به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۸، ۱۴۰۰

حمل پرچم‌های پ‌ک‌ک و حماس در آلمان ممنوع شد

با اصلاح قانون کیفری و حقوق شهروندی آلمان حمل پرچم های دو حزب کارگردان کردستان ترکیه و جنبش حماس فلسطین در آلمان ممنوع و مشمول مجازات شد. این اصلاحات ابتدا به توافق احزاب موتلف در دولت و سپس به تصویب مجلس فدرال و شورای ایالات رسید. شورای ایالات در آلمان جایگاهی شبیه مجلس سنا دارد.

اصلاحات تازه در قوانین کیفری و حقوق شهروندی نمایش پرچم ها و نشانه های کلیه گروه هائی را که از نظر دولت آلمان "تروریستی" محسوب می شوند مشمول مجازات می کند. دولت آلمان پیش تر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و جنبش حماس فلسطین را در شمار سازمان های تروریستی قرار داده است. این تصمیم البته اعتراض گسترده فلسطینی ها و کردهای مقیم آلمان را برانگیخته است.

طرح اصلاح قوانین کیفری  حقوق شهروندی حدود یک هفته پیش پس از توافق سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات که دولت ائتلافی فعلی را تشکیل می دهند به مجلس فدرال تسلیم شد و یک روز پس از تصویب اکثریت نمایندگان مجلس فدرال، از تصویب شورای ایالات نیز گذشت. این روند پر سرعت در اصلاح قانون نشان می دهد که دولت آلمان مصمم بوده است با حماس و حزب کارگردان کردستان ترکیه پیش از پایان دوره خود برخورد کند.

در ماه سپتامبر امسال انتخابات پارلمانی آلمان برای گزینش بیش از 700 نماینده مجلس و در نهایت تعیین جانشین آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برگزار می شود. در این تاریخ دوران رهبری مرکل به شانزده سال می رسد و رکورد تاریخ بعد از جنگ آلمان را می شکند.

مجازات توهین به اقلیت های قومی و مذهبی

تشدید مجازات هرنوع توهین به اقلیت ها به خاطر مذهب، قومیت، ملیت، گرایش جنسی یا معلولیت جسمی بخش دیگری از اصلاح قانون حقوق شهروندی است که همزمان با ممنوعیت حمل پرچم و نشانه های گروه های ترویستی از تصویب مجلس فدرال و شورای ایالات گذشته است.

این اصلاحات همچنین اقدام ها و اظهارات یهودی ستیزانه را نیز در بر می گیرد و این گونه اقدامات از این به بعد با مجازات های سنگین تری روبرو خواهند شد. در مصوبه جدید قید شده است که اگر کسی به اتهام یهودی ستیزی و نژادپرستی در آلمان محاکمه و محکوم شده باشد، از حق دریافت تابعیت آلمان محروم خواهد شد.

هفته گذشته در جریان سفر آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا به برلین، وی در کنار هایکو ماس همتای آلمانی خود در محل بنای یادبود هولوکاوست توافقنامه ای را برای مبارزه مشترک آلمان و آمریکا علیه یهودی ستیزی امضا کرد.

آلمان به خاطر جنایاتی که در دوران هیتلر علیه یهودیان اروپا اعمال شده است، خود را بیش از سایر کشورهای جهان به پشتیبانی از اسرائیل و مبارزه با یهودی ستیزی ملزم می داند.

واکنش به تظاهرات ضد اسرائیلی؟

انگیزه تشدید قوانین مربوط به مبارزه با یهودی ستیزی از سال ها پیش در آلمان مطرح بوده، اما در ماه مه امسال هنگامی تقویت شد که در پی حمله های موشکی حماس به خاک اسرائیل و بمباران باریکه غزه، هزاران تن در شهرهای مختلف آلمان علیه اسرائیل دست به تظاهرات اعتراضی زدند و ضمن آتش زدن پرچم اسرائیل پرچم های حماس را به اهتزاز در آوردند.  

در اصلاحات جدید همچنین نحوه برخورد با کسانی که به قتل، نسل کشی و جنایت علیه بشریت متهم می شوند نیز روشن شده است. اگر این افراد در دادگاه تبرئه شوند و بعد از صدور حکم مدارک کافی در تایید اتهام آن ها به دست بیاید، بار دیگر در برابر دادگاه قرار خواهند گرفت.

رادیو فرانسه