازی خبر داد.

جهانپور در این مورد نیز در توییتر نوشت: فاز یک بررسی ایمنی و ایمونوژنیسیتی واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید_۱۹ تولید موسسه رازی، در جمعیت بالغین سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله انجام می شود. طراحی موازی، چهار گروه شامل گروه کمکی به تنهایی و واکسن در دوزهای ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر است. اولین پروژه تولید واکسن در ایران نیز در موسسه برکت زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام پس از موفقیت در فاز حیوانی (روی میمون) به فاز مطالعه بالینی انسانی رسیده است.

وضعیت سلامت ۲۱ تزریق‌کننده واکسن ایرانی کرونا

محمدرضا صالحی مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به زمان اتمام فاز اول مطالعه بالینی و آغاز فاز دوم، گفت: تاکنون در فاز اول این واکسن به ۲۱ نفر از داوطلبان تزریق شده است.

محمدرضا صالحی در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: تاکنون این واکسن عوارض جدی به دنبال نداشته است. البته یکسری عوارض خفیف مانند تب خفیف چند ساعته، حالت تهوع چند ساعته، درد و سوزش محل تزریق و... وجود داشته است، اما عوارض جدی به دنبال تزریق واکسن ایرانی کرونا ایجاد نشده است.

صالحی درباره زمان اتمام فاز اول مطالعه بالینی واکسن ایرانی کرونا، گفت: به نظر می‌رسد در فاز اول مطالعه بالینی تا پایان بهمن ماه و یا نهایتا تا هفته اول اسفند ماه واکسن ایرانی در صورت کسب مجوز و تاییدیه کمیته ملی واکسن به ۵۶ داوطلب این فاز تزریق شود. در صورتیکه ایمنی واکسن بعد از اتمام فاز اول بالینی مورد تایید قرار گیرد، فاز دوم مطالعه بالینی آن در اسفند ماه آغاز می‌شود.

صالحی تاکید کرد: باید توجه کرد که در فاز اول مطالعه بالینی عمدتا بر روی ایمنی و بی خطری واکسن کار می‌شود. فکر می‌کنم از اواخر بهمن ماه بتوانیم اخباری را درباره وضعیت ایمنی واکسن ایرانی کرونا اعلام کنیم.

همچنین پزشک مهرداد میناوند اعلام کرد وضعیت این بازیکن پیشین پرسپولیس پس از ابتلا به کرونا نسبت به روز پنج‌شنبه بهتر است.

امیرحسین لطفی در گفت‌وگو با برنامه " ورزش و مردم" درباره آخرین وضعیت مهرداد میناوند اظهار کرد: دیروز وضعیت خیلی سخت و پرخطری داشتیم و تا ساعت‌های ظهر دیروز سطح اکسیژن او خیلی پایین آمده بود اما با همکاری تیم پزشکی یک عمل جراحی اورژانسی روی راه هوائی‌اش و اقدامات درمانی دیگری انجام دادیم و به تدریج وضعیتش خیلی بهتر شد.

او ادامه داد: وضعیت اکسیژن خونش خیلی ترمیم شد و ارتقاء پیدا کرد و همینطور وضعیت خون رسانی‌اش به یک شرایط با ثبات رسید و از دیروز ظهر تا الان وضعیت پایداری دارد و سطح اکسیژنش خیلی خوب بالا آمده و جای خوشحالی و امیدواری دارد.

رادیو بین المللی فرانسه