به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۲، ۱۴۰۰

نمایندۀ جمهوری‌خواه : نخواهیم گذاشت که بایدن مردم ایران را به رژیم اسلامی بفروشد

 
کلودیا تِنی، نمایندۀ جمهوری‌خواه کنگرۀ آمریکا با انتقاد از خروج آشوب‌زدۀ بایدن از افغانستان گفت : "نخواهیم گذاشت که دولت بایدن مردم ایران را به جمهوری اسلامی ایران بفروشد همان طور که باراک اوباما با امضای برجام مردم این کشور را به حاکمان تهران فروخت.
کلودیا تِنی، گفت که جو بایدن همواره و در تقریبا کلیه تصمیم‌های مربوط به سیاست خارجی مرتکب اشتباهات بزرگ شده است و به همین خاطر فرد قابل اعتمادی نیست. تِنی خطاب به مردم ایران گفت نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره نخواهند گذاشت که جو بایدن آنان را به رهبران جمهوری اسلامی بفروشد، چنانکه دولت اوباما با امضای برجام عملاً مردم ایران و مبارزات آنان برای دموکراسی را به رهبران جمهوری اسلامی فروخت.

کلودیا تِنی گفت که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به ویژه پس از خروج آشوب زدۀ بایدن از افغانستان و پی آمدهای فلج کنندۀ آن، از مبارزات مردم سرکوب شدۀ ایران حمایت خواهند کرد. کلودیا تِنی سپس افزود که جو بایدن و تصمیم او دربارۀ افغانستان نشان داد که وی در حد و قوارۀ چالش‌های جهانی و منطقه‌ای نیست.

کلودیا تِنی گفت که اکنون متحدان آمر یکا در جهان، از اروپا تا خاورمیانه، در خصوص عزم آمریکا برای مبارزه با تروریسم و اسلامگرایی افراطی تردید دارند. وی همچنین از کنگرۀ آمریکا خواست که خلاء ناشی از خطای تصمیم جو بایدن را جبران کند.

کلودیا تِنی در جای دیگری از سخنانش از کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی کرد و گفت : "بهترین شیوۀ صیانت از امنیت ملی آمریکا در منطقه ادامۀ سیاست فشار حداکثری بر تهران است به طوری که رژیم اسلامی ایران با یک توافق عمومی" نه فقط دربارۀ برنامۀ اتمی‌اش، بلکه در خصوص رفتارهایش در منطقه و همچنین برنامۀ موشکی‌اش موافقت کند.

هفتۀ گذشته بیش از هزار تن از  آمریکایی‌های ایرانی تبار با امضای نامه‌ای به سناتور جمهوری‌خواه، کلودیا تِنی، از او به خاطر حمایت‌هایش از اعتراض های مردم ایران علیه رژیم اسلامی تهران تشکر کردند.

در پاسخ به این نامه، سناتور جمهوری‌خواه گفت که او مفتخر است که در کنار تمام ایرانیان از جمله آمریکایی‌های ایرانی تبار برای پایان دادن به رژیم سرکوبگر اسلامی تهران قرار دارد.

در اوائل ماه جاری، سناتور تِنی در نامه ای به جوزپ بورل، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، حضور یک نمایندۀ این اتحادیه در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی را محکوم کرد و گفت که نمایندۀ اتحادیه به شرفیابی یک قاتل رفته بود.

شنبه گذشته بیست و یک اوت، کلودیا تِنی از جو بایدن خواست که به دلیل شکست فاحش اش در افغانستان و سیاست خارجی از مقام خود استعفاء بدهد.

در اظهاراتی مشابه، یک نمایندۀ دیگر جمهوری‌خواه، برایان لیب، با انتقاد از خروج دولت بایدن از افغانستان، گفت که تنها رژیم‌های چین و ایران از این خروج آشوب زده سود می‌برند.

رادیو بین المللی فرانسه