به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۷، ۱۴۰۰

ورود دو میلیون مسافر به گیلان؛ وجود خلأ قانونی در بازگرداندن مسافران نوروزی

 همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ورود حدود دو میلیون مسافر به استان گیلان، مقام‌های مسئول در مورد افزایش شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در این استان هشدار می‌دهند. سیامک حیدری، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استان گیلان، به خبرگزاری ایلنا گفته بین یک و نیم تا دو میلیون مسافر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون به این استان سفر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای گیلان نیز اعلام کرده از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون ۶۶۰ هزار خودرو و همچنین یک ‌میلیون و ۵۷۰ هزار نفر وارد گیلان شده و ترافیک در محورهای مواصلاتی استان پرحجم و نیمه سنگین است.

حسن رخ‌شاد، مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان نیز به این خبرگزاری گفته، «بیشترین حجم ورودی مسافر در کشور وارد گیلان شده و اکثر این افراد بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک در اماکن مسقف» حضور داشته‌اند.

وی در مورد شیوع موج سنگین کرونا در گیلان هشدار داده و افزود که هفته گذشته ۲۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بودند، ولی با افزایش سفر و دیدروربازدید نوروزی، تعداد بیماران شناسایی‌شده و افراد بستری در مراکز درمانی استان افزایش یافته است.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، از هفته گذشته، دو شهرستان استان گیلان تغییر وضعیت داده و به زرد تبدیل شده‌اند و این موضوع این استان را در آستانه خطر قرار داده است.

استان گیلان پیش از این و زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران نیز در شرایط بحرانی قرار گرفت و بعد از ماه‌ها تلاش، به گفته مسئولان رسمی این استان، تا پیش از تعطیلات نوروز، در وضعیت «ثابتی» قرار داشت.

اما در حالی که مقام‌های این استان از مسافران نوروزی می‌خواهند که این استان را ترک کنند، فرماندار گلپایگان در استان اصفهان از وجود مشکل «قانونی» در بازگرداندن مسافران نوروزی خبر داد.

حسین یارمحمدیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا گفت: «قانون‌گذار برای تخلف ورود به شهرهای قرمز جریمه نقدی در نظر گرفته و برگرداندن مسافران را در اعمال محدودیت‌ها پیش‌بینی نکرده است.»

به گفته وی، «تنها کاری که به غیر از جریمه نقدی می‌توانیم انجام دهیم این است که با خواهش از مسافران بخواهیم به شهرهای خودشان برگردند.»

ستاد مقابله با کرونا در ایران روز پنج‌شنبه، ۵ فروردین، مسافرت «از» و «به» ۵۹ شهر کشور را به دلیل وضعیت کرونا ممنوع اعلام کرد و از احتمال افزایش این شهرها در روزهای آینده خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، در حال حاضر ۱۷ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۴۲ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. در ابتدای نوروز مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور ۴۱ مورد عنوان شده بود.

در روزهای گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مسئولان شهری را با بلندگو نشان می‌دهد که به مسافران نوروزی برای خروج از شهر ۷۲ ساعت وقت می‌دهند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت که مورد تردید منابع مستقل قرار دارد، مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران، ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر و مجموع مبتلایان، یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر است.

سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان کووید ۱۹ در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌داند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، فارس، ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.