به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۹، ۱۴۰۰

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم در ایران اسرائیل را تهدید به عمل متقابل نظامی کرد

 
سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء گفته در صورت عملی شدن تهدید اسرائیل، ایران متقابلا پاسخ نظامی خواهد داد

سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء که قرارگاه جنگی ایران محسوب می‌شود گفته است تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی ایران از سوی اسرائیل "بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا امکان پذیر نیست" و اسرائیل را تهدید به عمل متقابل نظامی در صورت حمله نظامی به ایران کرده است.


آقای رشید گفته است "در صورتی که تهدیداتی از این دست جنبه عملی به خود بگیرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده‌ شده برای عبور و مبداء تجاوز را بر اساس طرح های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد".


فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء در جمع فرماندهان ارشد سپاه در رزمایش "پیامبر اعظم ۱۷" سخنرانی کرده است و به مذاکرات اتمی ایران برای احیای توافق هسته ای برجام هم اشاره کرده است.


در هفته های اخیر تهدید مراکز اتمی ایران از سوی اسرائیل وارد مرحله تازه تری شده و مقام های ارشد این کشور گفته اند که ارتش اسرائیل برای عملیات نظامی علیه مراکز اتمی ایران در حالت آماده باش است.


نخست وزیر اسرائیل گفته است که ایران در مذاکرات اتمی جدی نیست و در حال خرید زمان برای توسعه برنامه هسته ای اش است اما به گفته وی اسرائیل چنین اجازه ای به ایران نمی دهد.


همزمان با بالا گرفتن تهدیدات اسرائیل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امروز دوشنبه ۲۹ آذر ماه دست به یک مانور نظامی پنج روزه زده است.


به گفته سرتیپ عباس نیلفروشان معاون عملیات کل سپاه، این مانور در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان برگزار می شود.


بر اساس گزارش رسانه های ایران یگان هایی از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و بسیج در این مانور حضور دارند.


رسانه های ایران از شنیده شدن صدای ضدهوایی در مناطقی از بوشهر خبر داده اند، اما محمدتقی ایرانی معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر گفته است این صداها مربوط به رزمایش سپاه پاسداران در جنوب کشور است.


مذاکرات احیای برجام پس از ۵ ماه توقف، از اوایل آذر ماه مجددا از سرگرفته شد. پس از روزها مذاکره غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با حضور گروه ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه به علاوه آلمان اعلام شد که طرف ها برای مشورت و استراحت گفت و گوها را موقتا متوقف کرده اند.


هدف از احیای برجام رفع تحریم های اتمی آمریکا در ازای محدود شدن مجدد برنامه هسته ای ایران است. طرف های اروپایی و آمریکایی مذاکرات می گویند که با ادامه توسعه برنامه اتمی ایران ممکن است به زودی از محتوی توافق برجام جز پوسته ای باقی نماند.

بی بی سی  فارسی